Így lesz jó helyesíró a gyerek: 3 technika, amivel segítheted

A helyesírással olykor a felnőttek is megküzdenek, de apró fortélyokkal segíthetsz gyermekednek.

A helyesírással rengetegen küszködnek, sok esetben a felnőttek éppúgy, mint a gyerekek. Ugyanis olyan nyelvi kompetenciát és tudatosságot igényel, mely valakiben teljesen spontán, szinte észrevétlenül kialakul, másoknál azonban tanítani, fejleszteni kell.

Gyereked helyesírására jobb, ha onnantól kezdve figyelsz, hogy megismerkedett a betűk világával, hiszen az írás és olvasás fejlesztése esetében minél magasabb az életkor, annál több időre lehet szükség ahhoz, hogy a tanuló - akár a felnőtt - elérje az életkorában elvárt szintet. Mindazonáltal az életkorral együtt a tudatosság és a kitartás is növekszik, ezért felső tagozatban, középiskolás, de még akár felnőttkorban sem késő a fejlesztés.

Figyelj rá!

A helyesírás gyengesége előfordulhat gyönyörű kézírás és megfelelő betűformálás esetén is. Ha gyerkőcödnél is ez a helyzet, figyeld meg, hogy vajon a helyesírási hibák tollbamondáskor, másoláskor vagy önálló íráskor jelentkeznek-e. A fejlesztés és a gyakorlás menetét ugyanis ez is nagyban befolyásolja.

Ha a hibák leggyakrabban diktáláskor fordulnak elő, akkor feltehetően a hallási figyelem, a hallási észlelés vagy az emlékezet gyengesége áll a háttérben, és ezért nem észleli pontosan az adott szót. Másoláskor akkor ejtenek hibát a gyerekek, ha a látási figyelem és észlelés a gyenge.

A valódi helyesírás-gyengeség azonban az, mikor önálló fogalmazásakor ejt hibákat, ekkor valójában nincs tisztában a helyesírás szabályaival.

A gyakorlásnál tartsd mindig szem előtt a fokozatosság elvét - ne akard csemetédet azonnal jó helyesíróvá faragni. Válassz ki egyet a leggyakoribb hibái közül, és néhány hétig - amíg annak az alkalmazása be nem épül a spontán írásába - csak azt gyakorold vele.

A lekopogás technikája

Ez a technika akkor ajánlott, ha a magánhangzók hosszúságának pontos észlelése okozza a problémát. Ez különösen azokban az esetekben fordul elő, ha a gyerek - vagy a környezete - a beszédben is helytelenül használja azokat - például a postás szót hosszú ó-val ejti.

A technika lényege, hogy amikor szavakat olvastok, vagy képeket neveztek meg, a ceruza végével az asztalon lekopogjátok a szót, méghozzá úgy, hogy a rövid magánhangzóknál koppantani kell egyet, a hosszúknál pedig vonalat húzni. Az alma szót így két kopogással kell jelezni, a láda egy hosszú csík és egy koppanás, a sószóró három hosszú csík, a ribizli pedig három koppanás lenne.

Ez a módszer a szótagolást is megerősíti, hiszen tudatosságot ébreszt a gyerekben az iránt, hogy minden szótagban kell, hogy legyen egy magánhangzó - persze első osztályban ez még nem szakszóval tudatosul benne. Feltétele, hogy olvasáskor és a beszédben is nagyon pontosan tartsd magadat ahhoz, hogy a hosszú magánhangzókat a szavakban hosszan ejtsd, a rövideket pedig röviden.

Mi a szótő?

A mássalhangzók hosszúságának pontos jelölését megnehezíti, hogy a hosszan ejtett mássalhangzókat nem mindig írjuk hosszan. Ilyenek például a kisebb szó - hosszú s-sel -, illetve az egyet - hosszú gy-vel ejtve.

Léteznek olyan esetek is, amikor a hosszan ejtett magánhangzót a teljes hasonulás miatt egyáltalán nem olyan betűvel jelöljük, mint ahogy logikus lenne, például a látjátok, a maradjon, a készítsünk szavak esetében. Fontos, hogy a gyerekben tudatosítsd, hogy az adott szóban mi a szótő, és, hogy a szótő szinte minden esetben változatlan marad.

Gyakorlásnál tehát sokszor vissza kell kérdezni, hogy mi a szótő, és, ha pontosan meg tudja határozni, elegendő gyakorlással kialakítható, hogy íráskor a fejében gyorsan elemezze a szót, és máris le tudja helyesen írni.

A letapsolás módszere

Az elválasztás akkor szokott nehézséget okozni, ha nem tud szótagolni. Ezért fontos a szótagolást már lehetőség szerint az óvodában és kisiskolás korban is sokat gyakorolni.

Ebben a korosztályban még természetesen nem kell leírnia, csak letapsolnia, miközben kimondja a szavakat: al-ma - két taps -, a-u-tó - három taps. Első osztálytól kezdve, amikor már tud írni, szótagolva is érdemes vele leíratni, miután letapsolta a szót.

Ezt a technikát a későbbiek során, akár felső tagozatban is alkalmazhatja, ha elbizonytalanodik. Ráadásul sok esetben abban is segít, hogy eldöntse, vajon rövid vagy hosszú mássalhangzóval kell-e írni az adott szót.

Ezt is szeretjük