Leveskocka, levespor, zacskós tészta: árt, vagy nem árt a gyereknek?
A dietetikus válaszol
Veszélyes félkész élelmiszert adnod a gyereknek?

Ez is érdekelhet

Az élet és szerelem diadala - egy rendkívüli, igaz történet Párizsból (x)

Mozdony Matiné, a mozdonyok fesztiválja (x)

TOGETHER We Recycle – Együtt a környezetért (x)

beauty and style

Pasztell lila hajszín az új szezon kedvence: meglepő, milyen gyönyörű tud lenni »

Ezeket a magvakat edd rendszeresen, ha szép bőrt szeretnél: pattanások és ráncok ellen is jók »

Ezek a legmenőbb bokacsizmák őszre: lapos és magassarkú fazonokat is mutatunk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A hétköznapi rohanásban gyakran előfordul, hogy nincs időd főzni, ilyenkor jól jöhetnek a porlevesek, zacskós, félkész élelmiszerek, melyekből percek alatt ebédet, vacsorát varázsolhatsz.

Ha azonban édesanya vagy, joggal merül fel benned a kérdés, vajon nem ártasz-e gyermekednek ezekkel a nátriumban, tartósítószerben és más adalékanyagokban gazdag ételekkel. Cikkünk megírásához Henter Izabella dietetikus nyújtott segítséget.

Veszélyes vegyületek a félkész termékekben

Túl sok só

Ha tüzetesebben átvizsgálod egy leveskocka csomagolását, az összetevők listájánál rögtön szemet szúrhat, hogy első helyen áll a só - tehát a nátrium-klorid teszi ki a termék legnagyobb részét.

A jelenlegi szakmai ajánlások szerint a felnőttek számára javasolt napi sóbevitel felső határa 3-5 gramm. Ehhez képest a statisztikák szerint napjainkban Magyarországon átlagosan 14-18 gramm sót fogyasztunk naponta. Ennek a mennyiségnek pedig a jelentős hányada nem a főzés közben ételhez adott sóból származik, hanem azokból a félkész termékekből, melyeket sokan napi rendszerességgel fogyasztanak.

A túlzott sófogyasztás felborítja a szervezet vízháztartását, magas vérnyomást eredményezhet, növeli a keringési rendellenességek, illetve az infarktus kialakulásának kockázatát.

Transzzsírsavak / TFA

A magas sótartalom mellett érdemes még figyelni a hidrogénezett növényi zsírokra is: amennyiben transzzsírsav, úgy kerülendő a termék megvásárlása. A növényi olajok ipari feldolgozása - hidrogénezése - során keletkeznek ezek a veszélyes vegyületek, melyek -  gyulladáskeltő, érfalkárosító és egyéb negatív hatásuk miatt - rendszeres fogyasztása jelentős kockázati tényezőt jelent többek között a szív- és érrendszeri betegségek kialakulására nézve. A transzzsírsavak OÉTI által elfogadott mennyisége maximum 2 gramm technológiai eredetű TFA az élelmiszer 100 gramm zsírjára vonatkozóan.

Nátrium-glutamát

Ahogy az alábbi videóban hallhatod, Dr. Csiszár Miklós szerint a nátrium-glutamátot napjainkban számtalan félkész vagy gyorséttermi ételhez hozzáadják. Ennek oka, hogy komoly ízharmóniát teremt anélkül, hogy túl sok hozzávalót kellene az ételhez adni - tehát a termék előállítása a gyártó számára olcsóbb lesz, ám a fogyasztó kevesebb tápanyaghoz jut. Mindemellett az adalékanyag addikciót okoz, túlzásba vitt fogyasztása pedig végső soron megnöveli a hiánybetegségek kialakulásának kockázatát. Az ötödik íznek is nevezett adalékanyagról többet is megtudhatsz az alábbi videóból.

Milyen egészségügyi problémákat okozhatnak gyerekeknél?

- A porlevesek, félkész élelmiszerek a kényelmi ételek kategóriájába tartoznak, nem igazán segítenek az egészséges, kiegyensúlyozott, változatos étkezési szokások kialakításában. Hosszútávon egyhangúvá, szegényessé tehetik az étrendet - magyarázza Henter Izabella.

Nem véletlen, hogy az OÉTI sem javasolja a közétkeztetésben a félkész termékek kizárólagos alkalmazását, hiszen tápanyagtartalmuk a frissen készült élelmiszerekéhez képest jóval alacsonyabb.

Allergia, változó ízérzékelés

Mint Henter Izabella elmondta, az adalékanyagokban, sóban gazdag félkész élelmiszerek megnövelik az ízérzékelés küszöbértékét, minek következtében a természetes - és vitaminban, ásványi anyagokban gazdag - gyümölcsök, zöldségek, friss élelmiszerek ízét kevésbé értékeli a gyermek, nem fogyasztja szívesen. Ezenkívül a levesporok, leveskockák és más kényelmi termékek fogyasztása hatására élelmiszer-allergia is kialakulhat. Végül hiperaktív, illetve autista gyermekek számára sem javasolt a fogyasztásuk - bár egyelőre nem született erre vonatkozó bizonyító erejű vizsgálat.

Időnként azért helye lehet az étrendben a jó minőségű termékeknek: lázas, sóvesztő állapotokban, kirándulás, nyaralás, időhiány esetén. Ugyanakkor fontos, hogy ne a napi rendszeres étkezés részét képezzék a félkész táplálékok.

Ezt is szeretjük