Mi az a glikémiás index? Tudnod kell, ha fogyni akarsz!

A táplálékok glikémiás indexe a szénhidrátok felszívódásának sebességét mutatja meg.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A dietetikusok, cukorbetegek és fogyni vágyók körében nem ismeretlen kifejezés a glikémiás index. A legtöbben annyit tudnak róla, hogy ha alacsony, az súlyvesztés szempontjából előnyös, ha magas, az nem szerencsés.

Cikkünk segítségével kicsit közelebb kerülhetsz a glikémiás index fogalmának megértéséhez.

Mi az a glikémiás index?

A glikémiás index elméletét dr. David J. Jenkins és kollégái a nyolcvanas években dolgozták ki a Torontói Egyetemen. Eredetileg a cukorbetegek étrendjével összefüggésben kezdtek foglalkozni vele, ám később kiderült, hogy a fogyókúrázók szempontjából sem közömbös a glikémiás index.

Egy szám nulla és száz között

Az élelmiszerek emésztése során a szervezet a szénhidrátokat glükózra, más néven szőlőcukorra bontja. Ezt a vér a sejtekbe szállítja, hogy az izmok energiát nyerhessenek belőle, és a máj pedig képes eltárolni őket.

A glikémiás index egy számérték 0 és 100 között, amely a táplálékokat sorolja be az alapján, hogy milyen hatással vannak a vércukorszintre.

Gyors és lassú felszívódás

A glikémiás index azt mutatja meg, hogy az adott élelmiszerben lévő szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben - függetlenül attól, hogy mennyi szénhidrátot tartalmaz.

Minél alacsonyabb egy táplálék glikémiás indexe, annál kevesebb glükózt juttat a szervezetbe az emésztés során, illetve annál kevésbé emeli meg a vércukorszintet. Az alacsony glikémiás indexű táplálékokból a szénhidrátok lassabban szívódnak fel, így hosszabb ideig tartó teltségérzetet okoznak, és kevésbé hizlalnak.

Lehangoltság? Nyerd vissza az életkedved!

Ha tartósan lehangoltnak, fásultnak, kedvetlennek érezzük magunkat, és nem tudunk úrrá lenni rosszkedvünkön, segít az orbáncfű kivonatát tartalmazó Remotiv extra. Ez a patikában, vény nélkül kapható növényi gyógyszer javítja a hangulatot, fokozza a motivációt és csökkenti az enyhe depresszió további tüneteit.

A Remotiv extra vény nélkül kapható, orbáncfűkivonat-tartalmú gyógyszer.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Promóció

Magas rosttartalmú táplálékok előnyben

A glikémiás index és a rosttartalom szorosan összefügg: minél magasabb az adott táplálék rosttartalma, annál alacsonyabb a glikémiás indexe. A hüvelyesek és a teljes kiőrlésű kenyerek például jóval kevésbé emelik meg a vércukorszintet, mint a csokoládé vagy a fehér kenyér.

A rostok szerepe a fogyásban

Kattints az alábbi videóra, ha érdekel, mit mond a dietetikus a rostok fogyókúrában betöltött szerepéről.

Alacsony glikémiás indexű táplálékok

Annak érdekében, hogy a fogyókúrád minél sikeresebb legyen, érdemes szem előtt tartanod a táplálékok glikémiás indexét. Lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak az alacsony - 40 alatti - glikémiás indexű élelmiszerek. Ilyenek - a már említett - hüvelyesek, paradicsom, retek, alma, körte, narancs, grépfrút. Ugyancsak ebbe a kategóriába tartoznak a teljes kiőrlésű kenyerek vagy a zsírszegény tej.

Ezt is szeretjük