A téli depresszióban rengetegen szenvednek: ezekkel a módszerekkel pótolhatod a napfényt
Nem a hideg a probléma, hanem a fény hiánya, és ez egyre többek hangulatát, teljesítményét rontja. Így tehetsz ellene.

téli depresszió cover
Ez is érdekelhet

Fodrászszalon az otthonunkban: egészséges és gyönyörű haj Panasonic hajszárítókkal (x)

Olyan versenyeken veszek részt, amik ellen a testem tiltakozik - Interjú Szőnyi Ferenc ultratriatlon-világbajnokkal (x)

Igazi szelfi-király a Mate 40 Pro (x)

Lakberendezési trendek téli átalakításhoz (x)

Házassági évforduló (x)

„Megpróbálom kihozni ebből a helyzetből is a legjobbat” - interjú Sári Évivel (x)

Szex. Gyilkosság. Hatalom - Megjelent az év legforróbb thrillere! (x)

beauty and style

A 61 éves nő kicselezte az öregedést? – Olyan a teste, akár egy harmincasé, és úgy is érzi magát »

A csinos kis nagymamaretikül az új sláger: árakkal, lelőhelyekkel mutatjuk a szupernőies darabokat »

Vastag a dereka, széles a csípője, de irtó nőiesen öltözködik: nem a plusz kilókat, csak a csinos nőt látjuk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A leggyakoribb szezonális betegség a téli depresszió, ami ráadásul nemcsak az embereket érinti, de még az állatvilágban is megfigyelhető jelenség.

A téli depresszió során a testben biokémiai elváltozások figyelhetők meg, és ez jelentősen tudja befolyásolni az emberek életminőségét, ezért érdemes foglalkozni vele.

A fény a kulcsa mindennek

Könnyű hozzászokni a napfényhez és természetesnek venni a jelenlétét. Csak akkor tűnik fel, mennyire hiányzik, mikor télen hirtelen megrövidülnek a nappalok. A reggeli felkeléskor még sötét van, így belső óránk azt hiszi, éjszaka van. 

alvás

A téli depressziót a szerotonin, vagyis az úgynevezett boldogsághormon csökkenése, és a tobozmirigy által termelt melatonin hormon mennyiségének növekedése okozza. A melatonin az alvást és az ébredést szabályozza, ilyenkor azonban a fényhiány miatt túlzott mértékben termelődik. Ez nem csupán a hangulatra és teljesítményre lehet negatív hatással, súlyosabb esetben testi panaszokat is okozhat.

Alacsony libidótól a borús jövőképig

A téli depresszió tünetei széles skálán mozognak, változó intenzitással. A melatonin túltermelődése miatt az érintetteknek jelentősen megnövekszik az alvásigényük, állandóan fáradtnak érezhetik magukat. Jellemző a szexuális vágy lecsökkenése is, az érdeklődés elmaradása, a társas programoktól való visszahúzódás. A borús jövőkép és a gondolatok negatív irányú megváltozása szintén a téli depresszió egyik velejárója. 

GettyImages-869673376

A csökkent koncentrációs képesség és érzelmi feszültségek gyakran a munkahelyi teljesítmény rovására is mehetnek. Komolyabb esetben az immunrendszer legyengülésével és akár mozgásszervi panaszokkal is járhat. 

Mi köze mindehhez az öltözködésnek?

A legfontosabb a napfény pótlása, ami többféle módon is megtörténhet. Amint előbújik a nap, főleg délelőtt, érdemes a szabadban eltölteni pár órát. A testmozgás által termelődött endorfin nagyon jó ellenszer a depresszióra. Ha ez nem lehetséges, különféle praktikákat is be lehet vetni.

orange candles

Ha az érintett meleg, napfényt idéző narancsos, sárgás vagy pirosas színekkel veszi körül magát, az pozitívan formálhatja a hangulatát. Ezért ajánlott színes ruhákat hordani vagy például narancssárga gyertyákat meggyújtani otthon. Van, amikor mindez nem elég, komolyabb esetben pszichiáter tud segíteni - akár fényterápia alkalmazásával is.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ételek, amik segítenek

A napfényt bizonyos értelemben véve még ételekkel is lehet pótolni, például a mediterrán éghajlatot idéző és narancsszínű citrusfélékkel. A narancs ráadásul a magas C-vitamin-tartalmának köszönhetően erősíti a legyengült immunrendszert, de a B-vitaminban gazdag banán is kifejezetten ajánlott. Fontos, hogy az érintettek ne állandóan cukros és zsíros ételekkel vigasztalják magukat: inkább nassoljanak mandulát vagy kesudiót, mert ezek a dopamin- és szerotoninszintet is szabályozzák.

A télnek is van lélegzetelállító oldala

A német fotós a téli erdő látványát örökítette meg képein, de úgy, hogy nem győzünk gyönyörködni bennük.

(Képek forrása: Getty Images)

Ezt is szeretjük