Nyíltan verik át a gyártók a fogyasztókat
A fogyasztóvédelem rengeteg problémát tapasztalt a gyártóknál.
A háztartásokból nélkülözhetetlen alapélelmiszerek, mint például a liszt, a só, a cukor vagy a rizs esetében nem árt odafigyelni a termékek csomagolására.
Ezen alaptermékek csomagolásán ugyanis nem mindig a reális mennyiséget tüntetik fel a gyártók.
Sok a problémás termék
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2013-ban a termékek harmadánál talált valamilyen problémát, leginkább a csomagban lévő kisebb mennyiség a csomagoláson feltüntetett súly megnevezéséhez képest. Ez 29%-os kifogásolási aránynak felel meg, ami különösen magasnak számít. A hatóság tavaly 120 féle termék tételminősítéses nettó tömegvizsgálatát végezte el.
A tapasztalat azt mutatja, hogy leginkább a nagyobb kiszerelésű termékek esetén fordult elő az említett hiányosság, például az 500 vagy 1000 grammos liszt, só, cukor vagy rizs esetén, de a 20 grammos fűszer címkéjén jelölt mennyiség sem volt valós. Előfordult az is, hogy a 20 megvizsgált rizsmintából mind a 20-szal kapcsolatban találtak valamiféle problémát, és volt olyan liszt is, ami a feltüntetett 1000 gramm helyett 948,8 grammot tartalmazott.
Nyíltan trükköznek
Vannak olyan termékek is, amelyeknél már mondhatni elfogadott a hiányosság, ilyen például a 100 darabos papír zsebkendő, amiben köztudott, hogy talán soha nem volt benne 100 darab, vagy akár egy átlag csomag cigaretta, amiben a korábbi 20 szálhoz képest már csak 19-et talál a fogyasztó. De például a tejfölöspohárban sem annyi tejföl van, mint korábban.
Nem lehet semmit tenni
Nagyon úgy fest, hogy nem lehet semmit tenni az ügyben, hiszen, ha a gyártó a termék csomagolásán feltünteti a kellő mennyiségű információt, és ennek ellenére az adatok nem egyeznek a tartalommal, a cég még mindig jogszerűen jár el. Ennek oka, hogy a törvények szerint van egy hibahatár, amivel egy gyártó dolgozhat, tekintve, hogy a gyártást vagy csomagolást végző gépek is tévedhetnek, erről pedig a vállalat nem tehet. Ezzel csak az a baj, hogy a cégek sokszor visszaélnek ezen törvényekkel.
Dilemma podcast
A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.
Promóció
A fogyasztóvédelem azt tanácsolja, hogy inkább jól vegyük szemügyre, hogy milyen termék kerül a bevásárlókosárba, tehát a gyártón, a szavatossági időn és az áron kívül a mennyiséget is jó meg kell nézni. Ez persze nem egyszerű, tekintve, hogy sokszor a mennyiségi különbséget észre sem lehet venni. A gyártóknak általában már megvannak a jól bevált módszereik, például egy nagy matricával eltakarják a felvágottakat a csomagban, vagy elvékonyítják a tejfölöspohár alját.
OLVASD EL EZT IS!
- változás
- vásárlás
Ezen spórol a legtöbbet a magyar – Nem költünk annyit étkezésre
- adó
- belföld