Virtuális kincses szigetet álmodtak meg a rákos gyerekeknek: az OncoVR program segít elvonni a figyelmüket a bajokról
A daganatos gyermekek mindennapjait teszi elviselhetőbbé egy virtuális valóságon alapuló program a gyermekgyógyászati klinikán.

rakos rakbeteg gyerek onkologia
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A daganatos és leukémiás gyermekek gyógyulási esélyei ma már nagyon jók, ám mind testileg, mind lelkileg megterhelő a hosszasan elhúzódó terápia: ilyenkor akár fél-egy évre is kiszakadhatnak a kicsik a megszokott környezetükből.

A gyermekek az aktív kezelés időszaka alatt nem járhatnak közösségbe, kimaradnak az iskolából, az oktatásban magántanulóként vehetnek részt. A lelki segítséget és a játékidőt a gyermeke mellett levő szülő biztosítja, illetve játszóházi pedagógus, pszichológus, szociális munkás segítsége is kérhető a komplex terápia részeként.

OncoVR program gyerekeknek

A lelki terhek enyhítését, a mindennapok elviselhetőbbé válását célozza meg az OncoVR nevet viselő program a Semmelweis Egyetem II. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikáján, mely egy színes, izgalmas virtuális világba varázsolja a kicsiket.

A virtuális valóságban egy kincses szigetet teremtettek meg a gyermekeknek, a játékba egy VR-szemüveg használatával csatlakozhatnak. A mesevilágban interaktív feladatok várják őket, amelyek elvonják a figyelmüket a mindennapok nehézségeiről: segíteniük kell Mendinek, a sárkánynak, hogy a szigetre betolakodóktól megvédhesse a kincset.

A program 2017 óta az OncoVR kutatási projekt keretében, 2020 márciusa óta pedig a Technológiával az Egészségért Alapítvány részeként működik. Az elsődleges célja, hogy segítsen elkerülni a gyógyulási esélyeket rontó depressziót, fenntartsa a kicsik általános jóllétét.

A cikk az ajánló után folytatódik

Védelem a legkisebbeknek is

A Fénylő csillag nevet viselő fertőtlenítő, légfrissítő olajkeverék jó szolgálatot tesz, ha a baba vagy a kisgyermek beteg, sőt, megelőzés szempontjából is. Akár már újszülött kortól is párologtathatod a gyerekszobában.

Tudj meg róla többet!

Promóció

Az ötlet dr. Erdős Sándor nevéhez fűződik, aki a gyermekgyógyászati klinikán végezte kutatásait a virtuális valóság új felhasználási lehetőségeire, fiziológiai és pszichológiai hatásaira vonatkozóan. Az akkor ötödéves orvostanhallgató a videójátékok, számítógépek kedvelőjeként egészen újat alkotott. A Semmelweis Egyetem Innovációs Díjával elismert TDK-munkából csakhamar az ország figyelmét is elnyerő, a gyermekek testi-lelki rehabilitációját segítő program lett, mely később a Vodafone Digitális Díjat is megkapta.

Az alkotók tapasztalatai alapján a gyermekek az első perctől kezdve jól fogadták a játékot, azonosulni tudtak a játék hősével, amely segíthet számukra a valós küzdelemben is. "Ha a gyerekek képesek lehetnek nyerni a virtuális világban, akkor a győzelem a való világban sem maradhat el" - mondják. A hosszú távú pozitív hatást egyelőre vizsgálják.

Az ötletadó-fejlesztő dr. Erdős Sándor a Semmelweis Egyetem oldalán azt nyilatkozta: célja, hogy minden gyermekgyógyítással foglalkozó intézményben legyen egyszer VR-szoba, amely a kicsik kórházi tartózkodását elviselhetőbbé teszi, és egy-egy félórára kiszakítja őket a négy fehér, hideg fal közül.

Gyermekonkológus beszélt a beteg gyermekek terápiájáról

Amikor a gyermeknél daganatot diagnosztizálnak, drámai változtatások várnak a családra. A gyermekonkológia magyarországi helyzetéről dr. Garami Miklós beszélt.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük