A legjobb természetes tippek gyomorégés ellen
Ha neked is ismerős az ünnepi lakomákat követő kellemetlen, égő érzés, nem szükséges mindjárt tablettákhoz nyúlnod.

Nyereményjáték

Nyerj Hollóházi Porcelán fülbevalót Adrienne Feller mini luxuskozmetikumokkal! (x)

Nyerj szerelemsegítő nyakláncot Valentin-napra! Bevonzza életedbe az igaz szerelmet (x)

Nyerd meg a Világörökségek Magyarországon című könyvet, és merülj el hazánk csodás világában! (x)

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Hódunyhával betakart mesebeli tájak, ahol mégis szikrázó a napsütés: mesefalucskákat is rejt (x)

A NASA űrhajósai és világsztárok is alávetették magukat ennek a műtétnek - Magyar találmány (x)

Szív- és érrendszeri betegségeket okozhat, mégis kevesen ismerik ezt a szövődményt - Lehet tenni ellene (x)

Milyen az arcformád? Mutatjuk, melyik ékszer illik hozzá a legjobban

V-nyakú ruhához tilos felvenni: mutatjuk, melyik dekoltázshoz milyen nyaklánc illik

beauty and style

Így viseld a válltömést 2018-ban: nagyon úgy tűnik, hogy újra trendi lesz »

Unod a cicaszemet? Egy ceruzavonás, és új smink lesz belőle »

Az év színe az esküvőn: gyönyörű, ultraviola dekorációk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A gyomorégés vagy savvisszaáramlás sok embert érint. A tünetek jellemzően evés után jelentkeznek, amikor a gyomorsav visszaáramlik a nyelőcsőbe, és égő érzést okoz a mellkas közepén, illetve néha még a torokban is. Ez a rendkívül kellemetlen érzés akár órákig is eltarthat, és gyakran kisugárzik a mellkasba, egész a nyakig. A savvisszaáramlást böfögés, bélgázosság vagy hányinger kíséri.

Veszélyben a fogak és a nyelőcső!

Az idült gyomorsav-visszaáramlás súlyos problémákat okoz. Károsíthatja a légutakat, valamint a fogakat is. Ha nem kezelik, a maró hatású gyomorsav fokozatosan kikezdi és elpusztítja a nyelőcső falának nyálkahártyáját - mindez pedig nyelőcső-betegségekhez vezethet. Szerencsére az étkezési szokások megváltoztatásával, valamint gyógyító táplálékok fogyasztásával csillapítható a gyomorégés, valamint csökkenthető a szövődmények kockázata.

Mi áll a háttérben?

 A nyelőcső alsó végénél található egy izomgyűrű, melynek az a feladata, hogy elzárja a gyomortartalom visszajutását a nyelőcsőbe. Ennek az izomgyűrűnek a hibás működése okozza a problémát. Meggyengülésének oka lehet túlsúly, esetleg a terhesség okozta hasüregi nyomás növekedése, de akár a dohányzás miatt is kialakulhat. Ezenkívül negatív hatással lehetnek az izomgyűrű működésére bizonyos élelmiszerek is. Gyomorégést okozhatnak a savas ételek – például paradicsom vagy citrusfélék –, melyek irritálják a nyelőcső nyálkahártyáját.

Mit tehetsz ellene?

Kerüld a kiváltó okokat!

Számos étrendi változtatás segíthet megakadályozni a gyomorégést és minimálisra csökkenteni a nyelőcső-irritációt. Mindenképpen csökkenti a betegség előfordulását, ha kerülöd a kiváltó okokat.

Ismert gyomorégést okozó élelmiszer, étel, ital például: a kávé, az alkohol, a borsmenta, a csokoládé, a hagyma, valamint a paradicsom. Általában igaz, hogy a fűszeres, savas vagy zsíros ételek gyakrabban okoznak gyomorégést. Ha már ilyeneket fogyasztasz, egyszerre csak keveset egyél vagy igyál belőlük. Az alkoholtartalmú italokat tanácsos inkább két étkezés között, nem evés közben fogyasztani – így kevésbé okoznak gyomorégést. Ezenkívül pedig jól teszed, ha két órával lefekvés előtt már nem eszel semmit.

Zsírszegény ételek és mértékletesség

A szakemberek zsírszegény ételek fogyasztását javasolják, lehetőleg kis adagokban. A bőséges étkezés következtében ugyanis kitágul a gyomor, növelve ezzel a savvisszaáramlás veszélyét. Ha azonban a nap során többször eszel kevesebbet, emésztésed könnyebbé válik. Ezenkívül az is rendkívül fontos, hogy ne egyél kapkodva. Ilyenkor ugyanis túl nagy terhet róhatsz a nyelőcső izomgyűrűjére – aminek következtében az izom elernyed, és utat enged a visszaáramló savaknak. A zsírszegény táplálékok pedig könnyebben emészthetők, így kevésbé gyengítik az izomgyűrűt.

Gyömbértea

Egyes szakértők szerint a híg gyömbértea jó hatással van a gyomorégés kellemetlen tüneteire. Bár a gyömbér maga elég csípős, azt tartják, hogy összehúzódásra készteti a nyelőcső izomgyűrűjét – megakadályozva ezzel a savvisszaáramlást.

Megfelelő testsúly

Az elhízás és a gyomorégés közti kapcsolat elég nyilvánvaló, ezért is fontos az egészséges testsúly megőrzése. A gyomor környékére nehezedő nyomás ugyanis gyengíti az izomgyűrű munkáját, utat engedve ezáltal a gyomorsavnak. A fogyásban segíthetnek a magas rosttartalmú ételek, mivel növelik a jóllakottság érzését.

Rostok és összetett szénhidrátok

A rostokban és összetett szénhidrátokban gazdag étrend megkönnyíti az emésztést, és megelőzi a gyomorégést. A szakemberek azt ajánlják, hogy az étrend sok zsírszegény, de összetett szénhidrátokban gazdag táplálékot – bab, zöldségfélék, teljes kiőrlésű gabona – tartalmazzon.

Cikkünk az Orvosság a konyhából című könyv alapján készült.

Egyre több táplálkozási szakértő vallja, hogy bizonyos ételek jó hatással vannak az emberi szervezetre. Ez a kiadvány megmutatja, hogyan fogyaszd a mindennapi élelmiszereket - nemcsak a gyümölcsöket, zöldségeket és a halakat, hanem a húsokat és még a pompás desszerteket is -, hogy a gyakori egészségügyi problémákat kezeld, vagy éppen megelőzd.

Kiadja a Reader's Digest.
Ára 6990 forint.
A könyvet itt rendelheted meg!

Blog.hu ajánló