10 népszerű táplálék, amitől depressziós leszel, és nem is gondolnád
Egy új kutatás szerint a magas transzzsírsav-tartalmú élelmiszerek növelik a depresszió kockázatát.

Nyereményjáték

Nyerj egyhetes nyaralást Máltára szállással, repülőjeggyel és reggelivel! (x)

Nyerj páros belépőt Dr. Buda László: Testünk jelzései című előadására, a márciusi Femina Klubra! (x)

Nyerj szórakoztató, képes útikönyvet, és ismerd meg a világ csodáit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Akár egyetlen hormonon is múlhat a gyermekáldás – Kata története (x)

Mitől alakulnak ki az influenzaszövődmények? Elmondjuk, mire kell figyelni (x)

A leghatékonyabb edzésformák nyáron több zsírt égetnek, mint a futás! Ezeket űzd helyette

A legerősebb ránctalanítókat csak kevesen ismerik: ezeket az antioxidánsokat keresd!

beauty and style

Házi permet pattanásos bőrre, tengeri sóval és magnéziummal »

Itt vágd el a nadrágot, hogy csinos felső legyen belőle: csak egy nyisszantás »

Szomszéd lányból a végzet asszonya: Margot Robbie átalakulásai »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Egyre több embert érintenek a pszichiátriai megbetegedések, közöttük pedig kiemelten a depresszió. Még ma is kutatják, hogy milyen tényezők vezetnek ehhez a betegséghez, hogy ne csak kezelni, hanem megelőzni is lehessen. A közelmúltban meglepő kutatási eredményeket publikáltak, miszerint az is fokozza a depresszió kialakulásának a kockázatát, hogy milyen ételeket eszel.

Veszélyes zsírok

A Las Palmas de Gran Canariai és a navarrai spanyol egyetemek, valamint a wageningeni holland egyetem munkatársainak közös kutatása vizsgálta az elfogyasztott zsírok típusa és a depresszió kialakulásának kapcsolatát. 11 évig tartott a tanulmány elkészítése, melyben több mint 12 ezer fő vett részt. Hat éven keresztül jelentettek az alanyok az étkezési szokásaikról.

Ennyi idő alatt 657 esetben azonosítottak orvosilag igazolt depressziót. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a biztos kapcsolat mutatható ki a transzzsírsavak fogyasztása és a depresszió kialakulása között. Azonban az szív- és érrendszeri problémákat okozó telített zsírsavak is veszélyesek.

Napraforgóolaj

Fánk, sült krumpli, halrudacska

A napraforgóolaj a táplálkozásodban az egyik legfontosabb transzzsírt tartalmazó készítmény. Ezt az anyagot természetes állapotában nem tartalmazza az olaj, kezelése közben keletkezik. A jobb minőségű felhasználhatóság érdekében fejlesztették ki a hidrogénezési technológiát. A növényi olajok az eljárás nélkül rosszul viselik a magas hőmérsékletet, hamar oxidálódnak. A hidrogénezés viszont szilárdabbá teszi a kötéseket, így pedig már ellenállóbbak a magas hővel szemben.

A kezelés eredménye, hogy a zsírsavak átalakulnak transzzsírsavakká, melyek egyes kutatások szerint károsabbak az egészségre, mint az állati eredetű zsírok. Az új tanulmánynak köszönhetően pedig bebizonyosodott, hogy a depresszió kockázatát is növelik. A forró olajban sült ételek, mint a fánk, a sült krumpli vagy a halrudacska, egytől-egyig károsak.

Margarin

Pékáruk, kekszek, kész sütemények

A növényi olajok hidrogénkezelését a vaj iránt megnövekedett kereslet okozta, így lett a margarin. Később a telített zsírban gazdag vaj helyettesítőjeként terjedt el. Transzzsírsav-tartalma egészen a kilencvenes évekig nagyon magas volt, de miután bebizonyosodott, hogy ez az anyag is érelmeszesedéshez vezet, új irányelv született. A kereskedelmi forgalomban kapható margarinoknak 1% alatti a transzzsír-tartalma. Azonban az ipari célra gyártott termékeknél nincs ilyen megkötés, tehát próbáld meg elkerülni a késztermékeket, a pékárukat, kekszeket.

Csak egészségesen!

Dietetikus szekértőnkkel készített videónkból még többet megtudhatsz a helyes táplálkozásról.

Tejtermékek

A sajt, tej, vaj, azaz a tejtermékek a zsírsavak két káros típusát is tartalmazzák. Transzzsírsavak természetes formában fordulnak elő bennük, emellett telített zsírsavakban is bővelkednek. A kutatók úgy találták, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések, melyekhez a telítettzsírsav-fogyasztás vezet, hozzájárulhat a depresszióhoz. Már a komoly betegségek kialakulása előtt megnövekedik a vérben a rossz koleszterin, az LDL mennyisége. Ez az érfalakra lerakódva gyulladást okoz, ami a tanulmány szerint a pszichiátriai megbetegedésnek kedvez. A szervezetben hasonló biológiai változások következnek be mindkét problémánál, így lehet, hogy az egyik kiváltója a másiknak.

Müzlik

Az egészséges életmódhoz kapcsolódnak, pedig árthatnak a reggeli zabpelyhek és a müzliszeletek. A natúr változatok nem okoznak problémát, de az ízesített, színezett termékeket érdemes fenntartásokkal kezelni.

A tanulmány a nyugati táplálkozási mintát ítéli el, aminek szerves részeit képezik a müzlis reggelik, gyorséttermi és a készételek. A kutatók szerint ez a tendencia Európára is egyre jobban jellemző, ami ellen tenni kéne. Hiszen bebizonyították, hogy ezek a fajta élelmiszerek a fizikális betegségek mellett mentális problémákat is okoznak.

OLVASD EL EZT IS!

no szomoru nagy
  • depresszió
  • tünetek és betegségek

A súlyos depresszió tünetei

Blog.hu ajánló