Mennyi cukrot fogyaszthat egy gyerek naponta? Ennyi nem káros az egészségére
Egy bizonyos határt egészségtelen átlépni a cukorfogyasztásban.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Annyi minden rosszat hallani a cukorról, hogy méltán merül fel az anyukákban és apukákban, ártanak-e a gyereküknek azzal, ha cukrot tesznek teájába, vagy csokit adnak neki, egyáltalán, mennyi az a cukormennyiség, ami még nem, és mi az a határ, amin túl már rosszat tesz?

Baj, ha cukrot fogyaszt a gyerek?

Bajnak nem baj, ha egy gyerek cukrot eszik, mondják a dietetikusok, csak arra kell figyelni, hogy meglegyen az étrendjében a mértékletesség.

A szervezetnek szüksége van valamennyi cukorra ahhoz, hogy az energiaszintjét fenn tudja tartani, hogy működni tudjon. Ha a cukrot elvonnák az étrendből, a szervezet még akkor is előállítaná, szőlőcukor formájában, mégpedig ételekből, mint a gyümölcs, a tej vagy a kenyér, sőt, még saját fehérjéjéből is képes cukrot előállítani, ha nincs más forrás.

Ennyi cukor nem káros

A cukor tehát mindenképpen jelen van a szervezetben, és kell is, hogy jelen legyen, a hozzáadott cukor viszont nem létszükséglet, egyszerűen az íze miatt szereti meg, fogyasztja az ember.

Gyermekedért persze felelősséggel tartozol, ezért nem mindegy számodra, mennyi cukrot fogyaszt. Elővigyázatosságod dicséretes, hiszen ezzel a túlsúlytól és a cukorbetegségtől is megóvhatod őt. Jól teszed, ha odafigyelsz, mennyi cukrot fogyaszt. A dietetikusok szerint egy bölcsis-óvodás korú kisgyerek teljes napi energiaszükségletéből 10% származhat cukorból. Ennyi még nem káros. 1000-1500 kalóriabevitellel számolva ez a cukormennyiség 2,5-4 dekagramm.

Honnan jön a cukor?

Vigyázz, mert ez a cukormennyiség ezernyi forrásból érkezhet. Nem az értendő ez alatt a határérték alatt, hogy ezt a mennyiséget belekanalazhatod bátran a gyerek teájába vagy ételébe kristálycukor formájában, hiszen sokszor nem is sejtené az ember, hogy mi minden más is tartalmaz cukrot, ami nap mint nap az asztalra kerül. Ez mind úgyszintén beleértendő ebbe a napi limitbe.

A gyerek édességfogyasztását alapvetően kísérd figyelemmel, ne adj neki sokat, ahogyan a cukros üdítőket is redukáljátok, mivel bődületes mennyiségű cukrot tartalmaznak. Bár egészségesnek gondolod, igazából a müzlik többsége sem az, mert cukrozottak, akárcsak a reggelizőpelyhek. Joghurtból vigyázzatok a gyümölcsössel, mert úgyszintén cukros, ezt jobb otthon keverni natúr joghurtból és gyümölcsből. Figyeld a címkéket, és számolj, hogy ne lépjétek túl, vagy legalább ne sokkal a napi cukorlimitet.

Ide kattintva találhatsz egy listát azokról az ételekről, amelyekben sokan nem is sejtik, mennyi cukor van.

Cukor, méz, vagy édesítő?

Felmerülhet benned az a kérdés is, hogy a gyerek számára milyen formában jó biztosítani az ételek és italok édes ízét. Erről korábbi cikkünkben részletesen tájékozódhatsz. Kattints ide, és olvasd el, a dietetikus szerint mi a legjobb döntés a gyermeked egészsége szempontjából.

Ezt is szeretjük