Elveszik az utazási kedvezményeket? A tervekről kérdeztük a kormányt
Korábban azt mondták, elhalasztják a döntést.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Amilyen nagy hírverés, nem utolsósorban pedig pánik kerekedett bizonyos utazási kedvezmények megszüntetésének ötletéből 2012 végén, idén - szerencsére - olyan nagy a csend a várható döntéssel kapcsolatban.

Annak apropójából, hogy éppen egy éve, novemberben lehetett először hallani a várható változásokról, cikkünkben összefoglaljuk, a közösségi közlekedés terén hogyan alakultak az árak az elmúlt időszak alatt, emellett a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is felkerestük, hogy megtudjuk, a korábban csak elhalasztottnak nevezett döntést tervezik-e még meghozni.

Erről szólt a tavalyi év

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára, dr. Völner Pál 2012 novemberében jelentette be, hogy nagymértékben változhat az utazási kedvezmények köre, és komoly megszorítások várhatók: a 38 kedvezményből csupán négyet kívántak megtartani, a 65 év felettiek és a hat év alattiak kedvezményét, valamint a fogyatékkal élőknek és kísérőiknek, illetve a diákoknak járó kedvezményt.

A várható döntés nem kis riadalmat keltett, sokan háborodtak fel, vagy fejtették ki véleményüket például azzal kapcsolatban, kiktől kellene elvenni a kedvezményeket. Sokáig nem lehetett tudni, pontosan mikorra várható a kedvezmények megszűnése, 2013 januárjában azonban Völner Pál állást foglalt a témában, kifejtette, hogy egyelőre, legalábbis a közeljövőben nem nyirbálják meg a rendszert, a halasztás oka pedig elsősorban az volt, hogy az IFM-tárgyalásokat felfüggesztették, így semmilyen külső kényszer hatására nem kellett gyors döntéseket hozni.

Mégsem lehettek elégedettek az utasok

Annak ellenére, hogy a kedvezmények nem szűntek meg, a közösségi közlekedés árai emelkedtek: bizonyos Volánbusz-járatokon már 2012. szeptember 1-jével bevezették az emelt szintű szolgáltatások pótjegyárait, a korlátozottan alkalmazott drágulást azonban 2013. március 15-től több járatra is kiterjesztették.

Az indok részben az volt, hogy növeljék a vonatok, például az InterCityk versenyképességét, csakhogy 2013. május 15-én jelentős mennyiségű hibrid-, gyors- és sebesvonatra is kiterjesztették a kiegészítő jegy alkalmazását.

Egy új kedvezményt viszont bevezettek

2013. július 1-jével azonban egy új kedvezményt is bevezettek, melynek lényege, hogy 3%-kal olcsóbban vehetik meg vonatjegyüket azok, akik interneten vásárolják meg, majd az otthoni nyomtatás vagy a digitális bemutatás lehetőségét választják. Ezt az egy útra szóló menetjegyek, pót- és helyjegyeket, valamint élőállat- és kerékpárjegyek esetében lehet érvényesíteni. Kattints ide, és tudj meg többet a lehetőségről!

Szó volt egy másik kedvezmény lehetőségéről is, a Jobbik határozati javaslatot kívánt az Országgyűlés elé terjeszteni, mely a 90%-os utazási kedvezmény rendszeresen sportoló fiatalokra való kiterjesztéséről szólt. Kattints ide, és ismerd meg a részleteit!

Furcsa szabályok buszon és vonaton

Léteznek olyan szabályok, melyek megszegéséért komoly bírság járhat, mégis csak kevesen tudnak róluk. Nézd meg a videót!

Mi várható?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is felkerestük kérdéseinkkel, többek között azt szerettük volna megtudni, biztonságban vannak-e az utazási kedvezmények, várható-e bármiféle változás a jövőben, tervezik-e meghozni - részben vagy egészben - az elhalasztott döntést, ha pedig igen, mire lehet számítani.

Milyen kedvezményeket ad a MÁV?
Léteznek olyan kedvezmények is, melyek függetlenek az állami rendelkezésektől. Kattints ide, és ismerd meg ezeket is!

Válaszukban kifejtették, hogy a közösségi közlekedés alaptarifái a kormányváltás óta változatlanok. A legutóbbi átfogó emelés a korábbi ciklusban történt, a jegyek ára 2010 februárjában 15, a bérleteké 10 százalékkal nőtt. A Kormány az inflációból fakadó többletterheket nem hárította át az utazóközönségre, a közszolgáltatási személyszállítás költségeit inkább a közlekedési társaságok hatékonyságának növelésével, a szervezeti struktúrák egyszerűsítésével, a vezetői létszám csökkentésével faragta le. A kormányzat mindvégig megóvta a szociálisan ráutalt csoportok utazási kedvezményeit is, a kedvezményrendszer átalakításának kérdése pedig továbbra sem aktuális.

Ezt is szeretjük