Naponta tömegesen szegik meg ezt a KRESZ-szabályt, pedig büntetőpont is jár érte: ezért fontos betartani

Többsávos utakon kötelező betartani a szabályt, mégis gyakran megszegik.

Jobbratartási kötelezettség szabálya
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Egyes KRESZ-szabályok megszegése akár pillanatok leforgása alatt balesetveszélyes közlekedési helyzet kialakulásához vezethet, és be nem tartásuk esetén a hatóság komoly szankciókat is kivethet a jármű vezetőjére, a bírságon túl akár előéleti pontok is terhelhetik a jogosítványt.

Előfordul, hogy a rutinos közlekedők is megszegnek egy-egy szabályt a mindennapokban, és nem is gondolnák, milyen büntetések járhatnak érte. A többsávos utakon, nagyobb forgalom esetén különösen oda kell figyelni arra, hogy a biztonságra ügyelve, kiszámíthatóan közlekedjen az ember.

A jobbratartási kötelezettség szabályai

A KRESZ-ben világosan szerepel, hogy az olyan úttesten, mely párhuzamos közlekedésre alkalmas, tehát az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van, a külső, vagyis a jobb oldali sávot kell használni, a belsőt csak előzésre vagy balra kanyarodáshoz lehet igénybe venni. Az előzés szabályairól korábbi cikkünkben olvashatsz. A jobbratartási kötelezettség megszegéséért akár egy büntetőpont is kiszabható.

A KRESZ-oktatáson valószínűleg mindenkinek a fejébe verik, de fontos kiegészítés, hogy az autóbuszöbölt, a buszsávot, a kapaszkodó-, a gyorsító-, a lassító-, valamint a kerékpársávot ebből a szempontból figyelmen kívül kell hagyni.

A KRESZ szerint kivételt képez, ha 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival több járművet kíván megelőzni: ilyenkor maradhat a bal sávban, azzal a feltétellel, hogy a mögötte közlekedő gépjárművek haladását nem akadályozza. Abban az esetben is maradhat, sőt folyamatosan haladhat, ha a forgalom túl sűrű a visszatéréshez.

Ha lakott területről beszélünk, a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a belső sávban gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni, amennyiben ezzel nem akadályozza az illető a mögötte gyorsabb tempóban haladó jármű közlekedését. A belső sávban közlekedők mellett ez esetben a KRESZ szerint el lehet haladni jobbról, ám a sávokat a gyorsabb előrehaladás végett ismételten változtatni kis távolságon belül tilos, hiszen ez megzavarhatja a többi közlekedőt.

A KRESZ azt is kimondja, hogy amennyiben a sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki a nagy forgalom miatt, csak akkor szabad sávot változtatni, ha a járművezető kanyarodásra vagy megállásra készül.

A cikk az ajánló után folytatódik

Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?

Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat. 

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2025. január 7. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

A párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten tilos egyrészt járművel átlépni az úttest felezővonalát, kivéve a balra bekanyarodásnál és a megfordulásnál, továbbá tilos két járműnek ugyanabban a forgalmi sávban egymás mellett haladni, kivéve, ha a másik jármű egy nyomon halad. Nem szabad kijelölt gyalogos-átkelőhelyen és közvetlenül előtte sem elhaladni egy másik vezető mellett.

Kinek kell elsőbbséget adni stoptáblánál? Meglepően sokan rosszul válaszolnak a kérdésre

Az elsőbbségadásra vonatkozó jelzőtáblák szabályait pontosan kell ismerni.

Elolvasom
Ezt is szeretjük