Elkezdődött a dunavirágzás: a városban is találkozhatsz eltévedt rovarokkal

Fénysorompóval segítenének a dunavirág nevű kérészfajnak rajzás közben a víz felszíne fölött maradni az ELTE és az MTA kutatói, hogy a védett rovarok ne az aszfaltozott útra rakják le petéiket.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Megkezdődött a dunavirág nevű - Ephoron virgo -, védett kérészfaj rajzása Magyarországon. A hidak vagy folyópartok világító fényforrásaihoz vonzódó és azok körül órákig rajzó dunavirág egyedek különleges tánca ebben az évben meglehetősen korán, már július végén, augusztus elején megindult, és több helyszínről jelentettek látványos kérészrajzást a Dunán, illetve az Ipolyon - olvasható az egyetem honlapján.

A dunavirág egy védett kérészfaj, mely az 1960-as évek után évtizedekre eltűnt a Dunából a víz szennyezettsége miatt. 2010 utáni visszatérése a vízminőség egyértelmű javulására utal, ám ezzel egy eddig nem vizsgált, összetett ökológiai csapdára is fény derült. A kérész nőstények a párosodás után úgynevezett kompenzációs repülésbe kezdenek, melynek során a folyó középvonala felett, a folyásiránnyal szemben repülnek néhány kilométert, mielőtt lerakják petéiket. 

Repülésüket a vízről visszavert, vízszintesen poláros fény vezérli. Ha útjukat egy híd keresztezi, annak tükörképe eltünteti e folytonos poláros jelet, ezért a kérészek megszakítják kompenzációs repülésüket. Mivel a dunavirág rajzása sötétedés után történik, a hidak és a part közúti lámpái magukhoz vonzzák a kérészeket, ahol azok kifáradva a lámpák alatti aszfaltútra szállnak le.

Ezt tévesen víznek érzékelik a róla visszavert erősen és vízszintesen poláros fény miatt, és petéiket emiatt nem a vízbe rakják, hanem az aszfaltútra, ahol azok kiszáradva elpusztulnak. A kutatók szerint, mivel rajzáskor egy adott helyszínen sok millió egyed lehet érintett, a természetvédelmi kár hatalmas. Az elpusztult és eltaposott kérészek tetemei gyakran egybefüggő, síkos réteget alkotnak, ami közlekedésbiztonsági szempontból igen balesetveszélyes.

A probléma megoldására a legkézenfekvőbb megoldás a közvilágítás lekapcsolása lenne a rajzás időszakára, ez azonban forgalmas útszakaszokon újabb közlekedésbiztonsági kockázatot okozna. Alternatív megoldásként az ELTE Természettudományi Kar Biológiai és Fizikai Intézetének, valamint az MTA Duna-kutató Intézetének munkatársai egy olyan fénysorompó kialakításán dolgoznak, mely a kérészeket a víz felszíne fölött tartva megakadályozza, hogy a kérésztömeg a folyót elhagyva a part menti vagy a hídon lévő közlekedési lámpákhoz repüljön.

A cikk az ajánló után folytatódik

Vásárolj Femina Klub bérletet!

Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől. 

  • Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
  • Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában.  2025.02.19.
  • Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.

További részletek: feminaklub.hu/

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Kriska György biológus, Egri Ádám biofizikus, Száz Dénes biofizikus, Horváth Gábor biofizikus és Farkas Alexandra környezetkutató számos prototípus tesztelése után arra jutottak, hogy kisebb hidaknál eredményesen működik az elképzelés. Az első éles fénysorompórendszer kiépítése Tahitótfalunál várható 2019-ben - olvasható az ELTE honlapján.

Nézd meg ezt is - Már építik az új Duna-hidat

Új közúti híd épül a Duna fölé, mely elkészülte után a szlovákiai Észak-Komáromot köti majd össze a magyarországi Dél-Komárommal. Az épülő híd a komáromi vasúti összekötő hídtól nyugatra valósul meg, elkerülve mindkét belvárost.

Már építik az új Duna-hidat: képeken mutatjuk, hol tartanak a munkálatok

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük