„Add a barátnődnek, a mosás az ő feladata” - Szexista ruhacímkék, amik nagyon nem sikerültek viccesre

Ideje lenne már, hogy a szexista előítéleteket senki ne találja viccesnek. Az ilyen mondatoknak sehol nincs keresnivalójuk, még egy ruhacímkén sem.

Szexista ruhacímkék
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Bár már régóta kemény küzdelem folyik a női egyenjogúságért, sajnos a teljes sikertől még nagyon messze áll a világ. A szexizmus a mai napig jelen van az élet minden területén, és borzasztóan nehéz kiirtani. Az pedig csak tovább bonyolítja a helyzetet, hogy sokan szeretnek viccet űzni a sértő előítéletekből, és humorosnak tartják az ezekkel való poénkodást.

Gyakran még olyan helyeken is megjelennek felháborító mondatok, amelyeken egyáltalán nem várná az ember. Mostanában például úgy tűnik, hogy még a ruhacímkék is képesek hímsoviniszta üzeneteket közvetíteni. Egy tiktokker összegyűjtötte a legelképesztőbbeket, videója pedig hatalmas visszhangot keltett a neten.

Szexista ruhacímkék: majd a barátnőd kimossa

Millie Lusson régóta elkötelezett híve a női egyenjogúságért folyó küzdelemnek, és a szexizmus ellen is kiáll. Ezért sem hagyhatta szó nélkül azokat az utasításokat, amiket több darab címkéjén is olvasott. Úgy tűnik ugyanis, hogy egyre nagyobb szokása a márkáknak, hogy viccesnek szánt üzenetekkel látják el a ruhákat - persze a nők kárára. A tisztítási instrukciók helyett ugyanis olyan utasítások szerepelnek rajta, melyek egyértelműen kijelentik: a mosás az anyák és a barátnők dolga.

@one.in.a.millie.on time to check clothing for sexist labels 🤦‍♀️ #whythough #why #enoughisenough #thisneedstostop #genderstereotypes #thisisridiculous ♬ original sound - Thematically Meanderin’
  • „Add a barátnődnek, ez az ő feladata!”
  • „Mosási utasítások: add ezt a ruhát a nődnek, ez az ő feladata!”
  • „… vagy add oda az anyukádnak, majd ő kimossa.”
  • „Ha már nagyon szükségessé válik a mosás, add oda az anyukádnak vagy a barátnődnek, aztán menj deszkázni.”
  • „A koszos ruhák lefoglalják a nőket.”
  • „Keresd meg az anyukádat. Öleld meg. Add oda neki a pulóvert.”
  • „Bla-bla-bla, b*ssza meg, csak add oda az anyukádnak.”
  • „Add oda a nődnek.”
  • „Add oda a feleségednek.”

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

A mosás nem a nő feladata

Igen, sajnos tényleg ez a valóság: valóban képesek voltak a cégek ilyen mondatokat nyomtatni a címkékre még a 21. században is. Mégis miért lenne a nők dolga az, hogy kimossák a férfiak ruháit? Egy férfi miért nem képes beletenni a koszos pólóját a mosógépbe, és beindítani azt? Két dolgozó fél közül miért a nőknek kellene elvégezniük a házimunkát? Miért tartják még mindig sokan viccesnek a szexizmust? Hogy tarthatunk még mindig itt? A hasonló kérdéseket sokáig tudnánk sorolni a látottakkal kapcsolatban, de rengeteg internetező is.

A posztot azóta több mint 214 ezren lájkolták, és közel 3400 komment is érkezett rá. Millie Lusson pedig elárulta a Bored Pandának, hogy szerinte nagyon ideje lenne túllépni az ilyen típusú „humorizáláson”, a vállalatoknak pedig inkább valóban vicces üzeneteket kellene szerepeltetniük a címkéken, ha már eltérnének a hagyományostól ahelyett, hogy a szexizmust, a nemek közti egyenlőtlenségeket és a nőgyűlöletet erősítenék.

cimke 1

Úgy véli, a márkáknak inkább az edukálásra, valamint az érzékenyítésre kellene helyezniük a hangsúlyt, és arra, hogy segítsék az elnyomás megszüntetését még akkor is, ha ez számukra kényelmetlen, vagy nem aratnak vele akkora sikert. És ebben mi teljesen egyet is értünk. Ilyen üzeneteknek sehol sem szabadna megjelennie.

Az '50-es évek háziasszonyainak élete

A II. világháború után, amikor a férfiak visszatértek a munkához, valamint a nőknek sem kellett már a gyárakban robotolniuk, egészen megváltoztak a háztartások. Ez az új rendszer, mondhatni, kitermelte azokat a mintafeleségeket, akiknek nem volt más életcéljuk, csak a férjeiket boldoggá tenni. A mai szemmel elnyomásban élő nők élete nem állt másból, mint a takarításból, főzésből és gyermeknevelésből. Legalábbis ezt mutatták a külvilág felé. Férjeik természetesen oda járhattak, ahová csak akartak, a számonkérés nem illett egy tökéletes mintafeleséghez.

Így éltek az ’50-es évek tökéletesnek hitt háziasszonyai - Furcsa módszerekkel nevelték beléjük a boldogságot

Ilyen volt az amerikai álom és a mögötte rejlő sötét valóság az ’50-es években.

Elolvasom

(Borító- és ajánlókép: Getty Images.)

Ezt is szeretjük