Félelmetes jelenségre kell készülni a repülőkön: ezek az utasok kerülnek a legnagyobb veszélybe
A jelenség a pilótáknak és az utasoknak is nehézséget okozhat, de a szülők ölében utazó kisgyerekek és a légiutas-kísérők akár komoly veszélybe is kerülhetnek miatta.
A Readingi Egyetem légkörtudományi professzora szerint a közeljövőben egyre gyakrabban fordulhatnak elő turbulenciák a repülőgépeken.
A tudós úgy véli, hogy a jelenség a pilótáknak és az utasoknak is nehézséget okozhat, de a szülők ölében utazó kisgyerekek és a légiutas-kísérők akár komoly veszélybe is kerülhetnek miatta, derült ki az Index cikkéből .
Egyre gyakoribbak a turbulenciák
Paul Williams elmondta a CNN-nek, hogy a turbulenciák erősségét egy skálán lehet osztályozni. Ez alapján a legenyhébb turbulencia esetében a gép folyosóin továbbra is lehet közlekedni, és az utasok ellátása is gond nélkül folytatódhat.
A mérsékelt turbulenciánál a nem rögzített tárgyak elmozdulhatnak, a gépen való sétálás nehézkes lesz, és a légiutas-kísérőknek általában a helyükön kell maradniuk.
A súlyos turbulencia a gravitációnál is erősebb, ez az üléshez szoríthatja az utasokat, sőt, ha nem viselik a biztonsági övüket, még az utastérben is dobálhatja őket. Ennél az erősségnél már a csonttörések és az egyéb súlyos sérülések sem ritkák.
A tudós szerint a súlyos turbulenciák száma akár meg is háromszorozódhat a klímaváltozásnak köszönhetően. Williams 2013-ban kezdett el behatóbban foglalkozni a turbulenciákkal, és a kutatási eredményei alapján arra jutott, hogy az úgynevezett tiszta légturbulencia az egyik legveszélyesebb közülük. Ez a típus nem köthető sem viharokhoz, sem felhőkhöz, hirtelen bukkan fel, és nem lehet rá felkészülni.
A tudós szerint ez a turbulenciatípus 2050 és 2080 között nagyon elterjedhet, és az átlagos transzatlanti járatokon napjainkban tapasztalható tízpercnyi turbulencia a jövőben akár 20-30 percre is emelkedhet.
Ez azonban Williams szerint nem jelenti majd azt, hogy kevésbé lesz biztonságos a repülés. A repülőgépek nem fognak gyakrabban lezuhanni, hiszen olyan speciális módon alakítják ki őket, hogy még a szélsőséges helyzeteknek is ellenálljanak.
A statisztikák szerint a turbulenciák sérültjeinek 80 százalékát a légiutas-kísérők teszik ki, mert nekik több mint száz kilós kocsikat kell tologatniuk a repülők folyosóján.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Sara Nelson, az United Airlines légiutas-kísérője azt mondta a CNN-nek, hogy egyes repülési szabályoknak meg kell változnia az egyre sűrűsödő turbulenciák miatt. A szüleik ölében ülő két év alatti gyermekek például nagy veszélybe kerülhetnek egy turbulencia esetén, sőt azok is, akiknek nekicsapódnak. A légiutas-kísérő szerint a repülőkön is be kéne vezetni a gyereküléseket.
Ide indít közvetlen járatokat az új magyar légitársaság: sok helyre könnyebben eljuthatunk majd
Az Aeroexpress Regional gépei olyan regionális célpontok felé fognak repülni, ahová közúton és vasúton jelenleg csak hosszú idő alatt lehet eljutni.
Ide indít közvetlen járatokat az új magyar légitársaság: sok helyre könnyebben eljuthatunk majd
Az Aeroexpress Regional gépei olyan regionális célpontok felé fognak repülni, ahová közúton és vasúton jelenleg csak hosszú idő alatt lehet eljutni.
ElolvasomKépek: Getty Images Hungary