Nyírfacukor, fruktóz, aszpartám: ezt kell tudnod a leggyakoribb cukorpótlókról!
Segítik a fogyást? Esetleg kifejezetten egészségtelenek?

Ez is érdekelhet

Nemzetközi ízélményekkel vár a budapesti ÁRKÁD (x)

Az élet és szerelem diadala - egy rendkívüli, igaz történet Párizsból (x)

Mozdony Matiné, a mozdonyok fesztiválja (x)

beauty and style

Sikkes és nőies: mutatjuk a legszebb virágmintás blúzokat, árral, lelőhellyel »

Mintás mintással? Ezt a szabályt kövesd, hogy nőies legyen az összhatás »

A legjobb micellás vizek körképe érzékeny, száraz bőrre »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A túlzásba vitt cukorfogyasztás elhízáshoz vezet, számos krónikus betegség - köztük a rák és a diabétesz - esélyét is megnöveli.

Ezt tudomásul véve sokan más alternatívákat keresve az alábbi természetes vagy mesterséges cukorpótlók valamelyikénél kötnek ki. Érdemes azonban tisztában lenni ezek néhány alapvető tulajdonságával.

Nyírfacukor - kevesebb kalória

A nyírfacukrot neve ellenére nem nyírfából, hanem a kukorica fel nem használt, feldolgozás során visszamaradt részeiből, például a torzsából állítják elő. Íze - némi hűvös utóíztől eltekintve - megegyezik a hagyományos kristálycukoréval, kalóriatartalma pedig körülbelül 40%-kal kevesebb.

Nem savasítja a szervezetet, nem károsítja a fogzománcot, Candida-fertőzésben szenvedők és cukorbetegek is fogyaszthatják - mivel lebontásához nem szükséges inzulin.

Számos pozitív tulajdonsága mellett két negatívot tudunk megemlíteni: egyrészt kelt tészták készítéséhez nem használható - mivel nem nyújt táptalajt az élesztőgombáknak -, másrészt nagy mennyiségben fogyasztva hasmenést okozhat. Hogy hol kell meghúznod a napi fogyasztás felső határát, ha szeretnéd ezt elkerülni, arról korábbi cikkünkben olvashatsz.

Fruktóz - nem diétás

A fruktóz - vagyis gyümölcscukor - az egyik legédesebb cukorféleség, amely természetes formájában a mézben és a gyümölcsökben található meg. Egyik komponense a szacharóznak, vagyis az étkezési cukornak.

Inzulinproblémákkal küzdők számára azért ajánlják a fogyasztását, mert lebontásához nem szükséges inzulin, tehát nem emeli meg a vércukorszintet. A szervezetbe kerülve a máj glikogénraktárait tölti fel, ám ha ezek beteltek, trigliceriddé alakul, tehát ugyanúgy zsír lesz belőle, mint a fel nem használt cukorból. Korábbi cikkünkből még többet tudhatsz meg a fruktóz hatásairól.

Aszpartám - cukorbetegséget okoz?

A nullkalóriás mesterséges édesítőszert elsősorban diabetikus termékek, light italok, rágógumik ízesítésére használja az élelmiszeripar. Rákkeltő hatásáról régóta vitáznak a szakemberek: egyesek szerint az aszpartám aminosavai - az aszpartámsav és a fenilalanin - természetes formában jelen vannak a gabonákban, húsfélékben, tejtermékekben. Más szakértők szerint azonban az aszpartám növelheti a nyirokrendszeri daganatos betegségek, illetve mellrák kialakulásának rizikóját.

Az aszpartám ezen kívül egy francia kutatás szerint - bár sok diabetikus ételhez használják - nagyobb mértékben növeli a cukorbetegség rizikóját, mint maga a répacukor. Korábbi cikkünkből többet is megtudhatsz ennek okáról.

Ezt is szeretjük