Forradalmat indított el azzal, hogy kiemelte a nőiességet: Christian Dior 1947-es kollekciója divattörténelmet írt
A 20. század divatjának egyik legfontosabb pillanata volt, amikor Christian Dior bemutatta új kollekcióját.

dior-new-look-borító
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A 20. század elején a nők egyre inkább kezdték feszegetni az addig ismert határokat, és meg akarták mutatni, hogy sokkal több van bennük, mint egy csinos kiegészítő a férfiak oldalán: szabadságra vágytak. Ez az öltözködésükön is megmutatkozott, hiszen eldobták a fűzőket, és egyre légiesebb ruhákban kezdtek járni.

A különféle nőjogi mozgalmak azt is elősegítették, hogy az addig megszokott korlátok lazuljanak, és végre a nők is úgy élhessenek, ahogy nekik kényelmes. Az 1920-as években sokan rövidre vágatták a hajukat, és egyre rövidebb ruhákban kezdtek járni, a korszak divatforradalmára pedig maga Coco Chanel lett.

Új szelek a háború után

Megtippelni is nehéz, hogyan változott, fejlődött volna a divat világa, ha nem tör ki 1939-ben a II. világháború. Ám mivel sajnos megtörtént, így csak azt tudjuk, ami ennek következtében hatással volt az egész világra, beleértve az öltözködést is. Ekkoriban a nők átvették a családfő szerepét, gyárakban és üzemekben dolgoztak, és az esztétikummal szemben előnybe került a praktikum és a kényelem, addig szokatlan módon gyakran nadrágot is húztak. Az ínséges időkben Nagy-Britanniában például olyan megszorító szabályokat vezettek be, amelyek megtiltották a ruházaton az extra zsebek, fém- vagy bőrgombok, zsinórok, hímzések vagy csipkék extravaganciáját.

Christian Dior
Christian Dior
Fotó: Bettmann / Getty Images Hungary

A háborúnak vége lett 1945-ben, ám az embereknek kisebb gondjuk is nagyobb volt annál, hogy a megjelenésükkel foglalkozzanak. A művészvilág azonban ez idő alatt sem ült a babérjain, és próbáltak rájönni, hogyan is pezsdíthetnék fel a háború utáni szürke hangulatot és szürke divatot is. Az akkor még csak szárnyait bontogató francia tervező, Christian Dior mert nagyot álmodni, és megalkotta legújabb kollekcióját, amit 1947. február 12-én mutatott be a nagyközönségnek.

A cikk az ajánló után folytatódik

A kollekció a New Look, vagyis új megjelenés nevet kapta, amit a legendák szerint Carmel Snow, a Harper's Bazaar divatmagazin főszerkesztője adott neki teljesen véletlenül. A bemutatón Dior tervezését látva a nő így kiáltott fel: „Drága Christian, a ruhái teljesen új megjelenést képviselnek!” A mai szemmel már talán egyszerűnek tűnő összeállítások abban az időben nemcsak a magazinszerkesztők, hanem a szakmabeliek elismerését is kivívták, és ami a legfontosabb: a mindennapi nőkét is.

Miben volt más?

Dior úgy ment élesen szembe a ’20-as, ’30-as évek felszabadító öltözködési normáival, hogy közben mégsem korlátozta a nőket. A laza, formátlan, alaktalan ruhák helyett a lehető legjobban szerette volna hangsúlyozni a nőiességet és idomokat, de ezeket nem fűzőkkel vagy épp kényelmetlen szoknyákkal érte el. Kollekciójának fő eleme az A vonalú szoknya és a derekat gyönyörűen kiemelő kabát volt, ami a csípőnél kiszélesedett, ezzel is fokozva a homokórahatást. Egy időben sokan nem támogatták az ötletet, hiszen a Dior által javasolt csípőbetétekben, drapériákban, redőkben, díszítésekben és egyéb túlzásokban a divat visszafejlődését látták, ám hamar rájöttek, hogy ez valójában egy teljesen új vonal.

dior-new-look4
Fotó: rosedeguzmanauthor / Instagram

A New Look nem várt sikert aratott, a világ minden táján úgy akartak kinézni a nők, mint azok a modellek, akiken az első darabokat bemutatták. A tehetősebb rétegek természetesen megengedhették maguknak, hogy a párizsi Avenue 30 Montaigne alatt lévő Dior-szalonból szerezzék be a ruhákat, de a kevésbé gazdag nők is megtalálták a módját annak, hogy a legújabb divat szerint öltözzenek. Ehhez bevetették minden varrótudásukat, és régi szövetdarabok segítségével alkották újra Christian Dior terveit.

dior-new-look1
Fotó: Chicago History Museum / Getty Images Hungary

A hatalmas sikert sokan sokféleképpen próbálták már megmagyarázni, ám abban mind egyetértenek, hogy a New Lookot egyfajta reménysugárnak látták a háború utáni sötét időszakban. A jelenség pszichológiája, hogy a nők az öltözködésben a komolyság megszűnésére, szabadságra vágytak, annak a vágynak köszönhetően, hogy elhatárolódjanak a háborús ruhák és a polgári egyenruhák megszorításaitól és praktikumától. Dior nem akart mindennapi ruhákat készíteni a gyorsan változó évszázad nőjének, hanem inkább eladta a régi szép idők álmát, amikor a nők megengedhették maguknak, hogy extravagánsak legyenek, és szándékosan elbűvöljenek. A New Look a jólét újrafelfedezése volt, és generációtól vagy társadalmi rangtól függetlenül mindenki rajongott érte. 

dior-new-look3
Fotó: jano_lapin_art / Instagram

Nemcsak a divatot változtatta meg alapjaiban, hanem Diornak is hatalmas hírnevet szerzett, a kollekció nélkül talán soha nem tudott volna olyan jelentős és befolyásos márkává válni, ahogyan ma is ismerjük. Christian Dior sajnos nem élvezhette sokáig a sikert, hiszen 1957-ben, 52 évesen egy hirtelen szívroham következtében elhunyt. Az általa alkotott világ azonban még több mint 70 évvel a halála után is virágzik, és talán nem is így öltözködnénk ma, ha nem mutatta volna be legendás kollekcióját.

A divattörténelem 8 ikonikus múzsája

Képeken mutatjuk azokat a gyönyörű nőket, akik a leghíresebb divattervezőket inspirálták, inspirálják.

(Képek forrása: Getty Images Hungary, Instagram)

Ezt is szeretjük