Így mondhatsz bármire könnyebben nemet a pszichológusok szerint: nem fog gyötörni a bűntudat
Ha nem tudsz nemet mondani, a következő taktikák sokat segítenek. Ezekkel egyszerűen, udvariasan utasíthatsz vissza kéréseket.

kollegak cover
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Elvállaltál egy újabb feladatot, amire valójában nincs is időd? Megígérted, hogy segítesz a kollégádnak egy feladatban, pedig ki sem látsz a teendőid közül? Igent mondtál egy meghívásra, amihez igazából semmi kedved? Ha ismerősek ezek a helyzetek, akkor valószínűleg te is azon emberek közé tartozol, akik nem szívesen utasítanak vissza másokat.

Bármilyen nehéz is, mindenkinek meg kellene tanulnia nemet mondani a saját érdekében, azért, hogy megőrizze az egyensúlyt, elkerülje a kiégést, a túlterheltséget és a fokozott stresszt. Eric Haseltine és Chris Gilbert pszichológusok szerint érdemes figyelned a testedet, ha ugyanis túl sok mindenre mondasz igent, amire nem kellene, akkor a szervezeted is jelez. A szorongás, az izmok feszülése, a gyomorfájdalom és a fáradtság például mind erre utalhatnak. A következő, szakértők által ajánlott módszerek segítenek ebben, méghozzá úgy, hogy egy kis gyakorlás után a bűntudat sem gyötör majd.

Kérj időt, és fontold meg az üzenetet!

Julianne Wurm tanulási szakértő szerint könnyebben mondhatsz nemet, ha időt kérsz a döntésre. Ezért is jó ötlet, ha néha kérsz egy nap gondolkodási időt, hiszen ezalatt megfontolhatod, hogy mit is szeretnél valójában, átgondolhatod, hogyan utasítsd vissza udvariasan, és elkerülöd azt, hogy automatikusan, megszokásból rábólints a kérésekre.

Az szintén jó megoldás, ha e-mailben válaszolsz, sokaknak ugyanis jóval nehezebb szóban a másik szemébe mondani, ha valamit nem szeretnének. Miután időt kértél, nyugodtan reagálj üzenetben a másiknak, így megkönnyíted a helyzetedet!

A cikk az ajánló után folytatódik

Udvarias mondatok, másik megoldás

Ha ügyelsz az udvariasságra, sokkal kevésbé érzel majd bűntudatot. Például a következő mondatot bármikor bevetheted egy munkahelyi kérésnél: „Nagyon értékelem az ajánlatot/köszönöm, hogy rám gondoltál, de sajnos ez nekem most nem fog menni/nem fér bele az időmbe.” De a szakértők szerint az is szuper taktika, ha ajánlasz egy másik megoldást vagy akár valakit, aki szerinted segíthet. A feladatok vagy nemkívánatos szituációk elvállalása helyett az arany középútra is törekedhetsz ezzel.

kollegak beszelgetes
Fotó: CasarsaGuru / Getty Images Hungary

Ne félj segítséget kérni!

A szakértők szerint a feletteseddel is érdemes beszélned, ha túl soknak érzed a rád rótt feladatmennyiséget. Ebben az esetben a legjobb, ha elmondod, hogy ez egyedül számodra túl sok lenne, és nem férne már össze a többi teendőddel, majd pedig arra kéred, hogy rendeljen hozzád néhány kollégát, akik segítenek a munka elvégzésében. Így gyakorlatilag nem vállalod el teljesen, amit kért, de nem is utasítod vissza, hanem a köztes megoldást választod.

Testbeszédhibák a munkahelyen

A testbeszéd könnyedén szimpatikussá tehet a vezető szemében, de sajnos akár az ellenkezőjét is elérheted vele. Ha nem figyelsz oda, egy új munkahelyen gyorsan antipatikussá válhatsz a mozdulataid, testtartásod alapján - ezek ugyanis tudat alatt üzennek másoknak. Ha azt szeretnéd, hogy kedveljen, szorgalmasnak tartson, és könnyebben elérd a kitűzött előléptetést, akkor a következő hibákat még véletlenül se kövesd el!

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük