Aggasztóan rosszul teljesítettek a magyar fiatalok egy fontos felmérésen

Kiderült, hogy nem használják kellő biztonsággal a kamaszok a technológiai eszközöket, így több internetes veszélynek vannak kitéve.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Nem tudatosan és nem kellő biztonsággal használják a kamaszok a rendelkezésükre álló technológiai eszközöket - derül ki a 21. Századi Oktatásért Alapítvány felméréséből, melyben 25 innovatív iskolában mérték fel a 13-18 éves tanulók digitális kompetenciáit. Az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményben azt írták, a kutatásban 2700 tanuló vett részt, akiknek például álhíreket kellett felismerniük, az online vásárláshoz szükséges bankkártyaadatokat kellett leolvasniuk, valamint ki kellett választaniuk a megfelelő kommunikációs platformot egy videó megosztásához vagy egy várható dolgozattal kapcsolatos kérdésfelvetéshez.

A felmérés eredményei szerint a diákoknak főként az okoz fejtörést, ha a világhálón kell válaszok után kutatniuk, majd mérlegelni és értékelni a találtakat. A célzott internetes keresés, az adatfeldolgozás és az álhírek felismerésének képessége a tesztet kitöltő intézmények mindegyikében fejlesztésre szorul. A problémamegoldás, a biztonság, a tartalom-előállítás és a kommunikáció területén jobb, átlagosan 50% feletti eredmények születtek.

Kiderült az is, hogy a diákok a tanult megoldási sémákkal ugyan jól boldogulnak a digitális térben, ugyanakkor könnyen el is vesznek, ha olyan problémával találják szemben magukat, melyre kreatív és újszerű módon kellene reagálniuk. A fiatalok komfortosabban érzik magukat az online kommunikáció és a csoportmunka megoldásainál, tisztában vannak a hagyományos informatikaórán megismert irodai programok funkcióival is, de a programozási feladatok és a szerzői jogok kérdésköre már némi fejtörést okozott nekik.

Az eredmények alapján jobban kellene hangsúlyozni a biztonságos eszköz- és internethasználatot, valamint a személyes adatok védelmének fontosságát és lehetőségeit is - hívták fel rá a figyelmet.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

Szentkuti Gabriella, a - felmérést megrendelő - Microsoft ügyvezető igazgatója szerint nem elég beleszületni a technológiai forradalomba, a digitális kompetencia tanult és folyamatosan fejlesztendő képesség, mely a kormányzat, az oktatási intézmények és az infokommunikációs iparág közös felelőssége és érdeke. A cég ezért az Innovatív Iskola és Innovatív Pedagógus Program keretében szemléletformáló módszertannal, célzott képzésekkel és önértékelési rendszerrel is segíti az intézmények digitális transzformációját - olvasható a közleményben.

Nézd meg ezt is - Ezeket állítsd át a telefonodon, és nehezebb lesz feltörni

A mobileszközök jelentősen megkönnyítik a mindennapokat. Mivel nemcsak otthon vagy a munkahelyen használod őket, nagyobb a kockázata, hogy illetéktelen kezekbe kerülnek.

Ezeket állítsd át a telefonodon, és nehezebb lesz feltörni - A rendőrség tanácsai

Már néhány egyszerű óvintézkedéssel sokat tehetsz készüléked biztonságáért.

Elolvasom
Ezt is szeretjük