Teljesen átalakíthatja a repülést egy új felfedezés: a környezet is jobban jár így
A kutatáshoz mintegy 35 ezer járatot elemeztek.


- Bosszantó és fájdalmas pattanások a mellkason: ezek a leggyakoribb okai, és így szabadulhatsz meg tőlük »
- A 10 évvel ezelőtti nőies szabásokat melegíti újra a tavaszi divat: ne válj meg tőlük, ha még ott vannak a szekrényedben »
- A haját és a szemöldökét is elveszítette betegsége miatt: a bájos Amber Jane ma a legkülönlegesebb modellek egyike »
- A Dallas Pamelája a plasztikai beavatkozásai után: a 71 éves Victoria Principal friss fotókon
- Kvíz: mennyire ismered Európa városait? Teszteld földrajzi tudásodat!
- Ő a 18 éves Gáspár Virág párja: bombázóvá fogyott Krisztián mellett
- 10 kérdéses törikvíz az ötödikes tananyagból: tudod, mikor kötötték a vérszerződést?
- 4 szuperegészséges húsféle, ami sokkal jobb a csirkemellnél: kevesen fogyasztják, pedig változatosan elkészíthetők
Üzemanyagot és időt takaríthat meg, valamint csökkentheti a károsanyag-kibocsátást, ha a transzatlanti járatok útvonalait úgy módosítják, hogy kihasználják a nagy magasságban lévő, kedvezőbb szeleket.
A Readingi Egyetem tudósai arra jutottak, hogy a New York és London között közlekedő járatok tavaly télen akár 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot használtak volna fel, ha jobban kihasználják a nagy magasságban gyorsan áramló szeleket - írja a EurekAlert tudományos portál.
Óriási fejlődésre van kilátás
Az új műholdak hamarosan lehetővé teszik a transzatlanti járatok pontosabb követését és azt, hogy biztonságos távolságot tartsanak egymástól. Ezáltal a légitársaságok rugalmasabban választhatják meg az útvonalakat, hogy pontosabban követhessék a kedvező hátszeleket, és elkerüljék az ellenszelet. Ezzel a repülési szektor számára a technológia fejlesztésénél olcsóbb és közvetlenebb mód adódik a károsanyag-kibocsátás csökkentésére.

A transzatlanti járatok jelenlegi útvonalán a légitársaságok több üzemanyagot égetnek el, és több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint amennyi szükséges lenne. Bár a szeleket valamilyen szinten figyelembe veszik az útvonalak tervezésénél, a gépek üzemeltetési költségeinek csökkentése jelenleg nagyobb prioritást élvez, mint az üzemanyag-égetés és a szennyezés minimalizálása - mondta Cathie Wells, a Readingi Egyetem matematikusa, a kutatás vezetője.
- A hatékonyabb repülőgépekre vagy a bioüzemanyagokra váltás jelentősen csökkentené a kibocsátást, de költséges lenne, és évtizedekbe telne a megvalósítása. A repülési útvonal egyszerű módosítása jóval olcsóbb, és azonnali haszonnal járna. Ez nagyon fontos, mivel sürgősen csökkenteni kell a légi közlekedésből eredő károsanyag-kibocsátást a klímaváltozás jövőbeli következményeinek csökkentése érdekében - emelte ki Paul Williams, a Readingi Egyetem atmoszférakutatója, az eredményeket az Environmental Research Letters című tudományos lapban bemutató tanulmány társszerzője.
A kutatáshoz mintegy 35 ezer járatot elemeztek 2019. december 1. és 2020. február 29. között. A szakértők összehasonlították a London és New York közötti út során elhasznált üzemanyag mennyiségét az abban az időben lehetséges leggyorsabb útvonaléval, melynek során a gépek futóáramlatokon vagy azok környezetében repültek volna.
Az eredmények szerint a szelek jobb kihasználása mintegy 200 kilométerre elegendő üzemanyagot spórolt volna meg átlagosan repülésenként, ami a téli periódusban összesen 6,7 millió kilogrammnyi szén-dioxiddal csökkentette volna a kibocsátást. A Londonból New Yorkba tartó járatokon ez átlagosan 1,7 százalékos, a keleti irányba, New Yorkból Londonba tartó járatokon 2,5 százalékos üzemanyag-spórolást jelentett volna. A légiközlekedés jelenleg az ember okozta széndioxid-kibocsátás 2,4 százalékáért felel, és az arány folyamatosan növekszik.
Fotók: Getty Images
Az ország, ahol ingyenes a tömegközlekedés
A Luxemburgi Nagyhercegség tavaly világelsőként ingyenessé tette a tömegközlekedés használatát az egész ország területén, ezzel egy remek irányt mutatva a világ országai számára.
OLVASD EL EZT IS!

- tudomány
- környezetszennyezés