Mi történik a testeddel, ha nem eszel cukrot? Az idegrendszert is megviseli a kezdeti megvonás

Az agyad jócskán megnehezítheti a dolgodat, ha visszaszorítanád a cukorfogyasztásod.

Cukormegvonás hatásai
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Retikül
Top olvasott cikkek

Az, hogy a túlzásba vitt cukorfogyasztás nem tesz jót a szervezetnek, nyílt titok, mint ahogyan az is, hogy nehéz lemondani róla, és ha megszületett az elhatározás, talán még nehezebb valóban elkerülni az összetevőt, hiszen a legtöbb feldolgozott élelmiszerben mesterségesen hozzáadott formában szerepel, édesítés, állagjavítás, illetve az eltarthatóság növelésének céljából.

Mégis egyre többen próbálják minimalizálni vagy kiiktatni az étrendjükből, vagy azért, mert így vigyáznának a vonalaikra, vagy mert tisztában vannak az egészségügyi kockázatokkal. A döntés számos előnnyel jár, de eleinte igazán megviselheti az embert.

Fizikailag és mentálisan is megterhelő a megvonás

A szénhidrátok sokféle formában fordulnak elő a táplálékokban, például különböző cukrokként. A gyümölcsökben fruktóz, a tejben laktóz található, a konyhákban általánosan fellelhető édesítőszer pedig jellemzően a szacharóz. A feldolgozott élelmiszerekben rendkívül gyakori szereplő a cukor, olyan termékekben is találkozni vele, amelyekre talán kevesebben gondolnának, például a felvágottakban. A kutatókat élénken foglalkoztatja az összetevő szervezetre gyakorolt hatása, főleg, mivel a magas cukortartalmú élelmiszerek az agyműködést is befolyásolják. Ez vezetett ahhoz a ma is vizsgált dilemmához, hogy függővé tehet-e a cukor, vagy sem.

A cukor csökkentése, kiiktatása utáni első időszakban változatos negatív tünetek jelentkezhetnek. Az érintettek többek között fejfájást, hangulatzavarokat, lehangoltságot, fáradtságot, tompaságot és szédülést tapasztalhatnak, tehát a cukormegvonás mind fizikailag, mind mentálisan megterhelő lehet, főleg az elején. Ez pedig nehezítheti a diéta tartását is.

Az agy reakciója lehet a kulcs

A cukorfogyasztás visszaszorítása segíthet a testsúly kordában tartásában, a metabolikus szindróma és a szénhidrátanyagcsere-zavarok kivédésében, a fogak épségének megőrzésében. Ennek ellenére az étkezés ilyen jellegű megváltoztatásakor a kezdeti szakaszban az érintettek a fentebb leírt különböző kellemetlenségekkel szembesülhetnek. A mellékhatások oka még nem teljesen tisztázott, de szerepet játszhat benne a jutalmazás biológiája, vagyis hogy az agy hogyan reagál az édességekre.

Az elfogyasztott étkezési cukor (szacharóz) aktiválja az édes íz érzékeléséért felelős ízreceptorokat a szájban, és ez egy dopamin nevű anyag felszabadulásához vezet az agyban. Ez az üzeneteket továbbító molekula, neurotranszmitter szerepet játszik a jutalmazási mechanizmusban, boldogsághormonnak is nevezik, mivel elégedettség- és örömérzetet vált ki. A jutalom arra sarkallja az embert, hogy újra elkövesse azt a cselekedetet, ami a dopaminfelszabaduláshoz vezetett, így például nassolásra buzdít.

A cikk az ajánló után folytatódik

Lehangoltság? Nyerd vissza az életkedved!

Ha tartósan lehangoltnak, fásultnak, kedvetlennek érezzük magunkat, és nem tudunk úrrá lenni rosszkedvünkön, segít az orbáncfű kivonatát tartalmazó Remotiv extra. Ez a patikában, vény nélkül kapható növényi gyógyszer javítja a hangulatot, fokozza a motivációt és csökkenti az enyhe depresszió további tüneteit.

A Remotiv extra vény nélkül kapható, orbáncfűkivonat-tartalmú gyógyszer.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Promóció

Az édességfogyasztást követő jutalomérzet a kokain miattit is felülmúlja - írja a BBC. Patkányokon végzett kísérlet során még azt is megfigyelték, hogy a szacharóz az agy dopamin által aktivált területeinek struktúráját is megváltoztatja, illetve a viselkedésüket is módosítja, ahogyan az embereknél is.

Az elvonási tünetek ellenére a szakemberek szerint kifejezetten fontos lenne, hogy kevesebb finomított cukrot fogyasszunk. A kulcs a ragaszkodás az előirányzott tervhez még akkor is, ha az első pár hét nem várt nehézségek elé állítja a diétázót.

Gyümölcsök, amik kevésbé emelik a vércukorszintet

Cukorbetegek esetében, ha gyümölcsről van szó, az friss vagy fagyasztott formát jelent, a konzerv, a lekvár vagy a gyümölcsitalok nem számítanak annak - ezek ugyanis tele vannak hozzáadott cukorral. Egyes gyümölcsök kevésbé emelik meg a vércukorszintet, így jó választást jelenthetnek.

8 gyümölcs, amit cukorbetegek is fogyaszthatnak: nem emelik nagyon a vércukrot

A gyümölcsfogyasztás szabályait javasolt tisztázni a diabétesszel élőknek.

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük