Hány órát alszol? Befolyásolja a hízást az éjszakai pihenés
Gondolnád, hogy egy hosszú éjszaka után, kialvatlanul jobban kívánod a pizzát és a hamburgert?

Ez is érdekelhet

Ki ne szeretné előre látni a jövőt? (x)

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Borozzunk együtt: legyél trendszetter, válaszolj, nyerj! (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Bonyodalom a Hotel Numerában. (x)

beauty and style

Amiért a tej nem jó a bőrnek: tudományosan is igazolva »

Hatékony, házi praktikák korpa ellen: 4 tipp az egészséges fejbőrért »

Bőrápoló olajok kismamáknak striák ellen: gyengéd, de mély ápolást adnak »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Számos kutatás bizonyította már, hogy a szükségesnél kevesebb alvás egészségügyi problémák kialakulásához vezethet - többek között növeli a keringési rendszert érintő megbetegedések és az elhízás kockázatát.

Utóbbi egyfelől a hormonális egyensúly felborulása következtében fellépő nagyobb étvágynak köszönhető, másfelől azonban az agyad felel érte.

A hormonok étvágyra gyakorolt hatása

Leegyszerűsítve a testben zajló kémiai folyamatok működését, alapvetően két hormon felel az étvágyért. Míg a ghrelin hormon hatására többet ennél, addig a leptin a jóllakottságérzésért felel. Amennyiben nem alszol eleget, a két hormon kiválasztása zavart szenved, előbbiből több termelődik, aminek következtében éhesebbnek érzed magad, és nagyobb adagokat fogyasztasz el. Erről a kémiai folyamatról bővebben olvashatsz korábbi cikkünkben.

Az agyad kalóriadús ételt akar

Egy, a Columbiai Egyetemen, Marie-Pierre St-Onge vezetésével végzett tanulmány arra hívja fel a figyelmet, hogy nem csupán a hormonrendszeren múlik a gyakorta kialvatlan ember túlsúlya. Agyad más ételeket kíván egy nem kellőképpen pihentető éjszaka után, és mást akkor, ha eleget aludtál. A kutatás szerint az alváshiány mintegy aktivizálja azokat az agyi területeket, amelyek jutalmazást keresnek.

A Columbiai Egyetemen végzett kísérlet során 25 önkéntes agyi működését figyelték meg, miközben képeket mutattak nekik egészséges ételekről - zöldségekről, gyümölcsökről -, valamint olyan egészségtelen táplálékokról, mint a hamburger vagy a csokis fánk. A résztvevőket két csoportra osztották: az egyik csoport négy órát aludt a vizsgálatot megelőzően, míg a másik nyolc órát pihenhetett.

Marie-Pierre St-Onge az eredményekről

- Azoknál a kísérleti alanyoknál, akik nem aludták ki magukat a vizsgálatot megelőzően, jóval aktívabbak voltak az úgynevezett örömkereső agyi területek. Ennek eredményeképpen gyors kielégülést kerestek, és olyan kalóriadús ételek után sóvárogtak, mint a pizza, a hamburger vagy a különféle sütemények.

Ezért eszel kalóriabombákat fáradtan

A kutatók a következőképpen magyarázták a megfigyelt jelenséget: a kialvatlan ember szervezete azért kíván kalóriadús ételeket, mert az agy úgy értékeli a helyzetet, mint ha a pihenés mellett az ételtől is megfosztották volna. A táplálkozás során bevitt pluszkalóriák pedig extra energialöketet adnak a szervezetnek.

Ezt is szeretjük