Már napi 10 perc futás jelentős változást hoz: miért és hogyan hat a testre?
A futás népszerű az edzések kardiorészeként is, hiszen segít a pluszkilók leadásában is.

GettyImages-1059250822
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A futás az egyik legolcsóbb sport, amivel nemcsak az egészségeddel teszel jót, de segítségével a pluszkilók ellen is könnyedén felveheted a harcot. 

Köztudott, hogy a futás jótékonyan hat a szervezetre, hiszen amellett, hogy remek stresszlevezető egy nehéz nap után, a rendszeres kocogás hatására javul a vérkeringés, így több oxigén jut a szövetekhez. Az oxigén hiányát a szervezet már igen hamar jelzi, hosszú távon pedig sok problémánk alapját képezheti, kezdve a fejfájástól, a szervezet elsavasodásán át a méreganyagok felhalmozódásáig. A futás hatással van az anyagcsere megfelelő működésére is, gyorsítja azt, könnyebbé téve a fogyást is.

Napi 10 perc futás már sokat számít

A futás az egyik legjobb kardiotevékenységnek számít, ennek különlegessége az edzésintenzitásban rejlik. Olyan aerob mozgásformáról van szó, amely pulzusszám-emelkedés mellett növeli a légzőszervek kapacitását és terhelhetőségét, miközben javítja az állóképességet, és elősegíti a súlyvesztést is. Az sem elhanyagolandó pozitívum, hogy mozgás közben a szervezet endorfint termel, amitől sokat javul az ember hangulata, sokkal kiegyensúlyozottabb, boldogabb lesz.

GettyImages-607782289

Az  American College of Cardiology című folyóiratban megjelent tanulmány szerint napi néhány percnyi futás jelentősen csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás kockázatát azokhoz képest, akik nem futnak.

A kutatók 55 137, 18 és 100 év közötti felnőttet vizsgáltak 15 éven keresztül, hogy megállapítsák, van-e kapcsolat a futás és a hosszú élet között. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás, ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.


Kizárólag online elérhető, a FeminaShopban! 

Promóció

Megállapították, hogy azok, akik legalább heti 50 percet, lebontva napi 10 percet futottak, 30 százalékkal alacsonyabb volt a halálozás kockázata bármilyen okból, és 45 százalékkal alacsonyabb volt a szívbetegség vagy a szélütés miatti halálozás kockázata, mint a nem futók esetében. A vizsgált időszakban 3413 résztvevő halt meg, köztük 1217-en, akiknek szív- és érrendszeri megbetegedései voltak. A tanulmány megállapította, hogy a rendszeresen futók átlagosan három évvel tovább éltek, mint a nem futók.

GettyImages-1067418010

A kutatók továbbá azt találták, hogy azoknál a futóknál voltak látványosak az egészségügyi előnyök, akik átlagosan hat éven át kitartóan futottak: náluk 50 százalékkal alacsonyabb volt a szívbetegség vagy stroke miatti halálozás kockázata. 

A tanulmány ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a túlzásba vitt edzés, azaz a rendszeres heti 4,5 óránál több intenzív tempójú futás már nem jár hasonló pozitív hatással, hiszen a túl intenzív, túl gyors és megterhelő fizikai aktivitásnak köszönhetően a test nem tud regenerálódni és alkalmazkodni, és magában rejti a túlerőltetés és a sérülés lehetőségét. 

GettyImages-605373791

Mennyi kalóriát égethetsz napi 10 perc futással?

A futás kedvező egészségügyi hatásai mellett zsírégető funkciójáról sem szabad megfeledkezni, ugyanakkor a kalóriaégetés mértéke függ a megtett időtől, a pulzusszámtól és egyéni adottságoktól is, például a testsúly is meghatározza, mennyi kalóriát éget a szervezet. 

FitFacts magazin szerint általánosságban, nem szigorúan véve elmondható, hogy egy 55 kilós ember 11, egy 65 kilós 13, egy 70 kilós 15 és egy 80 kilós ember 17 kalóriát éget el percenként, így csupán egy tíz perces kocogás alatt 110, 130, 150 és 170 kalóriát lehet égetni. 

5 kardiomozgás, ami lerobbantja a felesleget

Az ismertebb aerob mozgásformák közé tartozik a futás vagy a kocogás, de mutatunk még öt olyan lehetőséget, amelyek segítenek az álomalak elérésében. 

Borító- és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük