Lassulhat a gyerek növekedése és a sérülések gyógyulása: a cink szerepe az étrendben
A fejlődő szervezetnek különösen fontos, hogy hozzájusson a szükséges mennyiségű cinkhez.

GettyImages-1289940519
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A megfelelő táplálkozás, a vitaminok és az ásványi anyagok kiemelkedően fontosak a fejlődő szervezet számára. 

Kiváltképp a cink, ami jelen van a csontokban, fogakban, az izmokban és a májban is. Részt vesz többek között a sejtosztódás elősegítésében, az új sejtek képződésében, a szénhidrát-anyagcserében, a vércukor és a hormonok szabályozásában, támogatja az immunrendszert, valamint a szervezet megfelelő enzimműködése szempontjából is fontos.

 Ezért fontos a cink gyerekkorban

A megfelelő cinkbevitel az intenzív fejlődési folyamatok és a nemi érés időszakában kiemelten fontos gyermekkorban, mivel befolyásolja a hormonrendszer megfelelő működését, de a spermiumok kialakulásában és minőségében is szerepet játszik. A nyomelem fogyasztása a pattanásos, aknés bőr, valamint a szép és egészséges haj záloga is egyben, mivel a cink nagyrészt a hajhagymákban raktározódik. 

GettyImages-1296031325

A cink döntő fontosságú szerepet tölt be a neuronok közötti kommunikáció szabályozásában, és ezáltal hatással van a memóriára és tanulásra is, valamint szabályozza a szaglás, a hallás és a szomatoszenzoros - testérzékeléssel összefüggő rendszer - észlelést is. 

A cinkhiány tünetei

A fejlődő szervezetnek különösen fontos, hogy hozzájusson a szükséges mennyiségű cinkhez. Amennyiben a gyermekek nem fogyasztanak eleget belőle, növekedésük lassulhat, nemi érésük késhet. A cinkhiány intő jele lehet az étvágytalanság, a sebek, sérülések lassú gyógyulása, mivel a cink a sejtmembránt erősebbé teszi, anélkül az sokkal sérülékenyebb lesz, és kevésbé válik ellenállóvá a káros hatásokkal szemben. Intő jel lehet továbbá a hajhullás, a száraz bőr, a viszketés, valamint az ekcéma és a körmökön megjelenő fehér foltok. 

Cinkben gazdag ételek

A gyermekeknek a napi ajánlott mennyisége nagyjából megegyezik a felnőttek napi mennyiségével, ami 9 milligramm. 6 hónapig 2 milligramm, utána 3 éves korig 3 milligramm, 4 és 8 év között 5 milligramm, 13 évig 8 milligramm, 14-től 18 éves korig fiúknak 11, lányoknak 9 milligramm a dózis.

A cikk az ajánló után folytatódik

Olajos magvak

Az olajos magvak remek cinkforrások, 100 gramm tökmag - nagyjából egy csészényi - például fedezi a napi teljes mennyiséget, a dió 4 milligrammot, a mandula 4,5 milligrammot, a mogyoró 5,7 milligrammot tartalmaz.

Gyümölcsök és zöldségek

A gyümölcsök közül a málna, a banán, az áfonya, a barack, az avokádó, az eper, a kivi vagy az ananász tartalmaz, a zöldségek közül a zöldborsó, a petrezselyem, a bab, az endívia, az articsóka, a brokkoli, a spenót, a gomba, a cékla és a cukkini tartalmaz belőle.

GettyImages-683740485

Tejtermékek

A tojás, a sovány tej, a joghurtok és sajtfélék is tartalmaznak belőle, például 100 gramm cheddar sajt 3,64 milligrammot, az eidami sajt 3,75 milligrammot, egy tojás a napi szükséglet 5%-át, de már egy pohár sovány tej megivásával is bevihető a napi szükséglet körülbelül 9%-a.

Húsok, halfélék

A halfélék, a tengeri herkentyűk, a marhahús, a csirkehús és a máj is tartalmaz cinket, így érdemes ezeket is beépíteni heti szinten a gyerkőc menüjébe. Egy szelet csirkemellben például a napi szükségletük körülbelül egynegyede található meg, egy marhasteakben vagy marhahúsos pogácsában benne van a napi cinkszükséglet csaknem fele.

GettyImages-1219401319

Teljes kiőrlésű gabonák

A reggelire fogyasztott zabkása remek vas- és cinkforrás, negyed csészényi mennyiségben 1,6 milligramm cink rejlik, a rozslisztben 2,9 milligramm, a durumlisztben 4,2 milligramm van. 

8 vasban gazdag reggeli

Az ideális reggeli minden korosztály számára olyan, ami tartalmaz fehérjét, teljes kiőrlésű gabonafélét, rostokban gazdag zöldségeket, valamint gyümölcsöket. 

Borító- és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük