Folyamatosan égeti a zsírt állandó jóllakottság mellett: az ösztöndiéta az egészséget is helyreállítja
Az ösztöndiéta, vagy "éndiéta" tartós fogyást ígér, nevéhez híven étrendje a intuíciók befolyásolásán alapszik.

GettyImages-182158440
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az ösztöndiéta szerint minden az agyban dől el, ott rejtőzik a fogyás kulcsa. Az agyra, a tudatra is hatnak az ételek és az étkezési szokások, mindenkiben kialakult valamilyen kapcsolat az evéssel.

A Tufts Egyetem táplálkozástudományi professzora, dr. Susan Roberts fejlesztette ki ezt az éndiétát, szerinte nem szükséges a kalóriákat számolni, hanem a fehérjék, szénhidrátok és rostok megfelelő aranyára kell figyelni. 

Az ösztöndiéta, vagy "éndiéta"

A diéta két szakaszra oszlik. Az első szakasz két hetet ölel át, ekkor nem szabad finomított szénhidrátot fogyasztani, fehér kenyeret, vagy alkoholt. Később már az étrend bővíthető "szabad választású" ételekkel is, például magas keményítőtartalmú steakburgonyával (bár ebből egyszerre csak hat darab a megengedett), de akár napi egy pohár alkohol is fogyasztható, ami lehet 1-2 deciliter száraz vörös- vagy fehérbor, 0,33-as világos sör.

GettyImages-938792310

Az első szakasz a nehezebb. Gyakorlatilag bármelyik élelmiszerboltban beszerezhetőek a szükséges alapanyagok, viszont az előrecsomagolt, feldolgozott készételeket tiltja a diéta. A táplálkozás-szakértő úgy tartja, hogy edzés nélkül is beindulhat a fogyás, mindenesetre az egészségmegőrzés érdekében mindenképpen javasolt valamilyen testmozgást végezni. Ajánlott ételei között olyanok találhatóak, melyek alacsony telített zsírtartalommal bírnak, és magas rosttartalmúak, mint az eper, a brokkoli, a saláta, a zab, a bogyós gyümölcsök, a bab, a borsó, a karfiol, a gomba, az alma, fehérjék közül a sovány szárnyashúst javasolja, például a pulykát, édesség gyanánt pedig kakaóval ízesített fogásokat. 

Öt ösztön az ételekkel kapcsolatban

Éhség

Az éhség érzetét csillapítani kell, az emberek alapvetően jóllakottan érzik magukat a legjobban. Ez egy velünk született ösztön, mely szükséges a túléléshez.

A szakértő szerint ezt úgy lehet kordában tartani, hogy mindennap három főfogásból és három nassolásból álljon a menü. Ezek rostokban gazdag ételek legyenek, melyek alacsony glikémiás indexűek, idális fehérje-, szénhidrát- és zsírtartalommal bírnak.

Elérhetőség

Gyakran előfordul, hogy a kitálalt ételt azért eszik meg, mert ott van, hiába túlzó az adag. A porció és maga az elérhetőség is növeli az étel iránti vágyat, valójában ez egy olyan ösztön, mely alapvetően az éhínségtől véd, de a modern fogyasztói társadalomban, ahol ételek tárháza vár az éhezőkre, ez elhízáshoz is vezethet.

GettyImages-125172126

Dr. Susan Roberts azt javasolja, hogy mindenki alakítsa ki a saját éléskamráját, és tanulja meg, hogy kerülje el a túlevést, és azt, hogy ellen tudjon állni a kísérleteknek.

Változatosság 

Ha többfajta étel közül lehet választani, az is növeli a túlevés esélyét. A változatosságra való törekvés és a különböző élelmiszerek kipróbálása valójában egy olyan ösztön, mely tudat alatt arra sarkall, hogy többfajta tápanyag kerüljön a szervezetbe, de ezzel is át lehet esni a ló túloldalára. 

Az új ételekkel való megismerkedés nem az ördögöktől való dolog, de kényelmi ételek helyett egészségesebbeket érdemes választani, például a hagyományos brownie-t cukkini brownie-val helyettesíteni.

Sok kalória

Általában azok az ételek érződnek a legfinomabbnak, amikben sok kalória van, mint a cukrozott, zsíros, olajos, gyorsan felszívódó szénhidrátokban bővelkedő élelmiszerek. Ezek energialöketet adnak, de a modern világban túlzó mértékben vannak jelen olyan kalóriadús élelmiszerek, amik nem is táplálóak.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ettől függetlenül nem szabad tiltólistára helyezni ételeket, de anélkül is moderálható a napi bevitt kalóriamennyiség, hogy az ételek ízét bárki feláldozná, ehhez jó fűszerezés szükséges, és megfelelő mennyiségű olaj használata. Dr. Roberts szendvicstechnikája például az, hogy a nap első fogása alacsony kalóriatartalmú, a középső étkezés már egy mérsékelt adagú, de magas kalóriájú étel, majd a nap zárásaként megint csak egy alacsony kalóriatartalmú fogás érkezik - így lehet megtalálni az egyensúlyt.

Ismert ízek

A legtöbben olyan élelmiszereket választanak, amik valamilyen módon már ismerősek számukra. Gyakran érzelem is kötődik hozzájuk, vigasztalás, boldogság, jutalmazás kapcsolódik egyes ételekhez. Ez egy olyan elemi ösztön, mely attól óv meg, hogy olyan ételeket egyél, amik károsak, mérgezőek lehetnek. 

GettyImages-166160198

Az "öntudatlan túlevés" is elkerülhető, hogyha valaki megtanulja azt, hogyan hozza egyensúlyba a különféle ételeket. Érdemes minél kevesebb egészségtelen, feldolgozott, cukrozott, előrecsomagolt élelmiszert tartani a háztartásban, ezzel arányosan pedig növelni az egészségesek számát. 

A szakértő szerint az öt alapvető ösztön miatt, melyek befolyásolják az étkezési szokásokat, már egyszerűen nem elegendő csupán az akaraterő a fogyáshoz, hiszen számos triggerrel kell nap mint nap megküzdeni, pláne azoknak, akik eleve étkezési zavaroktól szenvednek. A sikeres fogyás kulcsa ezeknek a tudatosítása. Angolul különböző receptek érhetőek el az oldalukon, amik ötleteket adhatnak.

1600 kalóriás diéta 7 napos mintaétrenddel

Az 1600 kalóriás étrend betartásával éhezés nélkül és tartósan szabadulhat meg az ember a pluszkilóktól.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük