Mi a legegészségesebb fürdővíz-hőmérséklet? Az alvásban is segíthet, ha jó a hőfok
Télvíz idején nincs jobb egy kád meleg fürdőnél. De mégis mennyire legyen meleg?

GettyImages-937715362
beauty and style
Top olvasott cikkek

Örök vita tárgyát képezi, hogy a zuhanyzás vagy a kádfürdő-e az egészségesebb, és melyikkel használunk el több vizet. A két kérdésben nehéz lenne igazságot tenni, hiszen a válasz számos körülménytől függ.

A mindennapok rohanásában és spórolás céljából sokan a zuhanyzás mellett teszik le a voksukat, ugyanakkor azt kár is lenne tagadni, hogy kevés jobb dolog van egy kád meleg fürdőnél a zimankósabb napokon. A víz hőmérséklete azonban egyáltalán nem mindegy, már ami a fürdő hatásait illeti.

Fürdővíz hőmérséklete

A kádfürdő tovább tart, mint a zuhanyzás, de kellemesebb élmény is lehet, ellazítja a testet, nyugtatja az elmét. Ráadásul felturbózható fürdősókkal, habfürdőkkel, illóolajokkal is. Az, hogy milyen hőmérsékletű vizet enged az ember, nagyban függ a külső hőmérséklettől.

Mindenesetre a fürdővíz ideális hőmérséklete a szakemberek szerint néhány fokkal a testhőmérséklet felett van, 40-45 Celsius-fok között alakul. Ugyanakkor az egyéni preferencia mellett az életkor is befolyásolhatja az optimális tartományt, a csecsemők és idősek számára a hőmérsékletnek a testhőmérséklethez közelebb kell lennie, 37-38 Celsius-fok környékén. 

Miért jó a meleg fürdő?

Vitathatatlan, hogy a meleg fürdő rendkívül kellemes, hosszú perceken át relaxálhat benne az ember. A lazítás, nyugtató hatás az egyik legfőbb előnye is: a megfigyelések szerint segít a stresszcsökkentésben, javítja a hangulatot, hozzájárulhat a megnyugváshoz, a gondolatok rendezéséhez. 

Az ízületi és izomfájdalmak enyhítésében is kifejezetten hasznos lehet a kádfürdő, nemcsak a nap végi, rossz tartásból eredő izomfeszüléskor lehet érdemes bevetni, hanem orvossal konzultálva egyes ízületi problémáknál is. 

Már diagnosztizált szív- és érrendszeri betegség esetén is egészségügyi szakemberrel ajánlott egyeztetni. A hideg víz csökkentheti a pulzust, de emelheti a vérnyomást. Ellenben a kutatások alapján valószínűsítik, hogy a meleg vizes fürdő előnyös a szív- és érrendszer számára. Akárcsak a szaunában, úgy a meleg vízben is csökkenhet a vérnyomás az erek kitágulása miatt - ez az egyébként is alacsony vérnyomással élők esetében szédüléshez vezethet. Egy 2020-as, japán férfiak bevonásával készült vizsgálat összefüggést talált a gyakori kádfürdőzés és a szívbetegségek alacsonyabb kockázata között. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

Talán a legcsábítóbb, gyorsan jelentkező pozitív hatás a pihentető alvás támogatása. Az alvászavarok egyik leggyakoribb fajtája az álomba merülés nehezítettsége - ezen segíthet a lefekvés előtt egy-két órával vett meleg vizes fürdő. Ennek lehetséges magyarázata, hogy a testhőmérséklet és a szervezet biológiai órája, a cirkadián ritmus szorosan összekapcsolódik, az esti lefekvéshez közeledve  csökken a testhőmérséklet. A meleg víz megemeli azt, a kádból kiszállva pedig törvényszerű a csökkenés, ami az értékek természetes, napszaki változását utánozza, így hozzájárul, hogy alvó üzemmódba kapcsoljon a test. 

Ezeket idd lefekvés előtt, és gyorsabban alszol el

Szerencsére akadnak olyan praktikák, amelyek segíthetnek könnyebben és gyorsabban elaludni. A testmozgáson és bizonyos légzőgyakorlatokon túl egyes italok is szerepet játszhatnak a probléma megoldásában. 

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük