Korai halált okozhatnak, mégis rengetegen isszák: az üdítők káros hatása nem a cukortartalomtól függ
Az egészségtelen üdítőitalok a kutatások szerint a korai halál kockázatát is növelik.

udito-ital
    • H
    • K
    • Sz
    • Cs
    • P
    • Sz
    • V
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
Ez is érdekelhet

Tiltott szerelem a Szegedi Szabadtéri Játékokon (x)

A nyugdíjasotthonból mentek fellépni: 40 év után újra színpadra álltak a szereplők (x)

„Azt mondták, örökre feküdni fog” (x)

Megvan, melyik a legjobb játék a gyereknek! (x)

beauty and style

Fogyást segítő, kalóriaégető turmix: felpörget a fáradt reggeleken »

Tejszínes kényeztető pakolás kézre, arcra: megújítja a száraz bőrt »

Visszatér a ’80-as évek egyik kabátja: 5 tipp, hogy stílusosan viseld »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Nem számít az alacsony a cukortartalom, a mesterséges édesítőszerrel készült üdítőitalok is jelentősen megnövelik a keringési, továbbá az emésztési betegségek, illetve a korai elhalálozás kockázatát - derül ki egy brit tanulmányból. 

Az üdítőitalok káros hatására több tanulmány rámutatott már, erre újabb bizonyítékul szolgálhat az eddigi legnagyobb, témában folytatott kutatás, amelyből levonva a tanulságot a szerzők szeretnék a fogyasztókat tudatosabb választásra inteni.

Édesítőszerrel sem egészségesebb

Az már régóta ismeretes, hogy a magas cukorfogyasztás az elhízásért és a diabétesz kialakulásáért is felelős, ami azért sem elhanyagolható tény, mivel a Magyar Diabetes Társaság szerint az utóbbi másfél évtizedben több mint 70%-kal nőtt a cukorbetegek száma az országban. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy nem a mesterséges édesítőszerek jelentik a jó megoldást az életmódváltásra.

A mesterségesen édesített üdítőitalok

Jama Internal Medicine folyóiratban publikált tanulmányhoz 450 ezer ember adatait elemezték tíz európai országból, és egy-egy résztvevő egészségi állapotát átlagosan 16 évig követték le. 

A résztvevők átlagéletkora ötven év körül volt, az alapbetegségeket nem vették figyelembe a nagy mennyiségű adatösszesítésben, ám az életmódjukat, beleértve a testmozgást, a testtömeget, a dohányzást és az étrendet igen - utóbbi címszóval megnézték az üdítőitalok - a gyümölcsleveket kivéve - és az energiaitalok fogyasztását is.

A cikk az ajánló után folytatódik

A kutatás leforgása alatt több mint 41 600 haláleset történt. Az egyéb tényezők - így a testtömegindex, az étrend, a fizikai aktivitás vagy a dohányzás - kizárása után a tanulmányban arra az eredményre jutottak, hogy a napi legalább két - 2,5 deciliteres - pohár üdítőt ivók 17%-kal nagyobb valószínűséggel haltak meg a havi maximum egy pohár italt fogyasztóknál.

Keringési és emésztőrendszeri betegségek

A tendencia nagyjából megegyezett a cukorral és a mesterséges édesítőszerekkel készült italok esetében, továbbá hasonló eredményeket mutattak nők és férfiak esetében is. 

Az okoknál azonban mást találtak: a mesterségesen édesített üdítőitalok fogyasztásánál a keringési betegségek alakultak ki gyakrabban, miközben a cukros italoknál inkább az emésztőrendszeri betegségek álltak a háttérben. Az italokat a Parkinson-kórral is összefüggésbe hozták a kutatók.

A kutatás bírálói szerint azonban a vizsgálódás nem elég alapos, a résztvevők életének és életmódjának csupán egy bizonyos időszakát mutatják meg, emellett csak megkérdezésen alapul, így további bizonyításra szorul.

Azt azonban a legtöbben üdvözölték, hogy a tanulmány képes lehet felhívni a figyelmet arra, hogy nem szabadna a cukros italok egészségesebb alternatívájaként tekinteni a mesterséges édesítőszerrel készült üdítőkre, és a fogyasztás korlátozását kellene megcélozni.

Mit tegyél a kávéba, ha elhagynád cukrot?

A kávé is lehet egészségesebb, ha nem cukorral és mesterséges édesítőkkel ízesítik. Szerencsére sokkal izgalmasabb alternatívák is léteznek!

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük