Milyen vitaminhiányra utal, ha vékony, foltos, lemezes a gyerek körme? - Sorra vesszük tünetek szerint
A körmökön keresztül üzen a szervezet, milyen tápanyagra lenne szüksége.

korom
Ez is érdekelhet

Beszállás! Nemsokára indul a Mikulás Expressz, siess, mert lemaradsz! (x)

Családi wellness-pihenés Sümegen: ha egy kicsit másra, többre vágysz (x)

Elkezdődött a 27. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (x)

A tökéletes gyerekszoba titkai - Így még a tanulás is jobban megy majd! (x)

Őszi stílustippek személyre szabva - Hogy idén ősszel Te diktáld a trendet! (x)

beauty and style

A garbó ultranőiesen: egyetlen ruhadarab, ami nem hiányozhat a szekrényedből idén »

5 színésznő, aki a göndör és az egyenes frizurát is kipróbálta – Kinek melyik állt jobban? »

Lélegzetelállító menyasszonyi csokrok őszi hangulatban: nem fontos a vágott virág »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Szem előtt vannak, mégis sokak figyelmét elkerülik a körmökön megjelenő üzenetek a szervezettől. Pedig minden egyes apró elváltozás rendellenességet, hiányt jelezhet, amit mindenképpen orvosolni kell.

A gyerek körmén látható jelekre, mint az apró, fehér foltok, a lemezes töredezés vagy a gyengeség, fokozott figyelmet kell fordítani, mivel ők fejlődésben vannak, így hatványozottan fontos, hogy szervezetük semmiben se szenvedjen hiányt. A következőkben három gyakori körömelváltozás okát részletezzük.

Fehér foltos körmök

Pontok, vonalak, kisebb-nagyobb terjedelemben - a fehér színű foltok a körmön arra hívják fel a figyelmet, hogy több vas-, cink- és kalcium bevitelére lenne szükség. 

E tápanyagok bevitt mennyisége az orvos utasítása szerint gyerekeknek való táplálékkiegészítőkkel normális szintre emelhető, de a táplálkozásban véghezvitt változásokat nem helyettesíti. Vasat a máj, a bab- és borsófélék, a levélzöldségek - például spenót, sóska, saláta -, illetve az aszalt gyümölcsök is tartalmaznak.

Kalciumforrások például a tej és a tejtermékek, a gomba, a tojás, a földimogyoró, a mák, a leveles zöldségek és a karalábé. Magasabb mennyiségű cinket tartalmaz a tojás, a marhahús, a tökmag, a napraforgómag, a zabpehely és a lencse. A tápanyagforrások megválasztásánál a gyerek életkorára és esetleges ételallergiájára is tekintettel kell lenni.

Fontos, hogy a köröm korábbi erősebb megütés, megnyomódás, allergiás reakció vagy akár gombásodás miatt is lehet fehér. Ha nem múlnának vagy súlyosbodnának a tünetek, fontos orvosi véleményt kérni.

Töredező, lemezes körmök

A lemezesen töredező körmök szintén vitamin- és ásványianyag-hiányt jelezhetnek. A jel ugyancsak arra utal, hogy a szervezetnek több vasra, illetve kalciumra lenne szüksége, emellett pedig emelni kellene a bevitt A- és E-vitamin mennyiséget is.

A vas- és kalciumpótlásról fentebb már esett szó. A-vitamint a hal, máj és egyéb belsőségek, a tej, tojás, illetve az élénk színű zöld - például zöldpaprika, leveles zöldségek -, piros - például paradicsom, pritaminpaprika -, valamint sárga zöldségek és gyümölcsök - sárgarépa, narancs - tartalmaznak.

A cikk az ajánló után folytatódik

E-vitamin a különféle magvakban, mogyoróban, dióban, hüvelyesekben, búzacsírában, tojásban, értékes növényi olajokban - például olívaolaj, tökmagolaj, lenmagolaj - és ugyancsak a leveles zöldségekben található magasabb mennyiségben.

Gyenge, vékony körmök

A papírszerűen behajlítható, könnyen beszakadó köröm ugyancsak a szervezet tápanyaghiányára utal. Arra hívja fel a figyelmet, hogy az A-, az E-vitamin és a kalcium bevitelének fokozására van szüksége a szervezetnek, ami a fenti felsorolásokban szereplő ételek fogyasztásával, illetve orvossal egyeztetett, gyerekeknek szánt vitaminkészítménnyel is lehetséges. A hangsúly mindig inkább az egészséges táplálkozáson legyen, nem jó a tablettákra bízni a gyerek megfelelő tápanyagbevitelét.

Vas, kalcium és vitaminok

Nemcsak a szép köröm miatt fontos figyelni az említett tápanyagok kellő mennyiségű bevitelére. A megfelelő vasbevitel a vashiányos állapotot elkerülendő is nagyon fontos, hogy a gyerek szervezetének oxigénellátása zavartalan legyen. A vashiány további tünetei a fáradékonyság, a sápadtság és a nehéz koncentráció.

A kalciumbevitel sem csupán a körmöknek fontos. A kalcium a hormonháztartás megfelelő működéséhez és az optimális véralvadáshoz is hozzájárul, de a csontok és a fogazat alapvető alkotóelemeként a kalciumbevitelre gyerekek esetében kiemelten figyelni kell. Ha a kalciumbevitel alacsony, a szervezet a csontokból és a fogakból "táplálkozik". Ennek mindenképp elejét kell venni. 

Az A-vitamin nemcsak a köröm, a bőr és a haj, de a látás egészsége, illetve gyerekeknél a megfelelő csontnövekedés szempontjából is megemlítendő. Az E-vitamin antioxidáns. Segít felvenni a versenyt a stressz keltette szabad gyökök ellen, védi az idegrendszert, segíti a szervezet anyagcsere-folyamatait, immunerősítő, vérnyomás-optimalizáló hatású is. Ezeken felül az E-vitamin ugyancsak a szem fontos vitaminja, valamint segíti a sebgyógyulást, ami gyerekeknél gyakorta felmerülő szükséglet.

Ezt is szeretjük