Hogyan előzhető meg a gyomorsav-túltengés? A legfontosabb dolgok, amikre muszáj figyelni
A gyomorégés megelőzhető vagy enyhíthető is néhány szabály betartásával.

gyomorégés gyomorfájdalom
Ez is érdekelhet

Fodrászszalon az otthonunkban: egészséges és gyönyörű haj Panasonic hajszárítókkal (x)

Olyan versenyeken veszek részt, amik ellen a testem tiltakozik - Interjú Szőnyi Ferenc ultratriatlon-világbajnokkal (x)

Igazi szelfi-király a Mate 40 Pro (x)

Lakberendezési trendek téli átalakításhoz (x)

Házassági évforduló (x)

„Megpróbálom kihozni ebből a helyzetből is a legjobbat” - interjú Sári Évivel (x)

Szex. Gyilkosság. Hatalom - Megjelent az év legforróbb thrillere! (x)

beauty and style

Igazán menő szettek, amikben nem ciki a tréningnadrág: az utcán is megállják a helyüket »

Házi szemránckrémek, amiket gyerekjáték összeütni: versenybe szállnak a boltiakkal »

Nem szélesítenek a túlméretezett, bő cuccok, ha így kerülnek be az öltözékbe: nőiesen is viselhetők »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A gyomorsav-túltengés okozta kínzó fájdalmakat az életmódbeli tényezők nagyban befolyásolják, néhány szabály betartásával jelentősen csökkenthető annak kockázata, hogy a panaszok felerősödjenek.

A refluxbetegek étrendjében és életmódjára vonatkozóan hosszú és szigorú a tiltólista, ám néhány szabály különös figyelmet érdemel, mivel betartásukkal nemcsak enyhíthető, de gyakran meg is előzhető a gyomorégés kiújulása. Az étrendre és az egészséges életmódra vonatkozóan is akad 12 megszívlelendő tanács.

Négy változtatás az életmódban

Az egyik legfontosabb életmódtényező, mely segít a szervezetnek a reflux megelőzésében, a testmozgás. Már egy kevésbé intenzív mozgásforma is segíti az emésztési folyamatokat, és hozzájárul a tüneteket erősítő inzulinrezisztencia mérsékléséhez, de a sport segít a megfelelő testsúly elérésében is.

A reflux kialakulásában fontos szerepe van a dohányzásnak is, mivel a benne levő nikotin gyengíti a gyomor és a nyelőcső izmait. Az aktív mellett a passzív dohányzást is jobb kerülni gyomorbántalmak esetén.

A megfelelő napirend kialakítása is segít a panaszok elkerülésében: a késő esti órákban elfogyasztott vacsora növeli a kockázatot, ezért a fő étkezésre inkább a korábbi időszakok javasoltak, este már inkább csak a könnyű falatozások javasoltak. 

Az alkoholfogyasztás a dohányzáshoz hasonlóan fokozottan veszélyes refluxos betegek számára, növeli a gyomorsav-túltengés kockázatát.

Négy fontos szabály az étkezésben

Az étkezésre vonatkozóan fontos tanács, hogy a refluxos betegek kerüljék a magas zsírtartalmú ételeket, mivel azok lassítják a gyomor ürülését, lehetővé téve, hogy a sav visszafolyjon a nyelőcsőbe. 

A szénsavas üdítők tiltólistásak, de a citrusos és más magas savtartalmú gyümölcslevek is irritálhatják a gyomrot, ezért a szénsavmentes víz a jó választás refluxosok számára. De néhány jótékony hatású gyógynövényes tea is sokat segít az állapoton.

Az erős fűszerezés, különösen a csípős paprika és a bors használata kerülendő, de a fokhagyma és más hagymafélék is erősíthetik a panaszokat gyakori gyomorégéssel küzdőknél.

Nagyon fontos tanács refluxosok számára, hogy az ételt kisebb adagokban fogyasszák el, inkább többször üljenek le enni, mivel a gyomor túlterhelése hozzájárul a savtúltengéshez. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Leplezd le a betegséget!

A Helicobacter Pylori baktérium a gyomor nyálkahártyán megjelenő antitestet termel, melyet tesztünk azonnal kimutat.

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

Négy tanács az étkezések után

Egy kiadós étkezés után a kávé és a desszert jó ötletnek tűnhet, ám ezek mindegyike erősítheti a tüneteket. A cukormentes, könnyű desszertek vagy a koffeinmentes kávé alternatíva lehet, a délutáni kajakóma ellen esetleg egy ginszengtea vagy egy pohár maté is beválhat.

Bár az aktív életmód alapvetően jót tesz a szervezetnek, étkezés után nem javasolt az intenzív mozgás, és azonnal felugrani sem javasolt az ebéd után: egy kevés pihenés, üldögélés, beszélgetés és a nyugodt tempó segít az egészséges emésztési folyamatok fenntartásában.

A rágógumit sokan akár éhgyomorral is szívesen a szájukba veszik, pedig nem szabadna: irritáló hatással lehet a gyomor nyálkahártyájára. Refluxosoknak étkezést követően sem igazán javasolt a fogyasztása.

Továbbá, bár az ember egy jóleső étkezést követően gyakran úgy érezi, hogy szinte elnyomja az álom, és legszívesebben lepihenne egyet, az étkezés és a lefekvés között legalább 2-3 órának javasolt eltelnie. Alvás esetén az sem mindegy, hogy milyen pozícióba helyezkedik az ember: a gyomorfájósok a hátukra vagy a bal oldalukra feküdve számolhatnak kevésbé a panaszokkal.

Ételek a refluxdiétához

Bár a tiltólista hosszúnak és szigorúnak tűnhet, a relfuxosok diétájába számos ínycsiklandó fogás belefér.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük