4 hormon, ami hatással van a fogyásra: így segítheted a munkájukat
Ezekről a hormonokról ritkábban hallani, mégis nagyon fontosak, amikor diétázol.

hormonok-bélrendszer-belbakteriumok-mikrobiom
    • H
    • K
    • Sz
    • Cs
    • P
    • Sz
    • V
    • 18
    • 19
    • 20
    • 21
    • 22
    • 23
    • 24
    • 25
    • 26
    • 27
    • 28
    • 29
    • 30
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
Ez is érdekelhet

Tiltott szerelem a Szegedi Szabadtéri Játékokon (x)

A nyugdíjasotthonból mentek fellépni: 40 év után újra színpadra álltak a szereplők (x)

„Azt mondták, örökre feküdni fog” (x)

Megvan, melyik a legjobb játék a gyereknek! (x)

beauty and style

Tejszínes kényeztető pakolás kézre, arcra: megújítja a száraz bőrt »

Visszatér a ’80-as évek egyik kabátja: 5 tipp, hogy stílusosan viseld »

Észre sem veszed a lábprotézist, annyira gyönyörű ez a nő: a 40 éves paralimpikon lepipálja a modelleket »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az ember szervezete különösen finomra hangolt gépezet, melyben a hormonok szabályozzák a különböző folyamatokat, így hatással vannak arra is, mikor éhezik meg az ember, mikor lakik jól, és milyen ételeket kíván meg. A munkájukat azonban lehet támogatni vagy hátráltatni is.

A fogyókúrával kapcsolatban a leggyakrabban olyan hormonokat szoktunk említeni, mint a ghrelin nevű éhséghormon vagy a leptin nevű teltségérzethormon, melyekre például hatással van a kialvatlanság is. Vagy a kortizol, a stresszhormon, ami ugyancsak megnehezítheti a diétázó dolgát. Ezekkel korábbi cikkeinkben már foglalkoztunk, azonban számos olyan hormon van még, amely hozzájárulhat, vagy hátráltathatja a súlyvesztést.

Hormonok a fogyókúrában

A neuropeptid Y egy olyan hormon, amelyet az agysejtek és az idegrendszer termelnek. Stimulálja az étvágyat, főleg a szénhidrátéhséget. A szintje olyankor emelkedik meg jelentősen, amikor az ember hosszú időn át koplal, vagy megvonja magától az ételt - így jelentősen megnőhet a mennyisége egy szigorú diéta vagy egy böjt során. A stressz is hatással van a termelődésére, többek között ezért is eredményezhet egy stresszes időszak túlevést vagy falási rohamokat.

etelek-fogyókura

Ezen úgy lehet segíteni, ha az ember nem koplal, vagy böjtöl hosszan. Állatokon végzett kísérletek tanúsága szerint egy 24 órás böjt drámaian megemeli a neuropeptid Y szintjét a szervezetben. Ezenkívül az is fontos, hogy az ember megfelelő mennyiségű fehérjét fogyasszon a diéta során, a túl kevés fehérje fogyasztásától ugyanis megnőhet a hormon mennyisége. A rostok pedig abban segítenek, hogy a jótékony bélbaktériumok csökkentsék a neuropeptid Y szintjét.

A glükagonszerű-peptid-1 egy bélben termelődő hormon, amely akkor jön létre, amikor tápanyag érkezik a belekbe. Fontos szerepe van abban, hogy a vércukorszint ne ingadozzon, és segít a teltségérzet kialakulásában. A kutatók azt feltételezik, hogy az étvágyban bekövetkező azonnali csökkenés, ami a gyomorszűkítő műtétek után figyelhető meg, részint a glükagonszerű-peptid-1 megemelkedett termelődésének köszönhető. Például egy kísérletben hormonoldatot adtak a reggeli mellé a résztvevőknek, akik azonnal jóllakottabbnak érezték magukat, és 12%-kal kevesebbet ettek a következő étkezésre. A glükagonszerű-peptid-1 szintjét növelik a fehérjék, különösen a joghurt, valamint a leveles zöldségek, míg a gyulladást okozó ételek csökkentik a mennyiségét. 

Egy másik teltségérzetet befolyásoló hormon a kolecisztokinin, amit a bélsejtek állítanak elő. Ez mind a normális súlyú, mind a túlsúlyos emberek esetében bizonyítottan segített csökkenteni az elfogyasztott étel mennyiségét. A szintjére befolyással van a fehérje és az egészséges zsírok - például az olajos magvak vagy a lazachoz hasonló zsíros halak fogyasztása -, valamint a rostok is. A bab különösen jó hatással van a termelésére.

A cikk az ajánló után folytatódik

A peptid YY az étvágyért felelős, a zsigerekben és a vastagbélben termelődik, és jelentősen csökkentheti az étvágyat és az elhízás veszélyét. A mennyiségét alacsony szénhidráttartalmú, feldolgozott-élelmiszermentes étrenddel lehet segíteni - a lényeg, hogy a vércukorszint ne ingadozzon, a magas vércukorszint ugyanis semlegesítheti a peptid YY hatását. Az állati és növényi fehérjék és a rostok szintén segíthetnek a hormon szintjének növelésében.

Mikrobiom működését támogató ételek

A bélrendszer komoly befolyással van arra, hogy milyen hatékonysággal működik az ember emésztése. Ezen a területen számtalan jótékony baktérium él, amelyeket érdemes jól tartani, mert meghálálják a gondoskodást. Az alábbi ételek segíthetnek megőrizni az emésztőrendszer egészségét.

A képek forrása: Getty Images

Ezt is szeretjük