Friss fotók a dunai hajóbaleset helyszínéről - Még zajlik a mentés
Legalább hét halottja és hét sérültje van a tegnap esti dunai hajóbalesetnek.
65 éve nem volt olyan súlyos hajós baleset Magyarországon, mint amilyen szerda este történt a Dunán - mondta Horváth Imre, a Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára csütörtök reggel az MTI-nek. A Margit híd közelében, a szakadó esőben összeütközött a Hableány nevű turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó. Utóbbi maga alá gyűrte a kisebb hajót. Az elsüllyedt vízi jármű fedélzetén a kéttagú személyzet mellett 33 dél-koreai turista tartózkodott, akik esti sétahajózáson vettek részt idegenvezetőikkel, a hat országot - köztük Magyarországot - érintő körutazásuk egyik programjaként.
Az Időkép webkamerái rögzítették az ütközést, és ma délelőtt a rendőrség is bemutatott egy felvételt, amin jól kivehető a baleset. A csütörtök reggeli legfrissebb adatok szerint legalább heten életüket vesztették a balesetben, heten pedig megsérültek, őket kihűléses tünetekkel szállították kórházba. A többi 21 utasról egyelőre semmit sem tudnak. A mentésbe a rendőrök és a tűzoltók mellett a katonák is bekapcsolódtak. A Hableány roncsait éjszaka megtalálták a Margit híd pillérének közelében, 3-4 méteres mélységben.
Jelenleg is zajlik a mentés
- A mentesítési munkálatokban részt vesznek a Magyar Honvédség szakemberei, egyik hadihajója és több rendőrségi és katasztrófavédelmi búvár is. A katonák emellett előkészítettek egy pontonhídelemet is, amelyet egy aknamentesítő hajóra kötve a Margit híd közelébe juttattak. Ez búvárplatformként szolgál majd a merülésekhez, ha szükség lenne rá - mondta Szilágyi Zsolt ezredes, a Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred parancsnoka a honvedelem.hu-nak.
A cikk a lapozgató alatt folytatódik.
- Kora reggel óta hajózási zárlat van érvényben a Duna fővárosi szakaszán a folyásiránnyal szemben a Lánchídtól egészen az 1649,5 folyókilométerig, vagyis körülbelül az Árpád hídig - mondta Éder Zsolt, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedési Hatóság ügyeletvezetője. A hajóforgalom a folyó budai oldalán tud haladni, ahol a személyhajókat, szállodahajókat úgynevezett kíméletes hajózásra kötelezték. A csökkentett sebességre azért van szükség, hogy a hullámok ne zavarják a mentési munkálatokat.
65 éve történt hasonló baleset
Horváth Imre, a Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára elmondta, 65 évvel ezelőtt a Balatonon borult fel egy hajó, és akkor is többen meghaltak - a Pajtás gőzhajó 1954. május 30-án felborult a Balatonon, 22 halálos áldozatot követelve - a szerk. Ugyanakkor a mostanihoz hasonló, de csak sérüléssel járó baleset már történt pontosan ugyanott, mint szerdán: egy sétahajó és egy szállodahajó ütközött össze másfél évvel ezelőtt.
A főtitkár közölte, egyértelműen emberi hiba állhatott a szerda esti baleset hátterében, hiszen ezek a hajók fel vannak szerelve műholdas helymeghatározóval, így négyméteres pontossággal meg tudják határozni a saját és a többi hajó helyzetét, illetve mozgását. Mivel szerda este nem voltak annyira rossz látási viszonyok, akár szemmel is követni lehetett volna a másik hajó mozgását - tette hozzá.
- A baleset körülményeiről Horváth Imre úgy nyilatkozott, komoly sérülést szenvedhetett a kishajó, mivel nagyon gyorsan süllyedt el, feltehetően nagy sebességgel ment neki a szállodahajó. Egy akkora vízi jármű, mint a szállodahajó, 12-15 kilométer per órával tud haladni, és mintegy ezer tonnát nyom - ismertette a szakember. Úgy gondolja, a baleset körülményeit minden részletre kiterjedően tisztázni tudják majd, hiszen a hajók mozgását egy külső feketedoboz rögzíti.
Ez azt jelenti, hogy a közlekedési adatokat folyamatosan rávetítik egy térképre, de rögzítik a rádióforgalmat is, és így követnek minden hajót. Hangsúlyozta, hogy a magyarországi előírások szigorúan szabályozzák a hajóforgalmat, de a fővárosi szakasz még éjszaka is nagyon telített, átlagosan mintegy hetven hajó közlekedik ilyenkor is. Ugyanakkor a hajózás biztonságosnak mondható, hiszen csak ritkán vannak balesetek.
Újabb fejlemények
A Hableány turistahajó tulajdonosait és teljes cégvezetését meghallgatta a rendőrség. Tóth Mihály, az Európa Cégcsoport és a Panorama Deck Kft. szóvivője az MTI-nek elmondta: a turistahajó személyzete saját életét kockáztatva részt vett a mentésben. Az elsüllyedt hajó legénysége több évtizedes tapasztalattal rendelkezett.
Pál Adrián rendőr ezredes az Országos Rendőr-főkapitányság csütörtök reggeli sajtótájékoztatóján azt közölte, büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálják, mi vezethetett a szerda esti dunai hajóbalesethez. Elmondta, szerda este 21:05-kor történt a baleset, és az első bejelentés 10 perccel később érkezett a tevékenységirányítási központhoz.
Az ütközés után a Hableány nevű hajó oldalára fordult, és nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt. A Viking Sigyn hajó svájci illetőségű céghez tartozik, kapitánya pedig ukrán állampolgár, akit már meghallgattak a balesettel kapcsolatban. Kérik: aki látta a balesetet, azonnal jelentkezzen a rendőrségen.
Pál Adrián arról is beszámolt, hogy a halottak közül két áldozatot sikerült azonosítani, a kimentett hét túlélő pedig dél-koreai állampolgár. Hozzátette: továbbra is 21 eltűnt személyt keresnek. A hajón 22 nő, 12 férfi és egy gyermek utazott, a kapitányon és a matrózon kívül a többiek turisták, illetve idegenvezetők.
Cikkünk az MTI információi alapján íródott. Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán.
Ebben a cikkben nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését. Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.
OLVASD EL EZT IS!
- műanyag
- környezetszennyezés
Megvizsgálták a Duna vizét: sokkal aggasztóbb a helyzet, mint hitték
- történelem
- régészet