5 tipp, hogy a gyerek örömmel egyen egészségeset: még a zöldségeket is meg fogja szeretni
A válogatós gyerkőcök egészséges étkezés felé terelgetése nem könnyű feladat, de nem is lehetetlen.

egészséges étkezés gyermekkorban
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A megfelelő táplálkozás az egészséges életmód egyik legfontosabb pillére, amellyel már gyermekkorban érdemes megismerkedni. Sok szülő minden tőle telhetőt megtesz, hogy csemetéjét a helyesnek vélt útra terelgesse, de gyakran spagettiből, hamburgerből és csibefalatokból álló falakba ütközik. 

Habár a válogatós gyermek egészséges étkezésre szoktatása embert próbáló feladat, hosszú távon mindenképp megéri a belefektetett energiát. Szerencsére akad néhány tipp, ami megkönnyítheti a folyamatot.

Tippek az egészséges étkezésre szoktatáshoz

A gyermekek olykor kifejezetten válogatósak tudnak lenni, nem ritka, hogy olykor hosszú hónapokon át csak bizonyos ételeket hajlandóak megenni - és általában ezek a kevésbé egészséges opciók közé sorolhatók. Az óvodás- kisiskoláskorú csemeték körében hódítanak a tésztafélék, a gyorséttermi fogások és persze a hozzáadott cukorban bővelkedő nassolnivalók. Szülő legyen a talpán, aki nem esik kétségbe időnként a helyzettől, hiszen mindenki az szeretné, ha a gyermeke fejlődő szervezete hozzájutna a legfontosabb tápanyagokhoz.

Az persze nem elvárható, hogy a kicsik megértsék, hogy a saját érdekükben muszáj lenne több rostot, zöldséget és gyümölcsöt fogyasztaniuk, ugyanakkor a helyes táplálkozással történő barátkozás már igen fiatalon elkezdődhet a felnőttek útmutatása alapján. A következő tippek segíthetnek, hogy az egészséges étkezés felé terelgethesd gyermeked.

Járj elöl a jó példával!

Nagy igazság, hogy a gyerekek leginkább a környezetüket megfigyelve tanulnak. Ha azt látják, hogy ritkán kerül a tányérodra zöldség, össze-vissza időpontokban eszel, állandóan diétázol, összességében nem egészséges az étkezéshez fűződő viszonyod, hiába is próbálnád meggyőzni őket a megfelelő táplálkozás fontosságáról. Amennyiben azt szeretnéd, hogy valóban átmenjen az üzenet, járj elöl a jó példával.

Egy menü a családnak

Sok szülő külön főz a felnőtteknek és a válogatósabb gyerekeknek, de egy bizonyos kor után erre már nem lenne szükség - kivéve persze, ha egy családtagnak speciális diétát kell tartania. Amellett, hogy a kétféle étel elkészítése extra fáradságot jelent, azt is bebetonozhatja, hogy a csemeték másként étkezzenek, mint a felnőttek, ne kelljen megismerkedniük a változatosabb, sok esetben egészségesebb fogásokkal. Ha sikerül kompromisszumra jutnotok, mindenki ugyanazt eheti az asztalnál, és idővel természetessé válhat, hogy ők is sokféle dolgot kipróbálnak. Jelöljetek ki legalább napi egy étkezést, amit együtt tölt a család, legyen az a reggeli vagy a vacsora, koncentráljatok egymásra és az ételekre, zárjátok ki az egyéb zavaró tényezőket. Az étkezőasztalt kijelölhetitek például mobilmentes övezetnek. 

Ne erőltesd!

Arról nem szabad megfeledkezni, hogy mindenkinek, kicsiknek-nagyoknak egyaránt lehetnek olyan élelmiszerek, amiket nem szívelhetnek, ezeket nem érdemes mindenáron erőltetni, fontos, hogy megmaradjon a választás lehetősége. Az új ízek, textúrák felfedezése izgalmas kaland lehet, a válogatósabb csemetének megmutathatod ugyanazt az ételt kicsit másképp elkészítve, hátha úgy már elnyeri a tetszését. A zöldségek sarkalatos pontját képezik a gyermekek táplálkozásának (is), és szerencsére változatosan tálalhatók, ha főzelékként nem aratnak sikert, különböző krémekbe mártogatva, sőt süteményekbe rejtve is ki lehet próbálni őket. Egy ponton túl azonban be kell látni, ha egyelőre nincs remény az adott alapanyaggal történő megbarátkozásra.

Főzzetek együtt!

Igen, a főzés olykor alig fér bele a rohanós mindennapokba, és valljuk be, ha egy-két gyerkőc is ott téblábol a konyhában, az nem gyorsítja fel a folyamatot. Mégis megéri legalább alkalomadtán bevonni őket az elkészítési procedúrába, az ugyanis felkeltheti a kíváncsiságukat, és sokkal szívesebben kóstolnak majd meg újdonságokat akkor, ha tudják, hogy ők is hozzájárultak a fogás előállításához. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentesen főzni könnyű!

Mentes Anyu legújabb könyvében nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összeállítsa a mentes étkezések 50 legjobb receptjét. Korábbi könyveivel együtt, összesen 162 recepttel örvendezteti meg a különleges étrendet követő olvasóit.

A könyveket kedvezményes áron ide kattintva, kizárólag online lehet megvásárolni.

Promóció

Nassolás, de okosan

A tízórai vagy az uzsonna remek lehetőséget nyújt arra, hogy egészséges falatok színesítsék a csemeték étrendjét. Egyszerűbb őket megúszni egy előrecsomagolt péksüteménnyel vagy némi sós ropogtatnivalóval, ám a tápláló, teljes értékű finomságokhoz sem kell órákat rostokolni a konyhában. Olajos magvak gyümölcsökkel, szendvics teljes kiőrlésű kenyérből, almaszeletek mogyoróvajjal - megannyi lehetőség, ami a fejlődő szervezetet is támogatja. 

A folyamatban a szakemberek szerint kulcsfontosságú a türelem és a kitartás, egy-két változtatás után nem lehet egyből eredményeket várni, ahogyan az sem reális cél, hogy a gyermekek folyton újabb és újabb ételeket ismerjenek meg és fogadjanak el. 

8 finom és egészséges köret gyerekeknek

Idő- és fantáziahiány miatt sokan leragadnak a krumplinál, pedig számos más zöldség is létezik, melyből izgalmasabb - és jó eséllyel a gyerekek által is kedvelt - köret varázsolható. 

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük