Fájdalomcsillapító vagy antibiotikum is okozhat gyógyszerallergiát: külső és belső tünetekkel járhat
A gyógyszerallergia leggyakrabban jelentkező tüneteiről bőrgyógyász szakorvos beszélt.

gyógyszer allergia nyitó
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Számos gyógyászati készítmény kiválthat allergiás reakciót. Ilyen esetben meg kell keresni, hogy pontosan melyik a problémás összetevő, amely a panaszokat okozta.

A gyógyszerallergia tüneteiről és kivizsgálásáról dr. Brezán Edina bőrgyógyász, a Budai Allergiaközpont orvosa beszélt.

Korai és kései reakciók

A gyógyszerallergia tünetei jelentkezhetnek rövid idővel - akár néhány perccel - a gyógyszer bevételét követően, ezt nevezik korai reakciónak. Ilyen tünet lehet a viszkető csalánkiütés, arc-, szem-, ajakduzzanat. Ritkán nagyon súlyos formában zajlik az allergiás reakció, ilyenkor a nyelv- és gégeduzzanat fulladásérzést okozhat, vagy vérnyomáseséssel, légszomjjal járó anafilaxiás sokk is kialakulhat.

GettyImages-1041954742
Fotó: Bsip / Getty Images Hungary

A kései reakció napokkal vagy hetekkel a gyógyszerszedést követően alakul ki. A bőrtünetek változatosak lehetnek, például testszerte kiütés, körülírt kerek foltok, de jelentkezhet hőemelkedés, láz, illetve belszervi tünetek is.

Milyen típusú gyógyszerek okozhatnak allergiás tüneteket?

A gyógyszerallergiára jellemző, hogy egyéntől függő, tehát nem biztos, hogy ugyanaz a gyógyszer egy másik személynél is allergiát okoz. Az allergiás tünetek megjelenése a legtöbb esetben a következő gyógyszerek szedéséhez köthető: antibiotikumok, fájdalomcsillapítók, gyulladáscsökkentők és epilepszia kezelésére használt gyógyszerek. Allergiás reakciót okozhatnak még a helyi érzéstelenítők és a természetgyógyászati készítmények, gyógynövénytartalmú biokapszulák is. Sok esetben pedig a problémát a tablettákban, kapszulákba lévő segédanyagok, tartósítószerek vagy színezékek okozzák.

Ezért fontos a kivizsgálás

Ha valakinél a gyógyszerallergia tünetei jelentkeznek, a legfontosabb első körben az akut panaszok kezelése. Ezt követően azonban lényeges utánajárni, hogy pontosan mi okozta az allergiás reakciót, hiszen kivizsgálás és diagnózis nélkül az eset könnyen megismétlődhet.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dr. Brezán Edina elmondta, hogy a gyógyszerallergia nem múlik el, az egyetlen kezelési módja, ha a beteg tudja, hogy mire allergiás, és azt a készítményt a továbbiakban nem szedi.

A kivizsgálás során az orvos alaposan kikérdezi a beteget a szedett gyógyszereiről, betegségekről, az allergiás tünetek jelentkezéséről, vagyis részletes anamnézist készít. Ez alapján, ha felmerül valamely gyógyszer kiváltó szerepe, allergiavizsgálatot kér. Gyógyszerallergia esetén ez laboratóriumi vizsgálati módszerrel, limfocita-transzformációs teszttel (LTT) történik. A vizsgálat elvégzéséhez vérvétel szükséges.

GettyImages-1208932723
Fotó: SOPA Images / Getty Images Hungary

Az eredmények alapján a beteg tudni fogja, hogy mi az a gyógyszer, ami az allergiás reakciót okozza, így megelőzheti az allergiás tünetek kialakulását gyógyszerszedés, fogászati kezelések vagy műtétek kapcsán.

Sokat elárul, hol jelenik meg a testen az ekcéma: a kezelés sikere múlhat rajta

Az ekcéma - vagy más néven dermatitisz - hátterében az immunrendszer zavara miatt kialakuló krónikus gyulladás áll. A bőrbetegségben tünetmentes időszakok és kiújulások, fellángolások váltják egymást, utóbbiaknak többféle kiváltó oka lehet.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük