6 büntetőpont jár érte, mégis naponta megszegik az autópályán: 3 KRESZ-szabály, ami életet menthet
A KRESZ-szabályok betartása az autópályán rendkívül fontos a biztonságos közlekedés érdekében.

Az autópályán való vezetést a legtöbben könnyebbnek érzik, mint a forgalmas városi szakaszokon, mivel nincsen szembejövő forgalom vagy sok kanyar és a tempó is viszonylag egyenletes. Azonban a vonatkozó KRESZ-szabályokat sokan figyelmen kívül hagyják, ami az autópályán különösen veszélyes lehet.
A sebességre, az előzésre és az irányváltoztatásra vonatkozó szabályokat ugyanúgy be kell tartani, mint bármely más közút esetében. A magas sebesség miatt könnyebben is alakulnak ki balesetek, így ezeket a szabályokat be kell tartani.
Büntetőpontok az autópályán
Az előéleti pontok számát könnyen lehet szaporítani, hogyha a sofőr az autópályán nem tart be 3 KRESZ-szabályt. Vezetés közben minden esetben arra kell törekedni, hogy a vezető magát és másokat se sodorjon veszélybe, és ne okozzon balesetet.
Biztonsági öv
Ez a százszor ismételt szabály még mindig sokszor nem teljesül, pedig talán az egyik legfontosabb. Nem véletlenül figyelmeztetnek rá az út mentén gyakorta felbukkanó óriásplakátok is, hogy a biztonsági övet kötelező becsatolni. Mindig mindenki legyen bekötve az utastérben, hiszen ez életet menthet egy baleset vagy ütközés esetében, de még egy hirtelen fékezésnél is. Az autópályán vagy autóúton biztonsági öv nélküli vezetésért 5 büntetőpontot szabnak ki, ugyanez a szabálytalanság lakott területen csak 3 büntetőpontot eredményez.

A biztonsági öv használatáról számos tanulmány és statisztika született, melyekből egyértelmű, hogy a „hárompontos” biztonsági övet használók közül 50-60 százalékkal kevesebben sérültek meg, mint az övet nem használók. Magyarországon is egyre aktívabban használják a biztonsági övet a közlekedők, de a jelenlegi 77 százalék körüli átlagos használati arány – mely a hátsó üléseken mindössze 49 százalék – még mindig messze elmarad az európai uniós átlagtól – tájékoztat a rendőrség.
Mire nem való a leállósáv
Habár néhány sofőr szabadon értelmezi a leállósáv fogalmát, a KRESZ világosan kimondja, hogy csak akkor tartózkodhat ott a vezető a járművel, ha az műszaki meghibásodás miatt képtelen a továbbhaladásra.

Ennek betartatását szolgálja, hogy a megállás, a megfordulás és a hátramenet szabályainak megszegése autópálya úttestjén és leállósávján 6 büntetőpontot von maga után. Az autópálya leállósávján történő haladásért ugyanennyi büntetőpontot lehet szerezni. A leállósávon tehát tilos haladni, várakozni vagy megállni, hogyha műszaki okok nem indokolják azt.
Sebességkorlátozás
A jelenlegi magyar jogszabályok értelmében az autópályán való gyorshajtást a rendőrség helyszíni bírsággal és előéleti pontokkal is büntetheti. Veszélyes és felelőtlen magatartás, ha valaki a megengedett 130 km/h sebességet túllépi. A beharangozott KRESZ-változtatás ezt a sebességkorlátot kibővítené, hogyha érdekel, hogy milyen változások jöhetnek még a közlekedésben, akkor olvasd el a témában írt korábbi cikkünket is.
8 KRESZ kérdés, amire nem mindenki tud válaszolni – Teszteld az autópályás ismereteid ezzel a kvízzel!
Az autópályás közlekedés során is könnyű balesetet okozni, figyelmetlenül vezetni.
Elolvasom(Képek: Getty Images Hungary.)
- kresz
- kresz-szabályok
- büntetés
- büntetőpont
- bírság
- rendőrség
- autó
- autópálya
- autós közlekedés
- közlekedés
- szabály
- Utazás