Egy egyszerű nevelési módszerről derült ki, hogy sokkal hatékonyabb a büntetésnél
19 általános iskola 151 osztályában vizsgálták a dicséret hatását a kutatók.
A dicséret jobb viselkedésre, nagyobb figyelemre ösztönzi a diákokat, mint a büntetés - állapította meg egy új amerikai kutatás. A kutatók három évet töltöttek 2536 diák osztálytermi viselkedésének megfigyelésével Amerika-szerte. A gyerekek életkora az óvodástól 12 éves korig terjedt.
Az Educational Psychology folyóiratban publikált tanulmány szerint a gyerekek 20-30%-kal jobban figyeltek az órán, ha a tanárok többször dicsérték, mint szidták őket.
A dicséret hatása
A Paul Caldarella által jegyzett tanulmányon dolgozó kutatócsoport Missouri, Tennessee és Utah államban 19 általános iskolában ült be 151 osztályba. Az osztályok felében a tanárok a CW-FIT elnevezésű viselkedésfejlesztési programban dolgoztak. A programban a diákoknak elmondják, hogy milyen viselkedést várnak el tőlük az órákon, és ha eszerint dolgoznak, jutalmazzák őket. A többi osztályban a tanárok a megszokott eszközökkel fegyelmezték a gyerekeket.
A kutatás megállapította, hogy a dicséret és a megrovás aránya összefüggésben áll a diákok órai koncentrációjával. Más szavakkal: a tanár minél többször dicsérte és minél kevesebbszer szidta a gyerekeket, annál jobban figyeltek rá, vagy dolgoztak a feladataikon - ismertette az eurekalert.org tudományos portál.
A dicsérettel ösztönzött diákok 20-30%-kal jobban viselkedtek és dolgoztak az órákon, mint azok, akiknek a legkevesebb dicséretben volt részük a szidásokkal szemben. Ezt az összefüggést mindkét vizsgált osztálycsoportban megfigyelték.
- Sajnos korábbi kutatásokból kiderült, hogy a tanárok gyakran hajlanak arra, hogy a rossz viselkedésért megszidják a gyerekeket, és ez többször fordul elő, mint hogy megdicsérnék őket a jó viselkedésért, ami aztán rossz hatással van az osztály és az egyes diákok viselkedésére - magyarázta Caldarella, a Brigham Young Egyetem kutatója.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
- A dicséret a tanár egyik visszajelzése, és a diákoknak szükségük van erre, hogy megértsék, milyen viselkedést várnak tőlük, és milyen viselkedést jutalmaz a tanár - fűzte hozzá. A kutatás szerint a diákok feladataikra koncentráló viselkedése akkor is elérte a 60%-ot, ha a dicséret és a szidás aránya egyforma volt. És ha az arány eltolódott, és a gyerekek dupla annyi dicséretet kaptak, mint szidást, még jobban alakult a helyzet az osztályban.
A tanulmány hangsúlyozza, hogy a dicséret hatékony eszköz a tanár arzenáljában, arra ösztönzi a gyerekeket, hogy jobban dolgozzanak, különösen azokat, akik tanulási nehézséggel küzdenek, vagy gyakran rendetlenkednek órán. Korábbi tanulmányok azt is igazolták, hogy összefügg a gyerekek órán eltöltött ideje a tanulásban nyújtott előmenetelükkel. Ez alapján a dicséret a tanulást is segíti, és azt is, hogy a diákok jobb eredményeket érjenek el.
Fotók: Getty Images
Mitől jól neveltek a francia gyerekek?
Íme, öt dolog, amit egy párizsi anya sosem tenne: talán ők sem tökéletesek, ettől függetlenül valamit nagyon jól csinálnak a francia nők.
Mitől jól neveltek a francia gyerekek? - 5 dolog, amit egy párizsi anya sosem tenne
Talán nem tökéletesek, ettől függetlenül valamit nagyon jól csinálnak a francia nők.
ElolvasomOLVASD EL EZT IS!
- pszichológia
- gyereknevelés