Súlyos bírság jár érte, pedig sokan nem tartják be: 4 KRESZ-szabály, amit ismerni kell kerékpárral
Minden kerékpárosnak ismernie kell a KRESZ szabályait, betartásukkal nemcsak a bírság, hanem a súlyos balesetek is megelőzhetők.
A közlekedés minden egyes résztvevője számára nélkülözhetetlen a KRESZ-szabályok beható ismerete: akár autóval, robogóval, akár kerékpárral, rollerrel, sőt gyalogszerrel indul útnak, a biztonság érdekében muszáj betartania az előírásokat.
A kerékpárosok számára ugyan nem alapfeltétel a jogosítvány, mégis érdemes elvégezni egy tematikus KRESZ-tanfolyamot. A jogszabályok ismeretének hiánya ugyanis nem mentesít senkit a felelősségre vonás alól azok áthágása esetén. A helyszíni bírság összege akár 50 ezer forint is lehet a szabályok megsértése esetén, ismételt elkövetésnél ennek sokszorosára nő a büntetés mértéke. De a pénzbírságnál is fontosabb, hogy a saját és mások épségét is veszélyeztetheti a tudás és a rutin hiánya vagy a nemtörődömség. Néhány szabályt muszáj is néha átismételni.
Kerékpáros KRESZ-szabályok
A balra kanyarodás szabályai
A kerékpárral végzett kanyarodás szabályait rendkívül fontos ismerni. Egyenrangú utaknál a jobb oldali sáv széléről kis ívben bevett kanyar nem igényel különösebb felkészültséget, ám minden esetben jelezni kell a jobb karral a szándékot, és elsőbbséget kell adni a kereszteződésben gyalogosan közlekedőknek is.
A balra kanyarodás azonban az előbbinél valamivel komolyabb manővert jelent, amely kétféleképp kivitelezhető: közvetlen ráfordulással, ennek során az adott forgalmi sáv bal oldalára, illetőleg ha van, a kijelölt kanyarodósávba sorolva veszi be a kanyart a biciklis, megadva az elsőbbséget a szembejövőknek. A szándékot minden esetben időben kell jelezni, jól láthatóan. Ezt segíti az előretolt kerékpáros felállóhelyek felfestése is, amelyek elfoglalása egyértelművé teszi az irányváltoztatási célt.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A másik lehetőség, hogy a kerékpáros áthajt a kereszteződésen, és az út túlsó oldalán hajt rá a merőleges útra, és így kel át. Ez forgalmasabb utakon biztonságosabb választás lehet, de van, amikor kötelező is: kerékpársávról például nem lehet közvetlenül balra kanyarodni - kivéve nyitott sáv esetén -, ahogy lakott területen kívül főúton, lámpa nélküli kereszteződésben is tilos a manőver, ilyenkor a kerékpárról leszállva, azt áttolva lehetséges a balra történő irányváltás.
A kocsisorok közötti előzés szabályai
A kerékpár nagy előnye, hogy egyszerűen kikerülhetők vele a legbrutálisabb városi dugók is. A gépjárművek szabályos előzésére azonban figyelni kell. Az úttesten való haladáskor alapesetben minden közlekedőt balról kell megelőzni a KRESZ szerint. Egy kivétel mégis van: az álló kocsisor mellett előresorolhat a biciklis, aki ilyen esetben jobbról kerülheti ki a sort.
Ez a szabály nem lassan araszoló, hanem teljesen álló járművek esetében érvényes, például piros lámpánál vagy egy haladást megakadályozó dugóban. Akkor kivitelezhető a szabály szerint, ha elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket nem akadályozza a művelet az irányváltoztatásban. Fontos tisztában lenni azzal, hogy amint az autósor elindul, már mozgó járművek előzéséről van szó, ami jobbról tilos - ilyenkor azonnali besorolás szükséges, adott esetben egy jármű holtterében haladva nem csupán szabálytalan, de akár életveszélyes is lehet a manőver.
Tilos a járdán kerékpározni
Bár sokan döntenek úgy, hogy forgalmasabb útszakaszokon inkább a járdán hajtanak, többségében ez szabálysértésnek minősül. Lakott területen kizárólag ott lehet ezt megtenni, ahol az úttest minősége alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre - ott is csak maximum 10 kilométer/óra sebességgel, a gyalogosok zavarása nélkül. Ez a kitétel viszont nem az autósok közlekedési moráljára vonatkozik. 12 éven aluliak a főút mellett használhatják kerékpárral a járdát, mivel nekik tilos ezen az úton biciklizniük. Egyéb tilalmak azonban nem engedélyezik automatikusan a járdahasználatot, kizárólag a bringáról leszállva, a kétkerekűt tolva lehet itt közlekedni.
Közlekedés buszsávban és egyirányú utcában
Egyes buszsávokon engedélyezett a kerékpárosok közlekedése, és olykor az egyirányú forgalmi utakat is lehet két irányban használnia a bringásoknak, ám ez nem automatikus jog: csakis ott szabályos, ahol ezt kiegészítő tábla engedélyezi. Az ilyen buszsávokban sok helyen kerékpáros piktogramok is figyelmeztetik a közlekedőket a lehetőségre. Érdemes ügyelnie a kerékpárosnak itt is a biztonságos haladásra, az akadályoztatás kerülésére, a megállóknál a kiállni vagy indulni kívánó busz irányjelzésére.
Egyirányú utak esetében az úttesten kijelölt kerékpársávon vagy ennek hiányában az úttest jobb oldalán közlekedhet a biciklis a KRESZ alapján. Egyenrangú kereszteződéseknél a jobbkéz-szabály alapján kell az elsőbbséget megadni, mivel azonban nem minden esetben számítanak a közlekedők az ellenirányból érkezőkre, a manőver minden féltől körültekintést és figyelmet igényel. Amennyiben a behajtást tiltó tábla mellett nincs kerékpáros kiegészítés, tilos a behajtás a bringásoknak is az adott irányból.
KRESZ-teszt kerékpárosoknak
A gyors kvízből kiderítheted, mennyire ismered a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat.
(Képek: Getty Images.)
OLVASD EL EZT IS!
- kerékpár
- kerékpártúra
8 gyönyörű kerékpárút Budapest mellett: csodálatos élmény végigbringázni rajtuk
- rendőrség
- közlekedés