Ingyen van, kellemes, és sokkal jobban alszol tőle: erre figyelj napközben a jobb pihenésért

Úgy tűnik, hogy a napközbeni természetes fénynek fontos szerepe van az éjszakai pihenésben is.

A természetes fény hatása az alvásra
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A téli hónapokban nem ritka, hogy legszívesebben ki sem mozdulna az ember, még a szabadidejét is a négy fal között töltené el. A borús, hűvös idő valóban nem túl csábító, mégis fontos a friss levegőn, természetes fényen lenni - egy friss kutatás szerint ez ugyanis jócskán befolyásolhatja az alvásminőségünket is.

Napjainkban sok felnőtt szenved különböző alvászavaroktól, amelyek nemcsak a munkavégzésükre hatnak negatívan, hanem az egészségükre is. Jellemző a lefekvés halogatása, ami számos egészségügyi gond jelentkezésével bosszulhatja meg magát. Van, hogy a probléma hátterében kezelést igénylő betegség húzódik meg, de előfordul, hogy elég bizonyos szokásokon változtatni a jobb pihenés, könnyebb elalvás érdekében.

A természetes fény hatása az alvásra

Télen, amikor rövidebbek és sötétebbek a nappalok, sokan a lehető legkevesebb időt töltik a szabad levegőn, pedig ez egyebek mellett mozgáshiányhoz, illetve a természetes fény hiányához vezet. Negatívan befolyásolhatja a hangulatot, az energiaszintet és az alvásminőséget is.

A fény befolyásolja a szervezet cirkadián ritmusát, egyes kutatások szerint már napi 30 perc természetes napfénynek való kitettség jelentős hatással van a biológiai órára, és elősegíti a pihentető alvást. A nemrégiben publikált, a Washingtoni Egyetemen készített kutatás újabb adalékokkal szolgál a fény és az alvás kapcsolatát illetően. A szakemberek arra a megállapításra jutottak, hogy a természetes fénynek való kitettség a nap folyamán, főleg a reggeli és a déli órákban, még a borongósabb téli napokban is javíthatja az alvásminőséget. A vizsgálatban részt vevő 500 diák alvási szokásait a négy évszak során csuklómonitorral követték nyomon.

Az adatok azt mutatták, hogy az alanyok évszaktól függetlenül nagyjából ugyanannyit aludtak minden éjszaka. Ám a téli hónapokban azok, akik később feküdtek le, később is ébredtek fel, amikor a régióban már jellemzően felhősebb az égbolt, és kevesebb a fény. Ekkortájt átlagosan 35 perccel később tértek nyugovóra, és 27 perccel később ébredtek, mint nyáron. 

A kutatók úgy gondolják, hogy a diákok alvás-ébrenlét mintája megváltozásának oka abban keresendő, hogy nem jutnak elég természetes fényhez. Az ugyanis úgy állít a biológiai órán, hogy könnyebbé teszi az észszerű időben történő lefekvést, majd a kora reggeli felkelést. A szakemberek szerint különösen az erős déli fény javítja az alvást. Ugyanakkor megjegyzik azt is, hogy a tanulmány lehetséges korlátja a helyszín, mivel Seattle köztudottan felhős. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Lehangoltság? Nyerd vissza az életkedved!

Ha tartósan lehangoltnak, fásultnak, kedvetlennek érezzük magunkat, és nem tudunk úrrá lenni rosszkedvünkön, segít az orbáncfű kivonatát tartalmazó Remotiv extra. Ez a patikában, vény nélkül kapható növényi gyógyszer javítja a hangulatot, fokozza a motivációt és csökkenti az enyhe depresszió további tüneteit.

A Remotiv extra vény nélkül kapható, orbáncfűkivonat-tartalmú gyógyszer.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Promóció

Normális esetben a fény az ébrenléttel van összefüggésben a szervezet számára, így míg a nappali világosság hozzájárulhat a jobb minőségű éjszakai pihenéshez, az esti mesterséges fény a melatonintermelés gátlásán keresztül akadályozhatja a folyamatot. Ezért aztán, ha valaki tudatosan dolgozna az alvásminősége javításán, napközben minél több időt tölt a szabad levegőn, természetes fényben, este, lefekvés előtt pedig lehetőség szerint kerüli a képernyőhasználatot.

A fény hiánya állhat a szezonális affektív zavar hátterében is, ami a depresszió egy fajtája, szezonális mintát mutató major depresszív zavar. A szakemberek úgy gondolják, a napos órák csökkent száma befolyásolhatja az agy biokémiai egyensúlyát. A megfigyelések szerint a SAD gyakoribb az egyenlítőtől távolabb élők körében, ahol télen még kevesebb a napos órák száma.

Ezeket idd lefekvés előtt, és gyorsabban alszol el

Nyílt titok, hogy az étkezés bizony jelentősen befolyásolhatja az alvásminőséget. A fűszeres, zsíros fogások elnehezítenek, és meg is akadályozhatják a nyugodt pihenést. Az innivalókról általában már kevesebb szó esik, pedig azok között is vannak olyanok, amelyek hatással lehetnek a pihenésre.

Ezeket idd lefekvés előtt, és gyorsabban alszol el: 8 egészséges ital estére a zavartalan pihenésért

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük