Elég a 20°C fok a tanuláshoz? A kutatók véleménye
20°C az iskolákban télen? Így hat a hőmérséklet a tanulók teljesítményére.
![Hőmérséklet hatása a tanulásra](https://kep.index.hu/1/0/4497/44972/449720/44972094_fb83b11a7f8113121cd520d82ea2a942_wm.jpg)
Az elszabaduló világpiaci energiaárak következtében a kormány 2022 nyár közepén energia-vészhelyzetet hirdetett, melynek részeként hozzányúlt a rezsicsökkentéshez is, ami hosszú évek óta politikájuk egyik kulcseleme volt.
Ez pedig nemcsak a háztartásokat érinti húsba vágóan, de az iskolákat, óvodákat is. Kisfaludy László köznevelési helyettes államtitkár szerint 20°C-os hőmérséklet „kielégítése esetén további fűtést nem szükséges biztosítani” a nevelési-oktatási intézményekben. De vajon mire lesz ez elég?
20°C az iskolákban, óvodákban
A 20°C az a minimális hőmérsékleti szint, melyet a nevelési-oktatási intézményekről szóló kormányrendelet előír. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) választmányi tagja, Nagy Erzsébet szerint azonban ez nem azt jelenti, hogy 20°C elegendő, sokkal inkább azt, hogy ha a hőmérséklet ez alá csökken az intézményben, és legalább két napig így marad, abban az esetben rendkívüli szünetet kell elrendelni.
![GettyImages-859711586](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4497/44971/449718/44971852_3d1ffdc536ac9b8659d829709d51361e_wm.jpg)
A hőmérséklet hatása a tanulásra
A külső hőmérséklet hatással van számos fizikai és szellemi tevékenységre, így a tanulásra is. Ezt mindenki tapasztalhatja magán: ha vacogunk, elsősorban azzal foglalkozunk, hogy ezt az állapotot megszüntessük. Nehezebb tehát koncentrálni a külvilágból jövő ingerekre, ha fázunk, hiszen a szervezetnek több energiát kell a test melegen tartására fordítani. Akár túl hideg, akár túl meleg van az osztályteremben, az elvonja a tanulók figyelmét. Az emberi agy ugyanis tudat alatt folyamatosan alkalmazkodik a külső hőmérséklethez. Ha az nem ideális, az agy állandó megszakításokat kap a testtől, jelezve, hogy alkalmazkodjon a kinti hőmérséklethez.
22°C az ideális tanuláshoz
Egy, a Westview High Schoolban végzett tanulmány azt mutatja, hogy a különböző tantermi hőmérsékletek másként befolyásolják a diákok koncentrációs és tanulási képességét. 16°C-ban a diákok átlagosan 76%-os eredményt értek el a tanulmányi teszteken. 27°C-os tanteremben pedig 72%-os teljesítményt nyújtottak. Tehát sem a túl hideg, sem a túl meleg nem tett jót az agyi funkciók megfelelő működésének. A vizsgálat eredményei azt mutatták, hogy tanulás szempontjából ideálisnak a 22°C tekinthető: ilyen hőmérsékleti viszonyok között a vizsgálatban részt vevő diákok 90%-os teljesítményt értek el a teszteken.
A 20°C tehát kicsivel alatta marad a fenti kutatásban leírt ideálisnak tekinthetőhöz képest. Ha a kormány ragaszkodik az eredeti elképzeléshez, akkor a tanulóknak már az őszi, hűvösebb hónapokban is mindenképpen javasolt a réteges öltözék.
Agyserkentő ételek
Az iskolakezdés idején különösen érdemes odafigyelni rá, hogy a gyerek olyan ételeket kapjon, melyek támogatják a kognitív funkciók megfelelő működését.
Képek: Getty Images Hungary