Hogyan szabályos e-rollerrel közlekedni? Megkérdeztük a rendőrséget, kell-e hozzá jogosítvány
Az elektromos roller egyelőre nem szerepel a KRESZ-ben, ezért nem egyértelmű, mi vonatkozik rá.
Az elektromos rollerek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a közlekedők körében, ám újdonságuk miatt egyelőre rengeteg bizonytalanság övezi azokat: a kerékpáros vagy a segédmotoros kerékpárok szabályai vonatkoznak rájuk? Milyen úton mehet velük az ember szabályosan?
Az e-rollerekre egyelőre nem tér ki külön a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, ismertebb nevén a KRESZ, ezért a szabályzatban levő fogalommeghatározások nyújtanak iránymutatást az ember számára, ez alapján sorolható be teljesítménytől és sebességtől függően az adott jármű.
Az e-rollerekre vonatkozó szabályok
- A magyar jogrend nem ismeri az elektromos roller fogalmát, melynek következtében az ilyen járművek elektromos rollerként történő közúti használatára sem létezik rendelkezés - szögezte le kérdésünkre az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata, hozzátéve, a kérdésben a KRESZ 1. számú függelékében szereplő, járművekre vonatkozó fogalmak meghatározása az irányadó.
- Az elektromos rollerek, melyek legnagyobb tervezési sebessége eléri a 6 km/órát, kizárólag típusvizsgálatot követően vehetnek részt jogszerűen a közúti forgalomban, melyre a közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 4. §-ában kijelölt hatóság jogosult. A jármű műszaki sajátosságaitól függően az adott eszköz segédmotoros kerékpárnak vagy motorkerékpárnak is minősülhet - mondta el az ORFK Kommunikációs Szolgálata, közölve:
- Az ilyen típusú jármű részvételével bekövetkezett közúti közlekedési baleset esetén is a jármű KRESZ szerinti kategóriájának ismeretében dönthető el, hogy a jármű vezetőjére mely, a KRESZ-ben meghatározott szabályok vonatkoztak.
A KRESZ fogalommeghatározásai alapján kerékpárnak az a legalább kétkerekű jármű számít, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron azonban - szemben az e-rollerekkel - a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen, és utánfutó vontatására alkalmas berendezés is helyezhető el.
A segédmotoros kerékpár a külön jogszabályban L1e jármű-kategóriába sorolt kétkerekű, L2e jármű-kategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e jármű-kategóriába sorolt quad és mopedautó. Jármű-kategóriába sorolásának műszaki feltételeit a B. függelék 1. cikk (2) és (3) bekezdése határozza meg. Az L1e jármű-kategóriára a legfeljebb 45 kilométer/óra tervezési sebesség jellemző, a motor hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, belsőégésű motor esetében, vagy legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A problémát az jelenti, hogy a segédmotoros kerékpár vezetéséhez jogosítvány szükséges, azzal az ember nem közlekedhet kerékpárúton, és bukósisakot is kötelező viselnie, ami az elektromos rollerek használói körében nem ismert, ritkán betartott szabály.
A bizonytalanság ellenére az eladó elektromos rollereket hirdető felületeken jelenleg úgy reklámozzák a termékeket, hogy például a 20 kilométer/órás maximális sebességű, 350W névleges teljesítményt el nem érő járművek jogosítvány nélkül használhatók, sőt, szép számmal akad olyan hirdetés is, amely a 31 kilométer/órás sebességet elérni képes e-rollerre is jogosítvány nélkül használható járműként hivatkozik.
A bérelhető e-rollereket biztosító cégek, így a Budapesten legismertebb Lime nem kockáztat, a szabályzata előírja a sisak viselését, a 18 év feletti életkort, felhívja a figyelmet például az utasszállítás, a vezetés közbeni telefonozás és az ittas közlekedés tilalmára, valamint arra, hogy a használónak érvényes vezetői engedéllyel vagy azonosító okmánnyal kell rendelkeznie, ami viszont ennek értelmében nem feltétlenül a jogosítvány.
A jövőben bekerül a KRESZ-be az e-roller
Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelő kormánybiztos nemrégiben a Telexnek nyilatkozott arról, hogy elkészült, és minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ-módosítási javaslat, amely megoldaná az elektromos rollerek dilemmáját.
A lapnak Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő azt is elmondta, a javaslat alapján a motoros roller a legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű lesz. Ezen belül kis teljesítményű motoros rollernek az számít majd, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt, és sík úton önerejéből 25 kilométer/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes. Nagy teljesítményű pedig az, ami a fenti feltételektől eltér.
Ha a javaslat bekerül a KRESZ-be, az előbbire a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznak majd, azzal a kitétellel, hogy utas nem szállítható rajta, és az alkalmazható legnagyobb sebessége 25 kilométer/óra. A nagy teljesítményű e-rollerre a segédmotor-kerékpárról szóló szabályok pedig vonatkoznának, ám utast ezen sem lehetne szállítani, és csak 16 év felettiek vezethetnék. A forgalomban lévő e-rollereket tehát biztosan felül kell majd vizsgálni, de a szabályok tisztázása minden közlekedő érdeke.
Kerékpáros KRESZ-kvíz
A KRESZ-szabályokat a kerékpárosoknak is kötelező ismerni.
(Képek: Getty Images.)
OLVASD EL EZT IS!
- közlekedés
- jogosítvány
Kinek van elsőbbsége a képen? A KRESZ-vizsgán sokan megbuknak a kérdéseken
- rendőrség
- közlekedés