Nemcsak a gumit kell télire cserélned az autón - Így készítsd fel a hidegre

A szakértők alábbi tanácsaival még időben eleget tehetsz a téli közlekedés követelményeinek.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az egyre hidegebb napokkal a nyárból egyenesen a télbe ugrottunk át, és a farmerdzsekiről hirtelen télikabátra kellett váltani. Ősz végén a réteges öltözködés bevezetése és az immunrendszer megerősítése mellett az autót is szükséges felkészíteni az évszakváltásra - főként hosszabb utazás esetén -, hogy ne egy esetleges baleset ébresszen rá ennek nélkülözhetetlenségére.

Nyáriról téli gumira

Figyelemreméltó tény, hogy a lakosság 25-30%-a egyáltalán nem cseréli évszaknak megfelelően a gumiabroncsait, ami felelőtlenségnek számít, hiszen a kerekeknek meg kell felelniük az adott időjárási viszonyoknak. A szakértők szerint +7 °C alatt már szükséges télire cserélni a gumikat, mivel azok kifejezetten a csúszós, havas, nyálkás úton biztosítanak jobb tapadást. A gumicsere-periódus minden évben szeptembertől novemberig tart, de a csere tervezett időpontjához képest már két-három héttel korábban tanácsos lefoglalni a dátumot, hiszen ilyenkor megszaporodik a szervizre várók száma.

Különösen akkor kell erre figyelni, ha külföldi pihenés is tervben van a téli időszakban, mert egyes országokban - például Ausztriában, Németországban és Svájcban - a téli gumi megléte kötelező érvényű előírás, és javasolt hóláncot is vinni. Ezekben az országokban november 1-jétől komoly büntetésre számíthat az, aki téli gumi hiányában elakad, vagy balesetet okoz, ezért ajánlott még indulás előtt utánanézni az adott ország erre vonatkozó szabályzatának.

Évszaknak megfelelő ablakmosó folyadék

A gumiabroncshoz hasonlóan az ablakmosó folyadékot is tanácsos évszak szerint cserélni, hiszen a nyári használata esetén nincs fagyálló hatás. Bogároldás viszont annál inkább, ám erre a hidegben már nem lesz szükség. Évszakváltáskor érdemes kipumpálni, vagyis elhasználni, ezután pedig szezonnak megfelelően, általában már október közepétől frissíteni a tartályban lévő folyadékot.

Napi rutin

A jármű karbantartását, alapfunkcióinak napi szintű ellenőrzését a KRESZ is előírja, és a gyártók is ragaszkodnak hozzá. Persze nem túl életszerű minden elindulás előtt ellenőrizni a lámpákat, a helyzetjelzőt, a féket, a folyadékszinteket és az akkumulátort, de ajánlott törekedni rá, főleg télen. Elsősorban dízelautók esetében kell figyelni rá, hogy a motor károsanyag-kibocsátása és teljesítménye szempontjából fontos AdBlue-tartály legyen feltöltve, és az olajszint is optimális legyen.

A napi rutinon túl a hosszabb utak előtt nem árt meggyőződni a gyártó által meghatározott karbantartási periódus érvényességéről. Ha közeledik a lejárati idő, akkor még indulás előtt jó elvégeztetni az esedékes szervizt, mert a legtöbb gyártó a szervizperiódusok lejártával kapcsolatban zéró toleranciát tanúsít, így az autó elveszti a garanciát.

Vészjósló üzenetek

A mindennapi ellenőrzés során a műszerfal felvillanó jelzései időben értesítenek, ha valami nincs rendben az autóval. Amennyiben valamelyik pirosan világít, akkor nem lehet üzemeltetni a kocsit, sárga jelzésnél pedig mindenképpen időpontot kell egyeztetni a szervizbe. A jelek közül az alábbiakra fokozottan érdemes figyelni télen:

  • motorhiba - 62,
  • fékbetét-figyelmeztető - 5,
  • szerviz szükséges - 34,
  • légzsák-figyelmeztető - 39,
  • motorolaj nyomása alacsony - 57,
  • kiégett izzó figyelmeztető - 23,
  • ablakmosó folyadék szintje alacsony - 4.

Ezenfelül célszerű magas oktánszámú, prémium minőségű üzemanyagot használni a nagyobb teljesítmény és a kisebb fogyasztás érdekében. Fontos azonban, hogy ezek előnye csak akkor érzékelhető, ha az autót is úgy tervezték meg, hogy ilyen üzemanyaggal működjön a leghatékonyabban. Emellett figyelni kell arra, hogy az üzemanyagok összetétele, oktánszáma, adalékanyagai régiónként, sőt, évszakonként is változhatnak.

Tudatosan biztonságban

A műszaki állapot mellett szintén figyelni kell a mosások megfelelő időzítésére: -15 °C-os hidegben nem szabad előző este tisztítani a kocsit, mert befagyhatnak az ajtói. Ha az utakról felcsapódó só rászárad az autóra, az befolyásolhatja a világítást és a parkolóradar működését is, ezért jó mindig alaposan letakarítani. Fagyos időben az ablaktörlőt kímélve, a szélvédőre fagyott jég jégoldóval és kaparóval távolítható el. Hosszú út esetén tele tankkal érdemes elindulni, és nem árt takarót, hóásásra alkalmas eszközt, ételt, italt és meleg ruházatot vinni, a telefont pedig feltölteni.

Vezetéstechnika, túl a rutinon

Tanulmányok szerint az újdonsült jogosítványtulajdonosok mellett a gyakorlott sofőrök vezetésére is pozitív hatással van készségeik edzése, például egyes vezetéstechnikai szituációk gyakorlásával. A tél és a fagy beköszönte előtt tanpályán akár szimulátorokkal, biztonságos környezetben is fejleszthetjük képességeinket azokban a helyzetekben, melyek a mindennapi életben is megtörténhetnek. Például vészfékezést különböző felületeken, az akadálykerülés és csúszás összehangolt korrigálását vagy a kontrollvesztés utáni teendőket.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

A szimulátoron változatos környezeti körülmények és hatások modellezhetők, így sík terepen is gyakorolható a hegyi vezetés, jeges utakon manőverezhetünk jó időben, és fényes nappal próbálhatjuk ki az éjszakai autózást. Mindezek mellett a program vezetés közben előforduló, váratlan technikai problémákat - így durrdefektet vagy fékhibát - is képes imitálni, és szintén alkalmas az ittas vezetésre jellemző vizuális hatások bemutatására. Ezenfelül a szimulátor által készített mérések és analitika, valamint a szakképzett instruktor egyaránt segítenek a fejlődésben, hiszen minden egyes eseménysort visszanézhetünk és kielemezhetünk, átbeszélve a reakcióidő, a féktávolság vagy a pedálkezelés sajátosságait.

Nézd meg ezt is - Hangulatos képeken az első hó

Túl vagyunk a 2018-2019-es téli szezon első havazásán. A közútkezelő arra kéri az autósokat, hogy, ha még nem tették meg, akkor a nyári gumijukat cseréljék át téli közlekedésre alkalmas abroncsokra.

Hangulatos képeken az első hó: az ország több pontjára is megérkezett

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük