Az észak-koreai vezetők imádják a vonatokat: Kim Dzsongun luxusszerelvénye teljesen golyóálló

A Kim-dinasztia vonataiban testet ölt a paranoia és a luxus iránti vágy.

kim jong un train
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Kim Dzsongun Észak-Koreája nagyon sokak fantáziáját izgatja. Bár kijutnak hírek és felvételek az államból, arról mégis alig tudunk valamit, hogy hogyan telnek az emberek mindennapjai a diktatúrában, ahol a legkisebb, a hatalom által helytelennek minősített cselekedet is könnyen végzetes hibát jelenthet. 

A rezsim egyik szimbóluma a zöld, sárgacsíkos páncélvonat, amivel Kim Dzsongun fontos politikai találkozókra utazik, és a tavaly felröppent hírek alapján talán üdülni is jár. Amikor 2020-ban a világsajtó azt találgatta, hogy vajon él-e még a diktátor, műholdas felvételen szúrták ki a szerelvényt egy üdülőváros közelében. A vonatos közlekedés kissé lassabb és ódivatúbb megoldásnak tűnhet, ám az észak-koreai vezetők körében igen nagy hagyománya van.

Magánvonattal közlekedő diktátorok

Az 1948-ban alapított Koreai Népi Demokratikus Köztársaságnak mindeddig csak három vezetője volt, akik ugyanannak a családnak, a Kim-dinasztiának a tagjai. Az államalapító Kim Ir Szen, akinek a kultusza ma is erőteljesen jelen van, az őt követő Kim Dzsongil apja, és a jelenlegi vezető, a 2011 óta uralkodó Kim Dzsongun nagyapja. A család ellenőrzése alá vonta az élet legtöbb területét, irányítják a gazdaságot, vezetik a hadsereget.

A propagandagépezet feladata természetesen a Kim-família lehető legjobb színben való feltüntetése. Intézkedéseik Észak-Koreát a bolygó legkevésbé szabad államává tették. Az országot elhagyni bűn, ahogy külföldről származó tárgyakat, például könyveket vagy magazinokat birtokolni is az. Internet-hozzáférése csak néhány magas rangú személynek van, és míg az átlaglakosság számára jól ismert a nélkülözés, a vezetők életkörülményeire mindig a luxus volt jellemző - ennek része a magánvonat is, ami mindhárom férfi kedvelt közlekedési eszközének számított, és amit a külföldi és a belföldi utazásaikhoz egyaránt igénybe vettek.

Bár ma már talán szokatlannak tűnhet, a múltban kifejezetten sok politikus, katonai vezető és előkelőség ragaszkodott a vonatokhoz, mivel ezek gyorsnak és biztonságosnak számítottak, ráadásul számos funkcióval fel lehet ruházni őket, például mozgó irodaként és szállásként is használhatók. Kim Ir Szen a koreai háború idején egy vonaton alakította ki a főhadiszállását, és később leginkább a vonattal megközelíthető helyszínekre, vasútállomások közelébe építtette a rezidenciáit is.

Luxus és paranoia

Kim Ir Szen fiáról, Kim Dzsongilról az a hír járta, hogy rettegett a repüléstől, ebben szerepet játszhatott egy helikopterbaleset, amit a ’70-es években szenvedett el - ezért részesítette előnyben a vasúti közlekedést. A hadsereg egységeit és a gyárakat vonattal látogatta meg. A páncélozott, golyóálló luxuskocsikból álló szerelvények az elérhető legmodernebb kommunikációs felszereléssel rendelkeztek, így a Kedves Vezető menet közben is irányíthatta az országot. Az akár hosszú napokig, hetekig tartó vonatos utazások arra is alkalmasak, hogy feltűnést keltsenek, de az sem ritka, hogy csak azután jelentik be őket a nyilvánosságnak, hogy már véget értek.

Kim Jong-un était descendu de son fameux train blindé vert olive en gare de Dong Dang (nord Vietnam)

Közzétette: Vietnamexploration – 2019. február 27., szerda

Nem tudni pontosan, hogy hány ilyen körültekintően, a diktátorok igényeinek megfelelően átalakított vonat van Észak-Koreában, de a híradások már Kim Dzsongil idején hat magánvonatról szóltak, amelyek kilencven kocsiból álltak. A feltételezések szerint Kim Dzsongun azokat a vonatokat használja, amiket az apja. A kocsik belsejéről annyit tudni, amennyit az észak-koreai állami hírügynökség megmutatott, 2018-ban közzétettek néhány propagandaképet, amelyeken kínai hivatalnokok ülnek fotelekben Kim Dzsongun és a felesége, Ri Zsoldzsu körében a Tandong városába megérkezett vonaton.

A cikk az ajánló után folytatódik

A diktátor vonatútjairól a legkülönbözőbb elméletek látnak napvilágot, egyes beszámolók arról szólnak, hogy a hosszú menetidőt csinos hölgyek, a legelőkelőbb fogások és a legdrágább italok teszik elviselhetővé. A megérkezéskor pedig a személyzet sietve leteríti az ajtók elé a vörös szőnyeget. A vonat belsejéről készült felvételek megtekinthetők például ebben a videóban.

Mindeközben persze a biztonság marad a legfontosabb: a vonatok konvojban, állítólag maximum 60 kilométer/órás sebességgel haladnak. Az első vonat ellenőrzi, hogy megfelelőek-e a körülmények, a második, ami 20 perces késéssel követi, általában a vezetőt szállítja, a harmadikon pedig a személyzet tagjai, a további biztonsági szakemberek és a kommunikációs eszközök utaznak. 

Ezeket a mindennapi dolgokat tiltják Észak-Koreában

Az észak-koreai vezetés uralkodik az emberek véleményén, elzárja őket a nyugati világtól, így a legtöbben nem is tudják, mennyi mindentől fosztották meg őket, amik a föld minden más pontján teljesen természetes részei a mindennapoknak.

Ezeket a mindennapi dolgokat tiltják Észak-Koreában: mutatjuk, milyen sablonból választanak frizurát

A világ legszigorúbb országában nem úgy telnek a mindennapok, ahogy az máshol megszokott.

Elolvasom

(Borító- és ajánlóképek forrása: Northfoto. A további képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük