Hogy segíthetsz egy pánikbetegen a roham alatt? Az 5 leghatékonyabb módszer
A pánikroham infarktushoz is hasonlíthat. A pszichológusok elmondták, mit tehetsz, ha egy roham tanúja leszel.

panik-vigasztal-tamogat
Ez is érdekelhet

Lépj most a gondtalan nyugdíjas éveidért! (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

7 tipp kényelmes ajándékvásárláshoz - találd meg a legjobb ajánlatot! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

beauty and style

Zavarba ejtő fotókon pózol a 16 éves modell: az arca egy kislányé, de nőként néz a kamerába »

2019 legnőiesebb rövid frizurái: inspiráló bob fazonok egyenesen a szalonokból »

Nem is gondolnád, mire jó még a szegfűszeg: nagy hasznát veheted, ha elfogyott a szemöldökceruzád »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A pánikroham akár a szívrohammal is összetéveszthető. Nem ritka, hogy a roham együtt jár a pulzusszám felgyorsulásával, szédüléssel, a kar zsibbadásával, mellkasi nyomással és a légzésfunkciók romlásával, ami még nagyobb kétségbeesést kelt.

Dr. Roger Baker pszichológus az ELLE UK-nek elmondta, a pánikroham nagyban különbözik a természetes félelemérzettől. Előbbi ugyanis hirtelen tör rá az emberre, és nagyon erős, ijesztő fizikai tünetek kísérik. 

Elaine Iljon Foreman klinikai pszichológus szerint a pánikroham az ősi, harcos ösztönökre vezethető vissza, együtt jár vele az oldhatatlan szorongás és halálfélelem, aminek következtében adrenalin szabadul fel a testben, hogy a szervezet felkészüljön akár a támadásra is.

Pánikroham tünetei

A pánikroham tünetei közé tartozhat ezért a hirtelen, erős szívdobogásérzés, az izzadás, a remegés, a légzési nehézség, a mellkasi fájdalom, a lehűlő, érzéketlen végtag, a szédülés és az elmosódott látás. 

A rohamok akár visszatérőek is lehetnek, és a rohamtól való félelem is újakat generálhat, ezért egy ilyen tapasztalattal feltétlenül fel kell keresni az orvost. A pánikbetegség kezelésében segítséget jelenthet a kognitív viselkedésterápia is.

Segítség pánikrohamban

Előfordulhat, hogy épp egy barátod vagy családtagod pánikrohamának leszel tanúja, ezért jobb, ha már előre megjegyzed, mivel segíthetsz valóban a bajban. A Mind and Anxiety UK szerint nem baj, ha először tehetetlennek érzed magad, a lényeg, hogy ne veszítsd el a fejedet.

Az első tanácsuk, hogy próbálj minél lágyabb, nyugodtabb hangon beszélni az illetővel, Stephen Buckley, az intézmény információs vezetője azt javasolja, lélegezz lassan, és kérd meg őt, hogy lélegezzen veled együtt.

Ne látszódjon rajtad a kétségbeesés, az aggodalom csak ront a helyzeten, nem tudod így megnyugtatni.

Add a tudtára, hogy ez az érzés egy pánikroham, ami elmúlik, erősítsd meg őt abban, hogy nem fog meghalni, a testi tünetek csak a pánik részei.

A cikk az ajánló után folytatódik

Próbáld meg óvatosan elterelni a figyelmét egy-egy egyszerű feladattal. Remek feladvány, hogy keressen öt dolgot, amit láthat, öt dolgot, amit megérinthet, öt dolgot, amit megszagolhat. Ez a gyakorlat a külső világra irányítja a figyelmet a belső szorongásérzés helyett.

Ne hibáztasd, hanem támogasd!

Ha a roham gyakran visszatérő, Buckley szerint semmiképpen nem szabad az érintettet hibáztatni, és azt sem érdemes kérni tőle, hogy szedje össze magát. A pánikbeteg egyébként is önmagát hibáztatja, a kritika csak tovább súlyosbítja a helyzetet. 

Ismerni kell viszont a pánikhelyzet lehetséges kiváltó okait, a szorongást okozó helyzeteket. A rohamot követően pedig gondoskodni kell arról, hogy az ember lazítson, engedje el a szorongást, töltődjön fel újra energiával. Ha kitisztultak az érzések, egy orvos segítségét érdemes kérni, ebben is támaszt jelenthet egy barát vagy közeli rokon.

Ezt is szeretjük