Miért olyan csúnyák az állatok a középkori képeken? Nemcsak a macskákkal babráltak ki

Középkori képek láttán sokaknak feltűnhet, milyen csúnyának rajzolták az állatokat.

Középkori állatábrázolás
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az állatok és az emberek története kezdettől fogva szorosan összefonódik, így nem is csoda, hogy amióta csak léteznek képi alkotások, jelen vannak rajtuk az állatok is. Gondoljunk csak az ősi barlangrajzokon ábrázolt bölényvadászatokra.

Minden kor művészetének, így állatábrázolásának is megvannak a maga jellegzetességei. Ha azonban a középkori képeket vesszük górcső alá, óhatatlanul szembetűnik valami: szinte egytől egyig csúnya lényekként rajzolták meg őket. Vajon ennyire rossz lett volna a készítők kézügyessége? Vagy a megfigyelőképességükben voltak hiányosságok?

Miért csúnyák az állatok a középkori képeken?

Alice Choyke és Gerhard Jaritz, a CEU történészei megvizsgálták a a kérdést, és ismertették is a korszak furcsa állatábrázolási szokásainak olvasatát.

oroszlan

- Az állatoknak a művészetben többféle jelentőséget tulajdoníthatunk. Attól függően, mely régióban, milyen felhasználási célra, és milyen kontextusban készültek a rajzok, más-más állatformák, színek és jelentések fordulnak elő. Az állatok az emberek szemében kettős lények voltak: vagy jók, vagy rosszak. Néha azt is nehéz eldönteni, egy adott képen valójában állati minőségükben kell rájuk tekinteni, vagy emberi létezést képviselnek-e - mondja Choyke, a középkori művészet szakértőjeként.

A kor ábrázolásaiban, különösen a keresztény témákban, az állatok gyakran kaptak önmagukon túlmutató jelentést, szimbólumokként pedig nem mindig az volt a fő, hogy a vonalak tökéletesen visszaadják az eredeti formákat.

A cikk az ajánló után folytatódik

Vásárolj Femina Klub bérletet!

Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől. 

  • Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
  • Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában.  2025.02.19.
  • Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.

További részletek: feminaklub.hu/

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

- A középkori képeken szereplő állatok szimbolikus jelentéssel bírtak, és azért alkották meg őket olyanra, amilyenre, hogy a kinézetükkel is hatással legyenek, befolyásolják az embereket, akik később a képre tekintettek - magyarázza Jaritz, akinek az egyik főbb kutatási területe a középkori mindennapi élet.

A rajzok élethűsége, valósághűsége helyett tehát sokkal inkább az számított, hogy az adott lény tisztán és érthetően közvetítse, amit jelképez. Nem véletlen, hogy a középkori képeken látható macskák is szörnyen néztek ki: boszorkányokat láttak bennük, és ezt így tudták képi formában is elmagyarázni. Ha egy állatba gonosz lelket, ártó szándékot képzeltek, akkor azt csúnyaságával érzékeltették. Az ilyen rajzok a készítő negatív üzenetét, véleményét, avagy a közmegítélésüket voltak hivatottak tolmácsolni.

Különös állatábrázolások a középkorból

A következő képek magukért beszélnek: néhány furcsán sikerült középkori állatrajzból egyértelműen kiolvasható az erkölcsi tanítás, a szimbolika is. Érdekes például, hogy míg a disznó gazdagságot, a macska pedig boszorkányságot jelképezett, a ritkán látott elefánt valóságos mitológiai lénnyé emelkedett.

Furcsa középkori ételek

Nemcsak az állatrajzaik voltak furcsák, hanem az étkezésük is: a következő cikk ételeikről mesél, a hódfaroktól a rigós pitéig.

Furcsa ételek kerültek a középkori emberek asztalára: olykor a hódot csirkesörrel öblítették le

Elolvasom
Ezt is szeretjük