Gyanús reklám terjed az interneten: sok pénzed bánhatja, ha bedőlsz neki

Piramisjáték-gyanús átverésre hívja fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank.

Piramisjáték, átverés
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Figyelmeztetést adott ki a Magyar Nemzeti Bank honlapján a Crypto World Evolutionra, amely piramisjáték egyes jegyeit hordozó multi level marketing, vagyis MLM-terméket reklámoz a közösségi médiában magyar magánszemélyeknek.

A jegybank MTI-nek küldött szerdai közleménye kiemeli: a CWE olyan, a kriptovaluták kereskedéséhez szükséges szoftvereket és egyéb szolgáltatásokat kínál, amelyekhez hasonlóak ingyenesen vagy jóval olcsóbban is elérhetők a piacon. Közölték, hogy az interneten nem található hiteles adat arra vonatkozóan, hogy a kereskedő robot, vagyis a szoftvertermék folytat-e tényleges kereskedést, illetve az esetlegesen elért hasznot a befizetők valamilyen módon tudják-e realizálni.

Piramisjáték-sémát működtetnek

Az interneten elérhető weboldalakon bemutatott koncepció szerint a CWE keretében alapvetően a beléptetett új személyek arányában érhető el jövedelem. Ez a szisztéma leginkább a piramisjátékokban terjedt el, ahol az egyetlen bevétel az új belépők befizetéseiből származik. Ennek alapján a CWE valódi tevékenysége arra irányulhat, hogy minél több ember számára értékesítsék a termékeiket, illetve ezek a személyek további értékesítéseket valósítsanak meg.

Az MNB piacfelügyeleti tapasztalatai alapján előfordul, hogy a szervezők valamilyen kriptovalutához köthető tevékenységet végzőként hirdetik magukat, valójában azonban MLM-rendszert - adott esetben piramisjáték-sémát - működtetnek, amelyben a kriptovalutáknak nincs szerepe, vagy az elenyészően csekély.

E kockázatok miatt jelentős az esély, hogy a befektetők végleg elveszthetik befektetett tőkéjük egy részét vagy egészét. A jegybank szerint a befektetés előtt érdemes a kockázatok értékelésén túl megbízható és valós információkat szerezni az adott tevékenységről, az érintett kriptovalutáról és annak üzemeltetőjéről.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Továbbá azt is javasolja, hogy az érintettek kérdezzenek rá a befektetési döntést ajánló személynél vagy a szervezőnél a befektetéssel járó kockázatokra, lehetséges veszteségekre és az értékesítési, valamint az ügyletből történő kiszállási lehetőségekre. A közösségi médiában megjelenő - jellemzően szponzorált - tartalmakban szereplő információk gyakran elégtelenek a megalapozott befektetői döntések meghozatalához - tette hozzá az MNB.

Fotók: Getty Images

Fényképes átverésekről rántjuk le a leplet

Az internet elterjedése azonban a hasznos információk mellett a manipuláció és a szenzációhajhászás legváltozatosabb eszközei előtt is szélesre tárta az ajtót, vagyis sokan nem szégyellnek pár kattintásért és megosztásért cserébe visszaélni a felhasználók jóhiszeműségével.

Végre itt a magyarázat a leghíresebb időutazós fotóra: logikusabb, mint hinnéd

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük