Félelmetes jelenségre kell készülni a repülőkön: ezek az utasok kerülnek a legnagyobb veszélybe
A jelenség a pilótáknak és az utasoknak is nehézséget okozhat, de a szülők ölében utazó kisgyerekek és a légiutas-kísérők akár komoly veszélybe is kerülhetnek miatta.

GettyImages-639966204
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A Readingi Egyetem légkörtudományi professzora szerint a közeljövőben egyre gyakrabban fordulhatnak elő turbulenciák a repülőgépeken.

A tudós úgy véli, hogy a jelenség a pilótáknak és az utasoknak is nehézséget okozhat, de a szülők ölében utazó kisgyerekek és a légiutas-kísérők akár komoly veszélybe is kerülhetnek miatta, derült ki az Index cikkéből

Egyre gyakoribbak a turbulenciák 

Paul Williams elmondta a CNN-nek, hogy a turbulenciák erősségét egy skálán lehet osztályozni. Ez alapján a legenyhébb turbulencia esetében a gép folyosóin továbbra is lehet közlekedni, és az utasok ellátása is gond nélkül folytatódhat.

A mérsékelt turbulenciánál a nem rögzített tárgyak elmozdulhatnak, a gépen való sétálás nehézkes lesz, és a légiutas-kísérőknek általában a helyükön kell maradniuk. 

A súlyos turbulencia a gravitációnál is erősebb, ez az üléshez szoríthatja az utasokat, sőt, ha nem viselik a biztonsági övüket, még az utastérben is dobálhatja őket. Ennél az erősségnél már a csonttörések és az egyéb súlyos sérülések sem ritkák. 

GettyImages-831020242
Fotó: romrodinka / Getty Images Hungary

A tudós szerint a súlyos turbulenciák száma akár meg is háromszorozódhat a klímaváltozásnak köszönhetően. Williams 2013-ban kezdett el behatóbban foglalkozni a turbulenciákkal, és a kutatási eredményei alapján arra jutott, hogy az úgynevezett tiszta légturbulencia az egyik legveszélyesebb közülük. Ez a típus nem köthető sem viharokhoz, sem felhőkhöz, hirtelen bukkan fel, és nem lehet rá felkészülni. 

A tudós szerint ez a turbulenciatípus 2050 és 2080 között nagyon elterjedhet, és az átlagos transzatlanti járatokon napjainkban tapasztalható tízpercnyi turbulencia a jövőben akár 20-30 percre is emelkedhet. 

Ez azonban Williams szerint nem jelenti majd azt, hogy kevésbé lesz biztonságos a repülés. A repülőgépek nem fognak gyakrabban lezuhanni, hiszen olyan speciális módon alakítják ki őket, hogy még a szélsőséges helyzeteknek is ellenálljanak. 

A statisztikák szerint a turbulenciák sérültjeinek 80 százalékát a légiutas-kísérők teszik ki, mert nekik több mint száz kilós kocsikat kell tologatniuk a repülők folyosóján.

A cikk az ajánló után folytatódik

Sara Nelson, az United Airlines légiutas-kísérője azt mondta a CNN-nek, hogy egyes repülési szabályoknak meg kell változnia az egyre sűrűsödő turbulenciák miatt. A szüleik ölében ülő két év alatti gyermekek például nagy veszélybe kerülhetnek egy turbulencia esetén, sőt azok is, akiknek nekicsapódnak. A légiutas-kísérő szerint a repülőkön is be kéne vezetni a gyereküléseket. 

Ide indít közvetlen járatokat az új magyar légitársaság: sok helyre könnyebben eljuthatunk majd

Az Aeroexpress Regional gépei olyan regionális célpontok felé fognak repülni, ahová közúton és vasúton jelenleg csak hosszú idő alatt lehet eljutni.

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük