A kokainos bor jótékony hatását még a pápa is dicsérte - Kedvenc itala volt, reklámarca lett

A csodaital az egész világot meghódította Franciaországtól Amerikáig.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek
A csodaital az egész világot meghódította Franciaországtól Amerikáig.

Kokaint először 1844-ben készítettek a kokalevelekből. Felfedezése után gyorsan kiderült, hogy a kokain már egészen kis mennyiségben is kitűnő fájdalomcsillapító, éberségfokozó tulajdonságú. Súlyos mellékhatásaira, illetve arra, hogy függőséget okoz, csak később derült fény.

Az orvostudomány természetesen rögtön birtokba vette, és először érzéstelenítőként használták műtéteknél, idővel pedig különféle gyógyíreket kotyvasztottak belőle, sőt, mi több, egy ideig tisztán is bárki hozzájuthatott a patikában, méghozzá recept nélkül. A Vin Mariani kokainos bor az egyik legismertebb termék volt, melyben kokain volt. 

Kokainos bort reklámozott a pápa

Angelo Mariani, francia vegyész fejéből pattant ki az ötlet 1863-ban, a saját magáról elnevezett bor receptje pedig a következő volt: 60 gramm darált kokalevelet áztatott 1 liter bordeaux-i borban 10 órán át, majd leszűrte. Voilá, így lett a Vin Mariani, 10-15%-os alkoholtartalommal, és literenként nagyjából 200 milligramm kokainnal. 

A napi ajánlott adag két-három pohár volt, gyerekeknek egy-kettő (!), étkezés előtt fogyasztva, és általános energiaitalként, étvágygerjesztőként, valamint megfázásos betegségek ellenszereként hirdették. Jó marketing nélkül azonban a legjobb ötlet sem ér semmit, Mariani ezért korabeli celebeknek küldött ingyen kóstolót a borból, cserébe pedig újsághirdetésekben megemlíthette, hogy ők is ezt isszák. Emberünk profi marketinges volt, ez nem kétség.

XIII. Leó pápa vevő volt a dologra, olyannyira, hogy aranymedállal is kitüntette a feltalálót, sőt, azt is mondta, hogy a kokainos bor akkor is erőt ad neki, amikor az imádság már nem segít. De rajta kívül Edison, Arthur Conan Doyle és Viktória angol királynő szintén nagy rajongója lett a Vin Marianinak.

A Coca-Cola elődje volt 

A várva várt siker persze nem maradt el, hála a hírességek aktív közreműködésének, és annak a nyolcezer orvosnak, akik nyilatkozatukkal támogatták az ital csodás élettani hatásait. Így történhetett, hogy a Vin Mariani meghódította előbb Franciaországot, majd egész Európát, végül az Amerikai Egyesült Államokat, ahol az erős konkurencia miatt megemelt kokaintartalommal forgalmazták.

A cikk az ajánló után folytatódik

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Nagyjából a századforduló elejéig fürdőzhetett dicsőségben, amikor a kokainfüggőség egyre nagyobb méreteket öltött, problémák egész sorát zúdítva a társadalomra, így a szert sok helyen betiltották. Mariani ekkor megpróbálkozott egy kokainmentes verzióval, ám ez nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

John Pemberton alabamai gyógyszerésznek, aki korábban már lekoppintotta a receptet, és French Wine Coca néven kiadta a leghíresebb másolatot, zseniális ötlete támadt: a bort cukros vízre cserélte, a kokaint koffeinnel helyettesítette, tett bele gyógynövényeket, majd szénsavval dúsította az italt, hogy egyrészt megfeleljen az új törvényi előírásoknak, másrészt kellőképpen különbözzön konkurensétől. 

A receptet bagóért, 550 dollárért eladta egy atlantai üzletembernek, Asa Griggs Candlernek. Ezután jött egy mindent elsöprő reklámkampány, az ital pedig napjainkban is minden áruházban megtalálható. Úgy hívják: Coca-Cola.

Varázslatos, ódon pincesor Budapest tőszomszédságában

Ócsa városkája úgy fest, mintha valaki a lakosok körül feltalálta volna az időgépet. Az Öregfalu macskaköves utcáján bandukolva, felpillantva a premontrei kolostor, a mai református templom ódon tornyaira, könnyen lendül meg az ember fantáziája. 

Varázslatos, ódon pincesor Budapest tőszomszédságában: más látnivaló is akad a városkában

Nézegess képeket!

Elolvasom

Képek: vinmariani.fr.

Ezt is szeretjük