3 ok, amiért egészségtelen a TV mellett elaludnod
A televízió villogása és duruzsolása zavarhatja normális alvásritmusodat, és hosszútávon káros lehet.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A mindennapok kihívásainak leküzdésében óriási szerepe van annak, hogy az alvással töltött órák nyugodt körülmények között teljenek. Ma Magyarországon a lakosság 70%-a küzd alvászavarral. Sok esetben nem csak rajtad kívül álló okok vezetnek a nyúzott reggelekhez vagy az átlagosnál kimerítőbb hétköznapokhoz. Ha a televízió mellett alszol el, az negatív hatással lehet az alvás minőségére. Ennek következtében másnap fáradtan, fejfájósan ébredhetsz.

Zavarja a melatonintermelést

A különböző alvásdiagnosztikai központokat felkereső páciensek egy része váltig állítja: csak és kizárólag televízió mellett képes nyugodtan elaludni. Ha nem hallja a televízió duruzsolását, egyszerűen nem jön álom a szemére.

- Sajnos ez egy tévhit, hiszen a minőségi alvás egyik alapvető feltétele, hogy megfelelő hang és fényviszonyok között szenderüljünk álomra - mondta G. Németh György, a Benyovszky Budapest Alvásdiagnosztikai és Terápiás Centrum vezetője.

Ahhoz, hogy ezt az optimális állapotot elérd, csöndre és sötétre van szüksége a szervezetednek. Ennek oka, hogy az alvást előidéző hormon - a melatonin - csak akkor kezd el termelődni a szervezetedben, ha ez a két feltétel adott. Ha szól a TV, akkor a képernyő fényét a tested nappali világosságként értelmezi, leállítva ezzel az alvásért felelős hormon termelését, ami sokat ronthat a pihenéssel töltött idő minőségén.

TV helyett CD

A szakember szerint a monotónia bizonyos szintig valóban segítheti az elalvást, de magát az alvási folyamatot már inkább negatív irányban befolyásolják a televízió hirtelen váltakozó hang- és fényviszonyai. Ha te is azok közé tartozol, akiknek szükségük van arra, hogy valami szóljon a háttérben, akkor inkább egy kellemes CD-t vagy egy nyugtató relaxációt válassz. Ezzel a módszerrel elkerülheted, hogy a hirtelen hangosodó reklámszignálra riadj fel az éjszaka közepén, megszakítva ezzel a mély alvást.

Kizökkenés a mély alvásból

A mély alvás megzavarása G. Németh György szerint nem csak az alvás minőségére, de az egészségre is kártékonyan hat. A központjukban végzett ébredési ciklusokat vizsgáló kutatások során arra a következtetésre jutottak, hogy a szervezetet rendkívül megterheli, ha az úgynevezett mélyalvási ciklusból riad fel valaki.

Az éjszaka folyamán a felületes alvás, a mély alvás és az álomfázis váltja egymást egészen reggelig. Ha ezt a struktúrát valami - például a televízió - megzavarja, akkor már megjelenhet a reggeli kialvatlanság és az aluszékonyság. Ezt a bioritmusod által diktált rendszert megbolygathatja például az is, ha az éjszaka közepén felriadsz egy hangosabb jelenetre vagy reklámra, és úgy döntesz, kikapcsolod a televíziót. Már ez a jelentéktelennek tetsző mozdulatsor is hátráltathatja a testi és szellemi megújuláshoz szükséges, nyugodt és kiegyensúlyozott alvást.

Zaklatott álmok

Köztudott, hogy alvás közben a tudatalatti érzékeli a külső körülményeket. Bizonyára veled is előfordult már, hogy egy külső eseményt beleépítettél az álmodba. Például, ha valaki ténylegesen leesik az ágyról, akkor nagy valószínűséggel álmában is valamilyen zuhanással kapcsolatos - nem éppen pozitív - élmény játszódik le.

Ez a tézis természetesen igaz a televízióból érkező ingerekre is, melyeket ugyanúgy beépíthetsz az álmaidba. Ha például egy sikoltozós vagy lövöldözős filmre alszol el, akkor nagy valószínűséggel nem Aliz csodálatos világába érkezel. Az agy akkor is kreálhat rémálmokat, ha tudatalattidat felzaklatja az esti film. Így az alvás kevésbé lesz pihentető, és másnap fáradtabban ébredsz.

Az alvászavar következményei

Ha a televízió miatt nem alszol elég mélyen, az befolyásolja normális alvásritmusodat, és hosszútávon káros lehet az egészségedre. Amennyiben szervezeted nem tud éjjel regenerálódni, idővel egészségügyi problémáid adódhatnak.

Súlyos következmények

  • Depresszió.
  • Koncentrációs képesség csökkenése.
  • Szív- és érrendszeri problémák.

Aludj jól!

A televízió kikapcsolása - vagy inkább be nem kapcsolása mellett - segítheti a regenerálódást, ha további tényezőkre is odafigyelsz. Az egyik legfontosabb - a mentális frissességet garantáló tényező - a rendszeresség és az állandóság. Ha odafigyelsz arra, hogy megközelítőleg ugyanabban az időpontban bújj ágyba, akkor egy idő után azt veszed észre, hogy a nappali kialvatlanságot és tompaságot frissesség és koncentráltság váltja fel. Fontos, hogy fekhelyed és annak környezete legyen megfelelően csendes és sötét, emellett érdemes odafigyelned az optimális hőmérsékletre és páratartalomra is.

Ezt is szeretjük