Virtuális kincses szigetet álmodtak meg a rákos gyerekeknek: az OncoVR program segít elvonni a figyelmüket a bajokról
A daganatos gyermekek mindennapjait teszi elviselhetőbbé egy virtuális valóságon alapuló program a gyermekgyógyászati klinikán.
![OncoVR program](https://kep.index.hu/1/0/3694/36949/369496/36949679_2821639_35d9c08df42d291576bb621f9c0cf8ea_wm.jpg)
A daganatos és leukémiás gyermekek gyógyulási esélyei ma már nagyon jók, ám mind testileg, mind lelkileg megterhelő a hosszasan elhúzódó terápia: ilyenkor akár fél-egy évre is kiszakadhatnak a kicsik a megszokott környezetükből.
A gyermekek az aktív kezelés időszaka alatt nem járhatnak közösségbe, kimaradnak az iskolából, az oktatásban magántanulóként vehetnek részt. A lelki segítséget és a játékidőt a gyermeke mellett levő szülő biztosítja, illetve játszóházi pedagógus, pszichológus, szociális munkás segítsége is kérhető a komplex terápia részeként.
OncoVR program gyerekeknek
A lelki terhek enyhítését, a mindennapok elviselhetőbbé válását célozza meg az OncoVR nevet viselő program a Semmelweis Egyetem II. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikáján, mely egy színes, izgalmas virtuális világba varázsolja a kicsiket.
![vr szemüveg gyerek](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3694/36949/369496/36949689_d537ba1be18ba7e182ddd82c6534d60c_wm.jpg)
A virtuális valóságban egy kincses szigetet teremtettek meg a gyermekeknek, a játékba egy VR-szemüveg használatával csatlakozhatnak. A mesevilágban interaktív feladatok várják őket, amelyek elvonják a figyelmüket a mindennapok nehézségeiről: segíteniük kell Mendinek, a sárkánynak, hogy a szigetre betolakodóktól megvédhesse a kincset.
A program 2017 óta az OncoVR kutatási projekt keretében, 2020 márciusa óta pedig a Technológiával az Egészségért Alapítvány részeként működik. Az elsődleges célja, hogy segítsen elkerülni a gyógyulási esélyeket rontó depressziót, fenntartsa a kicsik általános jóllétét.
Az ötlet dr. Erdős Sándor nevéhez fűződik, aki a gyermekgyógyászati klinikán végezte kutatásait a virtuális valóság új felhasználási lehetőségeire, fiziológiai és pszichológiai hatásaira vonatkozóan. Az akkor ötödéves orvostanhallgató a videójátékok, számítógépek kedvelőjeként egészen újat alkotott. A Semmelweis Egyetem Innovációs Díjával elismert TDK-munkából csakhamar az ország figyelmét is elnyerő, a gyermekek testi-lelki rehabilitációját segítő program lett, mely később a Vodafone Digitális Díjat is megkapta.
Az alkotók tapasztalatai alapján a gyermekek az első perctől kezdve jól fogadták a játékot, azonosulni tudtak a játék hősével, amely segíthet számukra a valós küzdelemben is. "Ha a gyerekek képesek lehetnek nyerni a virtuális világban, akkor a győzelem a való világban sem maradhat el" - mondják. A hosszú távú pozitív hatást egyelőre vizsgálják.
Az ötletadó-fejlesztő dr. Erdős Sándor a Semmelweis Egyetem oldalán azt nyilatkozta: célja, hogy minden gyermekgyógyítással foglalkozó intézményben legyen egyszer VR-szoba, amely a kicsik kórházi tartózkodását elviselhetőbbé teszi, és egy-egy félórára kiszakítja őket a négy fehér, hideg fal közül.
Gyermekonkológus beszélt a beteg gyermekek terápiájáról
Amikor a gyermeknél daganatot diagnosztizálnak, drámai változtatások várnak a családra. A gyermekonkológia magyarországi helyzetéről dr. Garami Miklós beszélt.
Minden szülő rémálma, hogy gyermeke fejfájása mögött agydaganat áll: gyermekonkológus beszélt a gyógyulási esélyekről
Amikor a gyermeknél daganatot diagnosztizálnak, drámai változtatások várnak a családra. A gyermekonkológia magyarországi helyzetéről dr. Garami Miklós beszélt.
Elolvasom(Képek: Getty Images.)
- onkológia
- gyermekonkológia
- rák
- daganat
- rákgyógyítás
- gyógyulás
- gyógyítás
- semmelweis egyetem
- virtuális valóság
- beteg gyerek
- Életmód