Sokan azt hiszik, biztonságosan autóznak, pedig nem: aggasztó a felmérés eredménye

Sokan életveszélyes abronccsal közlekednek, a vizsgált autók közel ötödén nem megfelelő a gumi.

Téli gumi teszt
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Használtautó.hu autós magazinja a nonstopgumi.hu támogatásával minden télen ellenőrzi, vajon az autósok hány százaléka váltott téli gumira, és szinte minden évben szomorú eredményekkel szolgálnak. Pedig a télnek még nincs vége, az időjárás mostani enyhülése ellenére hajnali talaj menti fagyokra e héten is kell számítani, és még havazás is jöhet.

Nem lehet elégszer elmondani: télre téli gumit!

Hiába a sok téligumiteszt, ahol rendre kiderül, hogy milyen tudást ad egy nyári gumi télen, hiába a rengeteg közlekedésbiztonsági felhívás, az idei Téligumi Kommandó - nem reprezentatív - eredménye szerint az autósok csaknem ötöde nem az évszaknak megfelelő abroncsokkal autózik. Ráadásul több mint harmaduk 5 évnél idősebb gumikat koptat. Ez a kettő együtt csúszós, havas, jeges körülmények között végzetes lehet.

A Kommandó szemléz és elképed

A felmérést három helyszínen, valamivel több mint 100 autó abroncsát ellenőrizve végezték. Ennek eredményeképp kiderült, hogy az autók 82%-án téli, 3%-án télen is megfelelő - vagy annak mondott és vélt - négy évszakos, míg 15%-án nyári gumiabroncs található. Talán ennél is aggasztóbb, hogy a gumik 38%-a 5 évnél idősebb, ami a téli abroncsoknál már komoly kompromisszumot jelent.

Az olcsóbb, budget abroncsok aránya minden eddiginél jelentősebb, 48%-os a felmérés szerint, míg az átlagos profilmélység 5,6 milliméter, ami arányaiban jobb, mint a legutóbbi, 2017 decemberi szemlekor. Érdekesség, hogy Budapest területén a legjelentősebb a nyári és négy évszakos arány, és az átlagos profilmélység is messze elmaradt a Dunakeszin és Szentendrén tapasztaltaktól.

Sajnálatos, életből kiragadott példa, hogy van szülő, aki a havas úton nyári gumis autóval vitte óvodába gyermekét. Ezzel persze, a legnagyobb baj az, hogy az autó védettségén kívül esők, például a közlekedő gyalogosok életét veszélyezteti leginkább.

Nemcsak kommandóztak, teszteltek is a hóban

A Kommandón felül a januári csapadéknak köszönhetően valódi hóban is megmutatták azt, hogy miért is fontos a téli gumi, vagyis egy újabb gumiteszt is született. Az persze igaz, hogy a műgyantás, téli körülményeket szimuláló őszi mérés a lehető legjobban sztenderdizált, de a Nonstopgumi és az Autonavigátor csapata nem tudott ellenállni a friss hónak, így kivittek hét garnitúrányi abroncsot a mogyoródi Tanpályához, hogy megmutassák, mennyire veszélyes a nem az évszaknak megfelelő gumiabroncs.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

A havas fékezési teszt nem hazudtolta meg a műgyantásat, a legrövidebb, 15,8 méteres fékút a korábbi teszt szerint is legjobbnak bizonyult Continental téli gumival adódott, a Michelin Alpin 6 minimális lemaradással követte, és a nyáron is kiváló CrossClimate+ is meglepően jól szerepelt - vadonatúj garnitúrájával 1 méteres többletet sem adott a 40 km/óráról indított havon fékezésnél.

Ugyanakkor az előbbi egész éves gumimodell alig több mint egy éve használt garnitúrája a legjobb téli által adott féktáv csaknem dupláját adta, amivel csupán a - télre senkinek sem ajánlott - használt nyári guminál bizonyult jobbnak.

- A valódi hóban végzett teszt ismét kiválóan megmutatta, hogy téli körülmények között csakis valódi téli gumival ajánlott útnak indulni, hiszen még a négy évszakos garnitúrák is jelenthetnek kompromisszumot. Fontos továbbá, hogy 5 év után ajánlott az abroncsok cseréje. A mérések szerint érdemesebb az utóbbit tartani, mint egy-egy prémiummárkához ragaszkodni.

A teszteket persze érdemes megnézni, és akár a dobogóról vagy a mezőny elejéről választani. Örök igazság, hogy egy korrekt gumigarnitúra ára mindig szerényebb, mint a legkisebb koccanás helyreállítási költsége, ráadásul a nem megfelelő abroncson akár életek is múlhatnak. Ezért is elszomorító látni a hóban is nyári gumival autózókat, akik egyértelműen ön- és közveszélyesek – mondta Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője.

Fotók: Getty Images

Ezt is szeretjük