Nagyon is jó, ha néha magadban beszélsz: magabiztosabbá tesz a furcsának tartott szokás
Gondolj vissza, a mai nap folyamán miket mondtál magadnak - mindenki szokott magában beszélni, amivel nincs semmi baj.

beszéd nyitó
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Mindenki beszél magában, hiszen ez egy teljesen természetes folyamat az ébren töltött órákban. A pozitív önreflexió erejét, önbizalomnövelő hatását viszont már kevesebben ismerik.

Akik gyakran reagálnak tetteikre pozitív gondolatokkal, magabiztosabbak, motiváltabbak és produktívabbak lesznek. De nem mindenki tudja, hogyan érdemes belevágni ezekbe az önmagunkkal folytatott eszmecserékbe. Adunk néhány tippet, melyekre ajánlott odafigyelni: így lesz csak igazán erős önbizalomnövelő hatása a furcsának tartott szokásnak.

Rágódás

Destruktív következményei lehetnek az énképre nézve, ha újra és újra szorongást keltő eseményeket és gondolatokat mantrázol. Félreértés ne essék: átgondolni a problémákat nagyon is hasznos, de ha túl sok időt töltesz rágódással, a kis problémák egy idő után hatalmas terhekké válnak. Mindez pedig hosszú távon depresszióhoz és szorongáshoz vezet. Jó példa erre, amikor valaki állandóan hajtogatja magában, hogy kövér, nem áll jól neki valamilyen ruha, és valószínűleg örökké magányos marad emiatt. Egy kisebb gond képes uralni egy ember életét, ha hagyja. 

Kutatók szerint nemcsak az számít, mit mondasz magadnak, hanem az is sokat jelent, hogyan mondod ezeket. Amikor önmagadra reflektálsz, próbálj meg nem egyes szám első személyt használni, inkább tárgyilagosan harmadik személyben elmélkedj a dolgaidról, a teendőkről. Így el tudsz távolodni magadtól, és képes leszel kívülállóként tekinteni a reakcióidra, az érzéseidre - akár a múltról, akár a jövőről legyen szó. Ez csökkenti a szorongás és a stressz szintjét is.

Figyelj arra, miket mondasz magadnak. Támogató, vagy inkább kritikus és negatív vagy? Ugyanezt mondanád hasonló helyzetben az egyik szerettednek is? Vannak ismétlődő gondolatok? Érdemes leírni ezeket, hogy objektíven tekinthess arra, miken szoktad magadat emészteni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Kérdések, amiket érdemes feltenni

A következő kérdéseket mindenképpen érdemes feltenned magadnak, hogy objektív képet kapj a hozzáállásodról, a gondolataidról.

  • Túlreagálom? Tényleg olyan fontos ezen gondolkozni?
  • Általánosítok? Inkább tapasztalatok és személyes vélemények alapján mérlegelek, vagy ezek valós tények?
  • Gondolatot szeretnék olvasni? Kitalálhatom mások véleményét rólam?
  • Túl szigorú vagyok magammal? Sokszor használom azt, hogy buta, reménytelen vagy kövér?
  • Valamit azonnal rossznak vagy jónak gondolok, nem látok meg más lehetőségeket? 
  • Mennyire igaz, amit gondolok?

Egyeseknek könnyebben mennek a bátorító szavak, míg másoknak komoly erőfeszítést igényelnek, pedig megéri, ha a magadban való beszélgetés során inkább a pozitívumokra fókuszálsz. Így ugyanis sokkal magabiztosabbá válhatsz.

3 negatív érzelem, ami valójában téged szolgál: megvédenek, és segítenek

A legtöbben legszívesebben messzire hajítanák őket, de a negatív érzések valóban ellened vannak?

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük