Így nézett ki a felrobbantott Szabadság híd a háború után: régi fotókon az egykori dunai hidak

A budapesti Duna-hidak régi fotói sokat mesélnek a városról.

Budapesti Duna-hidak
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Budapestet kettészelő Dunát jelenleg tizenöt híd íveli át a főváros területén, melyek a történelem folyamán is fontos szerepet játszottak. A hidak sokat tudnának mesélni a városról.

Az közismert történelmi tény, hogy Buda és Pest között az első állandó összeköttetést biztosító kőhíd a Lánchíd volt, melyet először 1849. november 20-án adtak át. Ezt megelőzően hajóhidak, lengőhidak biztosították az átkelést, noha az Árpád hídtól északra római kori fahídpillérek maradványaira is bukkantak már a régészek.

Budapesti Duna-hidak

Az új dunai hidak megépítése mindannyiszor fontos mérföldkő volt a főváros közlekedéstörténetében, nem véletlen, hogy közülük többet fel is robbantottak a háborúk során. Mutatjuk, hogy néztek ki akkor és újraépítésüket követően.

A Szabadság hidat 1896-ban adták át először, ám a Duna-hidakat 1945-ben a visszavonuló német hadsereg sorra felrobbantotta, így ez is romokban hevert a második világháborút követően.
Fotó: Fortepan/Fortepan
A Ferenc József hídnak, majd Fővám téri hídnak is nevezett híd roncsait 1945-ben pontonhíddal egészítették ki a felújításig.
Fotó: Fortepan/Military Museum of Southern New England
A következő évben már javában zajlott a hidak újraépítése. A fotón az Ady Endre és a József Attila elnevezésű úszódaruk dolgoznak.
Fotó: Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye / Ganz Gyűjtemény
Így néz ki a felújított Szabadság híd 1950-ben a Fővám tér felől, amelyet ekkor Dimitrov térnek neveztek.
Fotó: Fortepan/Bujdosó Géza
A 1876-ban átadott, majd a háború után felrobbantott Margit híd romjai is szomorú látványt nyújtanak.
Fotó: Fortepan/Fortepan
A Margit híd pótlására épült meg a Manci híd, a képen a pontonhíd Árpád fejedelem útja és Margitsziget közti szakasza látható.
Fotó: Fortepan/Kramer István Dr/Kunszt János felvétele
Az 1937-ben átadott Petőfi hidat 1945-ig Horthy Miklós hídnak neveztek, majd a háború után 1952-re építették újjá.
Fotó: Fortepan/Kramer István Dr/Kunszt János felvétele
1903-tól állt a régi Erzsébet híd, a lerombolás után vitatták, hogy a régi felújítására vagy teljesen új hídra lenne-e szükség. Végül előbbi mellett döntöttek, ám csak 1964-re adták át a kiszélesített hidat. Mellette a Böske pontonhíd épült meg ideiglenesen.
Fotó: Fortepan/Archiv Für Zeitgeschichte ETH Zürich/Agnes Hirschi/Carl Lutz Felvétele
A Lánchíd 1899-ben, átadásának 50. évfordulóján kapta meg a Széchenyi lánchíd nevet az építést kezdeményező gróf Széchenyi István után. 1945-ben a William Tierney Clark tervezte építmény egy része a Dunába veszett.
Fotó: Fortepan/Kurutz Márton
A Budapest jelképeként is ismert Lánchíd 1949-re épült újjá. A fotó az egykori Molotov tér, ma Vigadó tér irányából készült.
Fotó: Fortepan/UVATERV

(Borító- és ajánlókép: Fortepan/Military Museum of Southern New England és Fortepan.)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Ezt is szeretjük